Nekromanti Handouts

entomophobiac

Low Prep High Play
Underbart

Handouts kan ofta höja stämningen, och framförallt gruppens nivå av samarbete. Jag minns en text vi fick av vår SL i något Al Qadim scenario där vi skulle tyda ut ett dolt meddelande. Efter ett tag fattade vi att det var första ordet i varje mening, eller dylikt, som skapade det dolda meddelandet, och vad vi hittade var en beskrivning på en plats ute i havet. Genom att sedan leta reda på koordinaterna och ett par häftiga drycker som lät oss andas under vatten så kunde vi undersöka saken. Precis så Fantasy-långsökt som det ska vara i Al Qadim, och ett mycket lyckat scenario.

I övrigt är en så enkel sak som en nedklottrad karta som spelarna får planera efter, exempelvis hur de ska ta sig in i ett gammalt hus eller dylikt, oftast väldigt uppskattat.

Så jag tycker handouts kan fungera i vilka spel som helst, och hur avancerade de är behöver inte vara det viktiga. Det viktiga är att det är kul och förhöjer stämningen, och det där brevet i Al Qadim hade inte ens drabbats av kaffe tricket :gremwink:

Men det är klart, ju mer tid som läggs ned på ett handout dess bättre. Men för handouts som man inte använder mer än en eller två gånger så kan det vara lite överflödigt.

Anders

Hero
Jag kör ganska lite med handouts. Något enstaka brev eller någon gammal skrift kan det bli, inte mer. Att fiffla med sånt som att bleka pappret eller bränna det i kanterna för att skapa stämning tycker jag fungerar dåligt. Det hjälper liksom inte att pappret ser äkta medeltid ut när man samtidigt ser videofilmerna i bokhyllan, polaren med U2-tröja och hör grannens radio.

Jag vet inte om det här räknas som handout men en grej som i a f var riktigt kul var i DoD när rollpersonerna var på ett värdshus och spelade tärning med någon skum filur. Båda jag och spelarna slog våra slag (T6) helt öppet och skummisen lirade av rollpersonerna pengar så det stod härliga till. De satt och svor över sin otur medan jag skrattade rått åt dem. Så till slut fattade de att jag (d v s skummisen) slog med en fusktärning. Jäklar vad smisk rollpersonerna gav falskspelaren!

Arcana