Jag tänkte upprepa några viktiga saker i tråden. Jag anser också att det inte finns något som skrivkramp. Man får sätta sig ned att göra det. Till skillnad från romaner har vi antagligen lyxen att få välja vad vi ska arbeta med.
Om du har "skrivkramp" så är det antagligen för att du inte har gjort tillräcklig efterforskning. Antingen det eller så är du en mästare på prokrastinering. Jag själv gör bara saker till 80% klara och sedan ser jag inte vitsen med att skriva klart det då det är så enkelt att skriva klart det att jag "kan göra det när som helst" (läs: aldrig). För mig funkar det bättre att sätta en deadline. För
Matiné så upphörde jag med allt i livet och tog ett halvår för att skriva klart det. Nu blev resultatet därefter, men jag producerade i alla fall de 112 sidor som spelet krävde och jag lärde mig saker på vägen. Det mest effektiva jag gjorde var att skriva alla rubriker som skulle vara med i boken. Vissa rubriker hade jag små förklaringar vad de skulle vara till för. Sedan satte jag mig ned och skrev två rubriker om dagen. Det här hjälpte mig något enormt. Ibland skrev jag tre rubriker när jag verkligen kände att jag hade inspiration (läs: när jag gjort min efterforskning) men jag stannade där och berömde mig själv. Ibland skrev jag någonting och satte en notis om att jag skulle skriva om det. Ibland tog jag bort rubriker som jag hade glömt bort vad de skulle handla om eller när jag insåg att jag aldrig använt de reglerna. Du kan finna de borttagna reglerna
på hemsidan.
Efterforskning kan vara svårt men du har en hel del hjälp till ditt förfogande, nämligen spelare. Speltesta allting innan du skriver ned det. Du behöver förvisso ha ett skelett av regelsystemet, och rollpersonsskapande bör du skriva ned så dina spelare kan läsa det och bli dina redaktörer. När jag gjorde Mutant-moden
Mutiné så skrev jag äventyr som speltestade specifika delar, ännu mer specifikt än vad jag gjorde med Matiné, och jag speltestade i cirka ett år innan jag satte mig ned och skrev ned rubrikerna. Resultatet blev samma text som Matiné men på hälften så många sidor. Jag skrev runt femtio sidor, fick in korrekturläsning från fem personer och satte det i layout på
två veckor. Jag skrev runt fem sidor om dagen, mycket tack vare min efterforskning med rätt sorts speltest. Med rätt sorts speltest menar jag exempelvis när jag gjorde
This is Pulp. Då skrev jag inte färdigheterna. Spelarna fick lite namn och så fick de hitta på vad det betydde. Jag skrev sedan ned detta i ett senare skede av speltest med andra spelare än mina. Matinés besvärjelser var också skapade på samma sätt.
Gör speltest, inte för att testa regeldesignen då det ändå kommer som en bieffekt av spelandet, utan för att testa vad som händer och hur du kan beskriva det till andra.
Sedan bör du inse att om det här är ditt första spel så kommer det inte bli bra. Du lär dig genom att göra om saker. Så för att skapa ett bra rollspel behöver du göra några stycken halvkassa. This is Pulp är precis som Matiné, fast på tre sidor.