Nekromanti HANDOUTS

Nightowl

Champion
Re: Skev DoD-kampanj

Så han visste vad D&D var för nått, det var inte dåligt.

Hans boss - den obligatoriska Gandalf-klonen - reste regelbundet mellan deras värld och vår. Det var väl rimligt att han lade märke till fantasy-grejer, ungefär som en svensk hajar till om han ser en skylt på svenska i Bangkok...

Roman verkar ha varit roligt, synd att du inte kommer ihåg vad den heter då det alltid är trevligt med tips på nya böcker.

Den var ganska kass, faktiskt. Det där var typ det enda jag minns, annat än handlingen i väldigt vaga drag (inklusive att den implicerade moralen blev sunkigare och sunkigare). Tro mig, hade den varit bra hade jag minnats titeln - att kunna böcker är mitt jobb och min största hobby. Men författarren kan ha varit Jack Chalker.

Nightowl

Krille

Super Moderator
Min åsikt om lajv [OT]

"Men, jag är fattar nog fortfarande inte, anser du har lajvare sämre fanatasi då de ränner runt i skogen iklädda sina roller sas.?"

Min åsikt om lajv är ungefär följande: "inte min tekopp", och den stora orsaken är att det är för begränsat.

Jag gillar storslagna episka historier, maffiga miljöer, "bigger than life" och liknande. Jag gillar att spela något som inte är 120 kg tungt, smidigt som ett kylskåp och med kondition som en gammal kärring, och jag vill inte vara begränsat till att spela en sån där med kompass i skrevet. Jag gillar att spela en gång i veckan, och med mindre förberedelsetid än tre månader inför varje tillfälle. Jag gillar bekvämligheten med en pizzeria bakom hörnet (nåja, bortom Coop Forum, snarare).

Eftersom lajv innebär att det är för dyrt att ha en Jupiter-uppgång på Ganymedes, eller två månar på Mars, eller en Dödsstjärna i himlen ovanför Endor, eller en enorm stad ovanför Pelennors slätt, så snyter sig kriterie ett. Eftersom lajv innebär att jag är begränsad till mitt kylskåpssmidiga 120-kilos fettoboll så snyter sig kriterie två. Eftersom lajv inte inträffar så ofta som jag vill, av ekonomiska och praktiska skäl, så snyter sig kriterie tre. Och eftersom de flesta lajvare skriker "Öh! Jävla åffare!" om man kommer instövlande med en Capricciosa och en stor kårlaburk på lajvområdet så snyter sig kriterie fyra.

Vad gäller lajvare så finns det trevliga lajvare och otrevliga lajvare. Trevliga lajvare tolererar att jag har annorlunda smak, och hävdar inte sin smak som bättre. Otrevliga lajvare anser ofta att man är oseriös om man inte lägger ner minst två månader och en tusenlapp på sin roll och blir förbannade om minsta detalj är off. Problemet med otrevliga lajvare är dock att man sällan har någon möjlighet att välja vilka man ska lajva med - de dyker liksom upp i flock på lajven ändå, och bästa sättet att stå ut med dem är att slita hund så att de inte har anledning att gnälla.

Men visst, det säkert en lika stor andel otrevliga rollspelare som det finns otrevliga lajvare. Med rollspelare har man dock lite bättre förutsättningar att slippa gnällspikarna, i och med att man inte behöver ha trettio till hundra rollspelare, utan kan välja de fem som man trivs bäst med. Det är bara att sortera bort de man inte trivs med.

Och ska jag nu lägga handen på levern så är det nog faktiskt de otrevliga lajvarna som är den stora orsaken till att jag har gett upp lajvandet. Det är, enligt min åsikt, inte värt slitet man måste lägga ner för att man ska kunna stå ut med dem, och man kommer inte undan dem på annat sätt än att inte lajva.

Hasse

Hero

"Den var ganska kass, faktiskt./.../Tro mig, hade den varit bra hade jag minnats titeln - att kunna böcker är mitt jobb och min största hobby."

Okej, då skall jag försöka hålla mig borta ifrån den istället, hehe. Det finns ändå massvis med bra böcker så skall man hinna läsa alla så får man hålla sig borta från dem dåliga.

^Johan

Veteran
Re: En fråga

Ereb98 e en väll värdläsning måste jag säga. Det är det bästa system jag sett hitils på hur strid med dagens vapen skall gå till i rollspel.
Hänge bara upp mig på räckvidden på vapnen, verkar lite lite med bara 170m räckvid på en ksp (ksp58s sikte går ju ändå upp till 1400m, inte för att man träffar nått då men på en 400 meter går ju att skjuta utanproblem bara man ser målet) troligtvis har detta säkert nån förklaring som jag missat då jag inte läst reglerna så noga än
(edit nånting)
läste reglerna lite bättre fattar vad som menas nu =) då var ju det oxå bra =)
(slut)
. Men annars så tycker jag där e mkt bra regler för strid och annat även att de är skrivna på ett sätt som ger en stor flexibilitet (stavning?) på hur man vill tillämpa de.
Nu ska man bara lyckas övertala de andra som man spelar med om att det e något man måste testa =)

Krille

Super Moderator
Räckvidder i Ereb'98

"Hänge bara upp mig på räckvidden på vapnen, verkar lite lite med bara 170m räckvid på en ksp (ksp58s sikte går ju ändå upp till 1400m, inte för att man träffar nått då men på en 400 meter går ju att skjuta utanproblem bara man ser målet) troligtvis har detta säkert nån förklaring som jag missat då jag inte läst reglerna så noga än"

Japp, det har en förklaring. Till att börja med, räckvidd talar om vad som är normalt stridsavstånd för ett vapen. För kulsprutor 30-170 meter. Allt under den lägre siffran faller under avståndet Nära (dvs under 30 meter), och allt över den högre siffran faller under avstånder Prickskytteavstånd (dvs över 170 meter). Det är fullt möjligt att skjuta på avstånd större än 170 meter, men det krävs mer noggrant siktande.

Sedan, stridsreglerna är huvudsakligen skrivna för bekämpning av enskilda mål. På stora avstånd använder man inte kulsprutor för sådan bekämpning, utan snarare grupp- eller fordonsbekämpning. Det vill säga, man siktar inte på enskilda personer, utan på en grupp.

^Johan

Veteran
Förstog det, då jag läste reglerna senar =) (nt)

NT = No Text (Ingen text)

Eleas

Hero

"Den var ganska kass, faktiskt. Det där var typ det enda jag minns, annat än handlingen i väldigt vaga drag (inklusive att den implicerade moralen blev sunkigare och sunkigare). Tro mig, hade den varit bra hade jag minnats titeln - att kunna böcker är mitt jobb och min största hobby. Men författarren kan ha varit Jack Chalker."

Stämmer. Minns inte om det var Demons of the Dancing Gods, men nån av böckerna i den serien var det. Och ja, den sög rätt hårt, vill jag minnas. Iofs, den hade sina poänger på vissa ställen...

--
Björn