Nekromanti Hantera stora ömtåliga kartor (rent fysiskt)

2097

deleta mitt konto tack
I al-Qadim-boxarna finns stora kartor, dom är som tunna blanka planscher vikta på mitten, sen igen, sen igen, ner till åttondelar, och då är dom typ närmast ett A4. Vecken är mycket kraftiga och affischerna verkar inte trivas med att vikas upp. Det är den vita baksidan utåt när de är ihopvikta. Dom är nu i bra skick, dom är väldigt gamla. aQ-boxarna var dyra och verkar inte vara spelade, alla små TSR-reklam-lappar och sånt var med. Det mesta verkar inte så ömtåligt och jag uppskattar speciellt dom mindre korten med stadskartor, bilder på hur ett tält ser ut osv som finns. Men dom här kartorna är jag väldigt orolig för att skada. Kartan i Curse of Strahd verkade tåligare men den har definitivt lidit men av att vi körde kampanjen.

Dessutom är dom otympliga. Vi har bytt till 80×160cm-bord men även där så skulle dom ta upp stora delar av ytan är jag rädd, och dom skulle inte vilja ligga platt -- när jag viker upp dom så knakar dom oroväckande.

Hur ska jag göra? Ett alternativ vore nån sorts glasram som går lätt att byta dom in och ur allt eftersom dom rör sig över Zakhara. Eller så typ en sån dom har i affärer för att bläddra igenom vilka affischer som är till salu. Går det att få tag på en sån? Har iofs för mig att vissa av kartorna är landscape och vissa är portrait även om dom är lika stora.

2097

deleta mitt konto tack
Mätte kortsidan (well, orkade inte lämna sängen så jag använde ett kollegieblock och räknade rutorna) och det är ungefär 54cm. Så… kan ju ev ha dom på stora bordet i nödfall. Om jag nu vågar ha dom uppvikta.

Sapient

Swashbuckler
Om du inte vill bevara dem "as is", så skulle jag rekommendera att släta ut vecken (tec genom att stryka dem på lägsta värme med tex ett örngott som mellanlägg) och sen använda kartplast för att skydda dem.

Kartplast är dessvärre svårare att få tag på nuförtiden, men senast jag försökte fanns det även om jag fick jaga lite.

Det gör att de fortfarande är rätt lätthanterliga och kan förvaras tex på rulle.

Det är att rekommendera att du har hjälp att sätta dit den, särskilt med så pass stort original.

2097

deleta mitt konto tack
Vad är kartplast för något? Och, hur åldras kartplastade kartor?

Sapient

Swashbuckler
Kartplast var länge en väl bevarad yrkeshemlighet inom det militära skrået (men vi plastade alla figur- och strategispelskartor när jag gick på officershögskolan, med kartplast från militären - vi bedrev ju ändå "kompetenshöjande egenstudier"...) Det är helt enkelt en genomskinlig plastfilm som är klisterbehandlad på samma sätt som tejp, med en platskvalitet som är tät och vattenavvisande, inte missfärgas (iaf inte inom säg 20 år) eller bli spröd och vittra sönder.

Plastade kartor skyddas därför mot det mesta som skapar risker vid användning. Pappret blir inte direkt skyddat mot tex oaktsam vikning (därför bäst att använda rulle), men plasten är mer stabil och ger även äldre papper (som det verkade vara i ditt fall) en större stadga. Jag har tom i något fall använt kartplasten för att "tejpa ihop" en karta som gått sönder i veckningen, med gott resultat. (Men pilligt som sjutton att få passningen rätt...)

Däremot, så länge det inte görs väldigt omsorgsfullt och även baksidan täcks så utsätts ju pappret fortfarande för luft och dess inverkan, så åldrandet upphör inte. (Jag brukar vika in plasten över kanterna, vilket ger extra stadga osv. men i regel inte bry mig om baksidan.)

Kartplast gick oftast att få tag på i Esselte-butiker, men nu verkar de inte föra det längre. (Kontrollsökte på deras hemsida och fick ingen träff...) Däremot träffar på andra butiker för kontorsvaror, men inte de större kedjorna verkar det som.

2097

deleta mitt konto tack
OK, det låter ju intressant. Såg först framför mig att dom skulle bli helt gula och guckiga efter ca 8-12 år i den här plasten. Usch det är så stressigt att typ vara custodian över dessa ovanliga historiska boxar. Varför varför varför köpte jag dom. Jag vill ju bara spela

Sapient

Swashbuckler
Pappret kan nog gulna trots plasten, beroende på kvalitet och tillverkningsmetod - eftersom det är linginet som är kvar i pappersfibrerna som reagerar på uv-strålning. Men om de förvaras någorlunda mörkt mellan användningen så borde det inte vara ett stort problem.

Zire

Swashbuckler
Kartplast behöver dock sin färdighet för att det ska bli bra, utan veck, hårstrån, damm och luftbubblor. De statiska asen drar till sig smuts på några ögonblick, för att inte tala om hur de "reser" sig mot kartan. Du får grajnda* med fulkartor först, så att du kan levla upp någon nivå innan du sätter igång med finkartan.

(* Det heter så.)

Varning, lumparminne:
I lumpen plastade jag typ 50 kartor till befäl och sånt inför nån stor övning. Plasten tog slut, så jag kunde inte plasta baksidorna på mer än typ min egna karta. Efter tredje dagen med regn var de andra kartorna trasiga fragment pappersmassa. Väldig många sura officerare undrade vem fan som hade plastat kartorna. Otroligt nog så var det ingen som visste. Det var min mörka hemlighet fram till muck.

Sapient

Swashbuckler
Zire;n231764 said:
Kartplast behöver dock sin färdighet för att det ska bli bra, utan veck, hårstrån, damm och luftbubblor. De statiska asen drar till sig smuts på några ögonblick, för att inte tala om hur de "reser" sig mot kartan. Du får grajnda* med fulkartor först, så att du kan levla upp någon nivå innan du sätter igång med finkartan.

(* Det heter så.)
Sant, det är faktiskt ett viktigt påpekande. Och bra förslag att öva lite.

Det går att tömma mindre "blåsor" i plasten med en nål eller skalpell och med ett litet snitt kan de "smetas ut". Men helt snyggt blir det ju inte.

Det är därför det bör vara minst två, så det går att sträcka plasten i alla hörn och sen, lugnt och fint, fixera den mot kartan.

2097

deleta mitt konto tack
Åh ja jag kan inte göra detta! Oroa er inte jag hade inga illusioner av att klara av det. Är ca 99% tummar

2097

deleta mitt konto tack
Ok, så fyra alternativ hittills:
1. Affischbläddrar-ram a la 80-tals-varuhus
2. Nån sorts ram där det går att byta ut dom
3. Kartplast
4. Lägga dom under plexuskiva på bordet

Kom just på ett femte… att ta dom till en printshop och be dom fixa kopior på tyg i 1:1-skala. Vore det inte ganska fint? Då kan orginalen bli sparade.

Caligo

Swashbuckler
Tycker mig minnas att det finns kraftiga plastfickor modell större A2-A0. Arkitektmatetial/Matton???