entomophobiac
Low Prep High Play
Underbart
Handouts kan ofta höja stämningen, och framförallt gruppens nivå av samarbete. Jag minns en text vi fick av vår SL i något Al Qadim scenario där vi skulle tyda ut ett dolt meddelande. Efter ett tag fattade vi att det var första ordet i varje mening, eller dylikt, som skapade det dolda meddelandet, och vad vi hittade var en beskrivning på en plats ute i havet. Genom att sedan leta reda på koordinaterna och ett par häftiga drycker som lät oss andas under vatten så kunde vi undersöka saken. Precis så Fantasy-långsökt som det ska vara i Al Qadim, och ett mycket lyckat scenario.
I övrigt är en så enkel sak som en nedklottrad karta som spelarna får planera efter, exempelvis hur de ska ta sig in i ett gammalt hus eller dylikt, oftast väldigt uppskattat.
Så jag tycker handouts kan fungera i vilka spel som helst, och hur avancerade de är behöver inte vara det viktiga. Det viktiga är att det är kul och förhöjer stämningen, och det där brevet i Al Qadim hade inte ens drabbats av kaffe tricket
Men det är klart, ju mer tid som läggs ned på ett handout dess bättre. Men för handouts som man inte använder mer än en eller två gånger så kan det vara lite överflödigt.
Handouts kan ofta höja stämningen, och framförallt gruppens nivå av samarbete. Jag minns en text vi fick av vår SL i något Al Qadim scenario där vi skulle tyda ut ett dolt meddelande. Efter ett tag fattade vi att det var första ordet i varje mening, eller dylikt, som skapade det dolda meddelandet, och vad vi hittade var en beskrivning på en plats ute i havet. Genom att sedan leta reda på koordinaterna och ett par häftiga drycker som lät oss andas under vatten så kunde vi undersöka saken. Precis så Fantasy-långsökt som det ska vara i Al Qadim, och ett mycket lyckat scenario.
I övrigt är en så enkel sak som en nedklottrad karta som spelarna får planera efter, exempelvis hur de ska ta sig in i ett gammalt hus eller dylikt, oftast väldigt uppskattat.
Så jag tycker handouts kan fungera i vilka spel som helst, och hur avancerade de är behöver inte vara det viktiga. Det viktiga är att det är kul och förhöjer stämningen, och det där brevet i Al Qadim hade inte ens drabbats av kaffe tricket
Men det är klart, ju mer tid som läggs ned på ett handout dess bättre. Men för handouts som man inte använder mer än en eller två gånger så kan det vara lite överflödigt.