Nekromanti Hantera konflikter (På riktigt)

Recca

Femme Fatale
Hej.

Två av mina spelare har en ömsesidig konflikt på gång som handlar om vad deras karaktärer gör och hur de agerar ingame samt vad de själva har för roller i spelet. Konflikten handlar nog från början om att den ena spelaren är ny i gruppen och för att få ta den plats hon har tagit så har den andra spelaren känt sig åsidosatt på nåt vis. Det här speglar sig sen i rollspelet, karaktärerna har svårt att se jämnt och om karaktärerna är oense har det en tendens att leda till sura miner mellan spelarna. Övriga spelare i gruppen blandar sig sällan i.

Spännande va? Har ni några tips på vad SL bör göra i en sån situation?

/Becka

Ram

Skev
Prata. Först med var och en och sedan tillsammans om det behövs.

RasmusL

Champion
Är de kompatibla spelartyper?? Om inte så är det inte mycket att göra annat än att släppa en spelare om problemet är stort nog att förringa spelupplevelsen. Om de "passar ihop" spelartypsmässigt så gissar jag att det är något utanför spelet som ligger bakom problemet och går det inte att komma överens om vad/varför/hur och hitta en lösning så tror jag att det bästa även här är att göra sig av med en av dem. Alla kommer inte överens och gör man inte det känner man sig inte trygg -> man kan inte slappna av och spelupplevelsen blir lidande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram said:
+1

Det här med att prata med sina spelare om problem som uppstår är underskattat.

Save

Veteran
knark said:
Ram said:
+1

Det här med att prata med sina spelare om problem som uppstår är underskattat.
Problemet är väl egentligen att ordet prata inte säger så mycket.

En annan problematik är att konflikt kan definieras och uppfattas olika. Den ena kan se något som en konflikt, medan någon annan inte gör det.

Det kan vara möjligt att alla konflikter löses på olika sätt och att det egentligen inte går att ge några bra råd i att lösa en specifik konflikt. Kanske går det bättre att öva sig på att uppfatta vad som är en konflikt och vad som inte är det och sen att öva sig i att agera för att åstadkomma något.

Killen i videon jag länkade ovan, identifierade (möjligen) en konflikt och agerade därefter.