Nekromanti Handout-pergament

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag.

Balderk

Swashbuckler
Re: Tärningar

Jo... Här finns dom säkert! I Ume finns allt i tärningsväg som jag brukar säga! :gremsmirk: ... Eller nått :gremwink:

/Balderk, som undrar hur dom ser ut...

Re: Skydd [OT]

Jovisst..den är säkert bra till DM...men vad gör man om det är han som kastar saker på en? PGA dålig (påstås det) humor och liknande..

Foggmock

Myrmidon

kom att tänka på alla spelbordsskräck.. Tjocka Berta, en stor (tja, 5-6 cm i kubik) grön massivt tung tärning som garanterat ärrar vilken yta den än rullas på. En symbol för SL's makt.

Liksom, den vinner alla bråk om vilken skräpmat man ska välja. 'Jag tycker vi drar en Costas Pizzeria' 'Nej, Tjocka Berta säger Alis Falaffa'

Balderk

Swashbuckler
Borde du vara! De senare bilderna var snyggast IMHO... låt mig säga (från toppen) ner till Handouts.jpg...

/Balderk, ska komma ihåg det där tricket...

Evil Peter

Hero
De ser riktigt bra ut må jag säga och jag blir inspirerad att försöka själv. :gremsmile: Det enda problemet man skulle kunna tänka sig är att det kan kännas som de inte är skrivna av en riktig skrivare. Som vi har det i vår kampanj (i DoD där jag tänkt applicera detta) är skrivkonsten något högaktningsvärt och det är mest lärda, kyrkans män och magiker som skriver saker. Det gör att handstilen helst ska vara oklanderlig och högtidlig vilket inte är lätt att göra själv. Frågan är om det ser ok ut om man använder en lämplig datorfont (risken finns att det inte gör det) eller om man får hitta någon som kan skriva mer gammeldags, alternativt lära sig själv. Detta är naturligtvis en petitess.

Cad

Veteran
kanske går att testa med nåt datorprintat..finns ju snyggotypsnitt att använda...

/Cad -som tyckte pergamenten var snygga-

Foggmock

Myrmidon
tja, i scenariot dom är till kan iallafall de som skrivit lapparna skriva - men jag har tolkat det som jag vill (den som heter troll ska såklart vara skrivet av ett slarvigt troll) och två lappar från en jägare är skrivna med olika handstil (skrivstil vs. vanligt) av samma person IRL, och tanken är att jägaren skrev lite 'slarviga' vanliga bokstäver på sin anteckningslapp och högtidligare och finare med skrivstil på ett brev. Det stora pergamentet är skrivet av min mamma, som så många andra vuxna människor har ett sätt att skriva som producerar bokstäver som är mer likformiga än de du får ut ur en dator, och dokumentet ser riktigt äkta ut. Det som hette 'medium' har jag skrivit som jag skriver renskrivna saker till skolan, det är alltså en person som egentligen inte kan texta så vackert men gör så gott han kan, för han var tvingad att skriva en kollegas dödsbrev då denne dog en plötslig död.

det riktigt mörka dokumentet är jägarens brev, och det ska vara slitet av väder och vind för att det sitter på en pil i marken när det hittas, medans den lilla anteckningslappen ligger i den tämligen torra fickan i lädret han bar.

nu babblade jag bara, men jag har faktiskt en tanke bakom handoutsen.. :gremlaugh:

Hellzon

Långsamma Vargen
Sen finns det ett tips som min spelledare brukar nämna. Blöt ner papperet och kleta fast det på en ekdörr.

Zire

Swashbuckler
Att använda te fick jag som ett tips på ett live. Jag har inte hunnit testa det själv (de ska tydligen lukta gott då).
Personligen brukar jag köra i ugnen (på 200 grader) nackdelen är att det blir ganska rejält rykigt, så man bör ha köksfläkten igång och se upp med brandvarnare.
Dessutom bör man inte glömma bort dem, egen erfarenhet.
Jag använde inget vatten innan jag la in dem.. men det skulle kanske ha varit bra å gjort.

Värmepistol på kanterna är definitivt att föredra framför att använda stearinljus. Körde med ljus i början.. slutade med det sen jag tappade brinnande papper på golvet, rena turen att det inte blev nå märken. Man ska inte hålla till inomhus.

Efter den behandlingen brukar jag avsluta med att gräva ner dem (sommar). Det räcker med att gräva ner dem och hälla vatten över platsen, och sen vänta nån halvtimme innan man gräver upp dem. De blir lagomt smutsiga och knöliga då.

Jag har testat att ha oskrivna papper nedgrävda i över ett halvår.. jag vet inte om det direkt gav nån mer effekt än att det tog ett tag innan man hittade dem igen. Men det kändes som att de blev bättre, kanske för att de blev "sällsynta".

- Zire, mammas min första gången hon hittade rykande papper i ugnen var obetalbar..

Evil Peter

Hero
Jag glömde visst säga att folk kan ofta skriva lite även i våra kampanjer men att det oftast är lärda som skriver saker som är värda att spara då endast sådan kunskap sprids via text. Hantverk och andra mer handgripliga yrken lärs ut muntligt och praktiskt via lärlingssystemet.

Poängen var dock inte att säga att det är fel att ha dokument skrivna av sådana personer som du nämner utan att eftersom chansen är stor att de får tag i pergament skrivna av en högt skrivkunnig person kan det ibland vara svårt att efterlikna det om man inte kan skriva så själv. Poängen var alltså bara att lägga fram ännu ett "problem" som kanske kan lösas. Ett alternativ är ju att inte vara riktigt så petig med det hela då man ändå lagt på en dimension till känslan via det fina pergamentutseendet vilket är bra bara det. :gremsmile:

Zire

Swashbuckler
Skriv ut det med en bläckstråleskrivare (och använd anfanger, DET är snyggt) där du använder typ Cloister Black BT, Fraktur, AutoREALM Blackletter, Lucida Blackletter, Old English Text MT, Parchment eller dyl.
Där efter fuktar du pappret, så att kanterna på bokstäverna inte blir allt för skarpa. Hur mycket du ska fukta kan bero på bläcket i skrivaren. Jag behöver bara hålla pappret över en kokande kastrull för att få resultat, en kompis till mig fick ta till lite mer drastiska metoder.

- Zire, som dock inte har problemet eftersom hans far lärde honom kalligrafi när han var 10

Klon

Hero

har något liknande, men det är ju i plast, så särskillt ärrade ytor det får man inte...
men farlig är den ju förståss ändå :gremwink: