Nekromanti Hantera bokmärken

Genesis

Ni dés ni maître
Nu när jag har en Microsoft Surface har jag motvilligt gått över till Firefox (Safari på Windows är ju inte lika bra som på OSX). Jag har också insett att jag ibland letar efter sidor jag besökt men inte sparat, för jag är dålig på att samla på mig bokmärken, mest för att det blir så jobbigt att hålla koll på dem.

Så finns det ett bra och enkelt sätt att organisera sina bokmärken på Firefox eller på nätet? Jag vill helst ha ett sätt som inte kräver så mycket jobb att hålla på med, och ett som är framtidssäkert. Finns det ett standardiserat filformat för sån't här, till exempel? Eller handlar det om att spara dem i mappar på datorn (och finns det ett verktyg som kan hjälpa mig med det?)?

Ge mig förslag.

chrull

Stockholm Kartell
Chrome? Syncar dina bokmärken mellan vilka platformar som helst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag använder ett addon som heter Xmarks. Den synkar alla bokmärken mellan alla browsers och alla datorer jag har (finns till Firefox, Chrome, Safari och IE). Aspraktiskt. Någorlunda framtidssäkert också.

Tyvärr finns det ingen framarbetad standard för att spara bokmärken, så något liknande Xmarks är väl det närmaste man kommer.

Jag skulle inte kunna använda chromes eller firefox' egna synkgrejer, eftersom de just bara synkar till en browser; sitter jag i firefox kommer jag då inte åt mina chromebokmärken etc.

Är man beredd att betala lite kan man dessutom få xmarks som egen app i mobilen. För tyvärr har de mobila webbläsarna ganska dåligt stöd för xmarks. Undantaget är väl kanske Dolphin.

Men, jag krånglar inte alls med det. Första gången på ny dator = installera xmarks, skriva in kontouppgifter, säga åt den att slänga de lokala bokmärkena och ladda ner serverns. Sen synkar den själv, jag gör inte ett skvatt.

Jag kan knappt föreställa mig hur jag skulle kunna använda internet utan adblock, flashblock, xmarks och lastpass...

Genesis

Ni dés ni maître
Tack för tipsen! Det är alltså vanliga bokmärken som gäller, fast synkade.

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
Tack för tipsen! Det är alltså vanliga bokmärken som gäller, fast synkade.
Använder också xmarks, oslagbart. Den är orsaken till att jag inte ens överväger att använda ex. Chrome. (Vilket jag nu såg att jag tudligen kan göra ändå)