Nekromanti Handouts

Storuggla

Champion
Jepp, nu snackar vi stämningsmusik, sittordning och favvotärningar, men inte handouts? Det måste vi råda bot på.

Hur många här använder handouts? Är handouts ett bra sätt att visualisera grunkor på? Fungerar handouts? Etc.

Jag ska vara ärlig: Jag använder bara handouts i CoC. Av någon anledning. I alla andra spel struntar jag i dem.
I Warhammer brukar det bli så att vi sitter med en hoper lappar och inte har den blekaste vilka som betyder vad och interna sammanhang alls, för det blir för mycket bara. Det blir ett slags pappersplockepinn istället för rollspelande.
Å andra sidan när vi spelade CoC hade vår SL gjort en tidning som han gav oss att läsa. Det var jättekuligt, för då läste man den, lade den åt sidan och sedan kom den där naggande känslan att något inte var kosher. Efter en timme handoutsjonglerande och lusläsande kom man fram till att på två handouts stog det namn som det inte borde finnas alls ens i närheten av dem och blaff så kom Sanityslaget... Det var bra.

Vad är en handout? En liten sten, är det en handout? Ett kalvhjärta? Ett handskrivet brev skrivet i spelledarens mest feminina handstil? En tändsticksask från Miami?

Storuggla, pappersexercis

Feliath

Swashbuckler
Jag använder just nu bara en sorts handout, en radda brev som med ojämna mellanrum trakasserar de stackars spelarna. Breven är utformade som gåtor om vad som kan komma att hända, men det är inte egentligen meningen att de ska begripa det i förväg, bara inse vad de rör sig om i efterhand och bli psykade - eller inte inse det, och då blir de psykade ändå, så jag vinner oavsett. :gremgrin: Skulle de ändå lyckas klura ut något är det en extrabonus, eftersom det kan vara lite hjälp på traven.
Det funkar bra, men jag är för lat för att göra fler handouts. Dessutom har jag ungefär samma förmåga till grafisk design som en genomsnittlig salamander, så jag kan inte göra snygga böcker med arkana diagram och så, jag får nöja mig med printade frakturtypsnitt på snyggt papper.

Det hindrar mig förstås inte att drömma om den där fabulöst förberedda kampanjen med drivor av coola handouts *suck* :gremsmirk:

/Feliath - den tänkta settingen brukade vara CoC, men det har blivit Staden på sistone

Klon

Hero
Har använt en del handouts... men det är inte jämt så viktiga för själva äventyret/storyn. Gjorde en meny till Chronopia en gång, med lite varierade rätter på, har även gjort klassiska blodiga pergamentsbitar, lite kartor och lösryckta sidor ur böcker som RP's kan få tag på...

funderar på att använda mynt ibland med. hade marker när vi gamblade i rollspelt med, det var ganska kul

Storuggla

Champion
"funderar på att använda mynt ibland med."

Typ kronor då?

Eller något mer exotiskt?

Storuggla, baht?

Storuggla

Champion
Öh... så du skickar brev till rollpersonerna? Vem skriver dem? Alltså, vem är de ifrån?

"Dessutom har jag ungefär samma förmåga till grafisk design som en genomsnittlig salamander, så jag kan inte göra snygga böcker med arkana diagram och så, jag får nöja mig med printade frakturtypsnitt på snyggt papper."

Där ligger en biff. Är man (likt jag) grafiskt illiterat så sitter man i klistret. :gremsmirk:

Storuggla, kladdig

Klon

Hero
tja... tänkte väl snare på lite ryska eller så...
kanske några franc (ack, de är utrotningshotade) eller så...
eftersom det inte är mynt som man vanligen hanterar så kan det göra att det hela känns lite mer exotiskt...
kanske helst ska användas då RP's är i främmande land eller så

Klon

Hero
"Där ligger en biff. Är man (likt jag) grafiskt illiterat så sitter man i klistret. :/"

I värsta fall kan man väl kasta ut en förfrågan här, fast å andra sidan blir det väöl ofta en utskrift då med...
om du inte är bra på att övertala folk att sicka brev :gremsmirk:

Storuggla

Champion
Är en bok en handout?

Jag hade tänkt att införskaffa ett uppslagsverk från 1920talet och ge det till spelarna i CoC. "Finns det bilradio?" "Slå upp och kolla."
Är det en handout?

