Änligen funkade forumet igen..
Först.. 27 sidor om hantverk.. Jag höll på att storkna bara vid första anblicken.. Tänkt dig om detta skulle vara med i ett rollspelsfärdighetskapitel.. Nåja, men nu är det inte det och du har ju skrivit detta textflöde så du tycker dig behöva detta..
(s.1)
Hantverk - själva beskrivningen
"Oavsett hur skicklig man är i ett hantverk, kan man alltid bli bättre. En mästare med ett extremt högt FV är självklart bättre än en mästare med ett lägre FV. "
Är inte det här rätt uppenbart? Varför förklarar du färdighetsreglerna i en färdighet för?
"En person med ett högt FV kan givetvis välja att göra föremål av lägre kvalitet om de vill, men det har de dock vanligast lärlingar och gesäller till."
Du menar "simplare saker och ting", va? Inte "lägre kvalitet".. Jag menar, är gesällerna endast till för att skapa lågkvalitetsting? Vem beställer sådant?
"
Det kan även vara nyttigt med Vapensmed för att kunna reparera sina vapen efter ett långt fältslag."
Å andra sidan så har nog fälttåg med sig en smed.. Jag ser liksom inte bilden framför mig av krigaren som efter en lyckad dag på slagfältet sliter av sig rustningen och står och hamrar på sitt svärd.. Ren
skötsel borde ingå i vapenfärdigheten.. Enligt mig, då..
"
FVBeskrivning"
Står gränserna för uppnått FV eller en högsta gränsen för den nivån? Jag antar det sista.. Du kanske kan förtydliga med att skriva FV 1-5 på första punkten?
(s.2)
Specialreglerna för olika höga FV.. Blir inte det hela lite statiskt? Det funkar.. Det är enkelt, men i längden kan det bli lite för opersonligt.. Jag brukar köra med att spelaren får välja ett visst antal fördelar för sina hantverk om de är såpass skickliga.. Du har ju trots allt 8 bra punkter att välja från och vissa kan ju väljas flera gånger..
Speciella regler
...för raser
För alla raser du beskriver så beskriver du endast hur bra alla är i att smida vapen och rustningar.. Finns det inget annat? Skogsalvernas kända bryggare? Grottalvernas stenhuggare? Högalvernas spegelmakare? Du har ju en jättebra lista, men bara vapengrejerna nämns.. Det är lite tråkigt faktiskt..
(s.11)
"Om rustningar görs av skinn från djur så tar man djurets abs –1..."
Smart regel..
Ok.. Jag orkade inte läsa igenom alla material.. När jag var yngre så kollade jag ofta igenom materialslistorna till DoD och fantiserade om hur det vore att ha ett
sådant eller ett
sådant material på vapnet och hur mycket i skada allting skulle göra.. Nu för tiden så sätter jag mest dit ett värde, om jag nu vill ha ett vapen på ett visst sätt..
Listorna är säkert jättebra och kan nog fungera som stöd för andra spelledare.. Det var lite stavfel, typos och konstiga böjningar av ord här och var, men det kan jag väl godta.. Sömnad och vävningskapitlet tycket jag var rätt intressant.. Inte direkt regler jag skulle använda mig av (för de skapar för bra klädesplagg) men de gav mig lite inspiration..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu tar bort den gamla filen som han fick skickat till sig en gång i tiden