da_bohz
Swordsman
- Joined
- 31 Jan 2016
- Messages
- 454
Jag försöker göra mitt system för strid mer rättvist, och tänkte att ett tungt vapen ska kräva mer av den som svingar det än ett medeltungt eller lätt vapen (vilket jag anser rimligt).
För tillfället har jag ett system med SH där en normal karaktär har 4 SH (+/- 1) att spendera varje stridsrunda.
?Jag tycker det borde gå lite långsammare att svinga det tunga vapnet jämfört med det medeltunga, som i sin tur går lite långsammare att svinga än det lätta, men som systemet ser ut nu innebär en ökad kostnad i SH att det blir 3/2/1 SH om det ska vara olika. Jag tror dock att det blir ganska obalanserat om en person med ett lätt vapen hinner hugga en person med ett tungt vapen tre gånger så ofta som han själv blir huggen. Visserligen är skadan högre hos det tunga vapnet, men inte tillräckligt för att någon någonsin skulle använda sig av det.
?Så det jag tänker på nu är att man drar ut skalan lite och får en ganska rejäl bunt med HandlingsPoäng (HP), baserat på samma uträkning som den för SH, men 10 gånger fler - alltså 40 för en normal karaktär. Därefter tänkte jag att olika vapen - och alla andra handlingar - kostar olika många HP att använda, exempelvis 13/10/7 (eller nåt) för tvåhandssvärd/huggsvärd/kortsvärd.
?Antalet HP har inget att göra med färdigheterna för strid utan enbart grundvärdet Snabbhet.
?Eventuellt blir detta med HP endast en grej till de avancerade reglerna, och att grundsystemet med "1 SH per attack oavsett vapen" ligger kvar.
?Det jag funderar på är i grund och botten om det här är en bra idé. Jag kan inte minnas att jag stött på det tidigare, men jag antar att någon har testat det. Vad tror ni?
?... och om det är en bra idé, har ni något bättre namnförslag än "Handlingspoäng"? I'm not loving it.
För tillfället har jag ett system med SH där en normal karaktär har 4 SH (+/- 1) att spendera varje stridsrunda.
?Jag tycker det borde gå lite långsammare att svinga det tunga vapnet jämfört med det medeltunga, som i sin tur går lite långsammare att svinga än det lätta, men som systemet ser ut nu innebär en ökad kostnad i SH att det blir 3/2/1 SH om det ska vara olika. Jag tror dock att det blir ganska obalanserat om en person med ett lätt vapen hinner hugga en person med ett tungt vapen tre gånger så ofta som han själv blir huggen. Visserligen är skadan högre hos det tunga vapnet, men inte tillräckligt för att någon någonsin skulle använda sig av det.
?Så det jag tänker på nu är att man drar ut skalan lite och får en ganska rejäl bunt med HandlingsPoäng (HP), baserat på samma uträkning som den för SH, men 10 gånger fler - alltså 40 för en normal karaktär. Därefter tänkte jag att olika vapen - och alla andra handlingar - kostar olika många HP att använda, exempelvis 13/10/7 (eller nåt) för tvåhandssvärd/huggsvärd/kortsvärd.
?Antalet HP har inget att göra med färdigheterna för strid utan enbart grundvärdet Snabbhet.
?Eventuellt blir detta med HP endast en grej till de avancerade reglerna, och att grundsystemet med "1 SH per attack oavsett vapen" ligger kvar.
?Det jag funderar på är i grund och botten om det här är en bra idé. Jag kan inte minnas att jag stött på det tidigare, men jag antar att någon har testat det. Vad tror ni?
?... och om det är en bra idé, har ni något bättre namnförslag än "Handlingspoäng"? I'm not loving it.