Storuggla, utforskar handoutsens varande

Feliath

Swashbuckler
Öh... så du skickar brev till rollpersonerna? Vem skriver dem? Alltså, vem är de ifrån?
Det vågar jag inte avslöja; det är en av kampanjens stora knutpunkter, och jag lever i ständig skräck för att mina spelare lurkar här utan att tala om det :gremcrazy:

Där ligger en biff.
Jajjemen, en rejäl kotlett är det också. Jag tänker säkert två gånger om dagen att "Jädrar i det, vad häftigt det vore med en lerstatyett med en hemlig medaljong i mitten", men strax därefter inser jag att det skulle ju bara gå vägen i CoC för mig, för det enda jag kan göra bra i lera är Azathoth, ungefär: en oformlig klatt. :gremfrown:
Att observera hur en kompis som är galet skicklig tillverkar en apsnygg Grey-alien av Sculpey med endast sina fingrar och en tandpetare, och sedan blir missnöjd, är därmed lite surt :gremsmirk:

/Feliath - önskar han vore hälften så skicklig

Klon

Hero
Re: Är en bok en handout?

ligger väl på gränsen... men så länge rollpersonerna har den eller har tillgång till den skulle jag helt klart svara ja...

fast vart får du tag på ett uppslagsverk från 20-talet???

Feliath

Swashbuckler
Är väl klart att det är!

Bara en smart lösning på tillverkningsproblemet som jag inte tänkt på men som tyvärr bara funkar i en begränsad mängd kampanjer. Jag menar, den måste ju utspela sig på mer eller mindre Jorden, och hur billigt är det att skaffa ett äkta 1400-talsmanuskript till helgens spelomgång?

Jag tycker att alla prylar man ger spelarna som faktiskt är gjorda för att efterlikna sin skepnad i spelvärlden är handouts. Ursprunget spelar liten roll, annat än att ett äkta föremål bevisligen blir mycket mer autentiskt.
Ooh! Vänta nu här! Det betyder ju att Stadens själva planerade "spelbok" går att använda som ett handout i kampanjen! Ha! Just den fördelen hade jag inte tänkt på förr! :gremlaugh:

/Feliath - har en syster som äger hela Nordisk Familjebok från 1921. Adolf Hitler finns med, och på honom står det "lär aldrig få någon större världspolitisk betydelse". Det är sant! :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
Vah?

Svindyra? :gremconfused: Skumt...när vi försökte kränga den ovan omtalade Nordisk Familjebok, komplett och i gott skick, från 1921, sade antikvariatet att de inte ville ha den, den var osäljbar, de hade staplar med gamla uppslagsverk redan och slumpade närmast bort dem. (Det här var efter min farmors död; böckerna är ett arv, see)

/Feliath - begriper sig tydligen inte på antikvarier

Storuggla

Champion
Re: Vah?

Det kanske beror på att ja ginte var ute efter EN bok. Utan ett rekorderligt uppslagverk i fjorton band, typ. Så att de verkligen skulle hålla käften.

Storuggla, behandlar sina spelare onormalt

Feliath

Swashbuckler
Har du ens sett Nordisk Familjebok nångång?

Det är 21 band och ett separat index, vill jag minnas. De står på övervåningen, men jag orkar inte gå och räkna...

/Feliath - blev inte mindre förvirrad :gremgrin:

Storuggla

Champion
Jag väntar tills den kommer på bio

Humm... hade den inte varit från 1921 (ute efter en något senare upplaga) hade jag lagt ett bud på skrället.

Storuggla, vill ha med Teapot Dome Scandal, se...

Feliath

Swashbuckler
Varför inte bara köpa serieversionen?

Tjadu, jag tror inte hon gärna skiljs från den, så det hade nog varit dödfött oavsett upplaga. Det var nära att den bara blev bortslängd/uppeldad :gremshocked:, fast då hade jag nog ryckt ut till härkets försvar...

/Feliath - ärvde själv en redigt schucker Greven av Monte Cristo

Storuggla

Champion
För mycket fanservice

Ahaaa... där ser man på. Nåja. Jag ska väl göra en räd runt antikvariaten senare (Arsene Lupin-böcker köpes gladeligen).

Storuggla, återgår till handoutsen

Troberg

Sinister eater
Re: Antikvariat? [NT]

Fast de är svindyra så jag väntar nog ett tag... ^_^;
Jag har två olika upplagor, införskaffade på auktion/loppmarknad för en spottstyver. De är inte speciellt svåra att få tag på heller.

Men som någon nämnde, läs dem med en nypa salt. På vissa områden är det mycket bättre än moderna (tex filosofer), på vissa är de skrattretande.

Några exempel:
I min ena upplaga har man insett att Hitler kanske hade en framtid och beskrev honom som en lovande politiker.
Om homosexualitet skrivs bland annat att de flesta homosexuella har normala könsorgan.

Prova överhuvudtaget att slå upp olika begrepp som har ändrat värdering genom tiden, det är väldigt kul att se vad man tyckte då.

Gillade iden att ha dem som handouts i alla fall, speciellt med tanke på att det är böcker som karaktärerna kan förväntas ha tillgång till. De är också bra dokument för att förmedla stämningar och rådande ideologier.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Antikvariat? [NT]

För 3500kr får du NORDISK FAMILJEBOK I - 38, utgivna 1904 - 1926.

För 4000 får du SVENSK UPPSLAGSBOK 1- 32. Lyxupplagan. som kom mellan 1947-55.

Det verkar tyvärr vara allt antikvariatet.net har inne för tillfället...