Re: Hantverksmodul?
"Därför undrar jag om det inte vore lämpligt att någon på NG lr frilnasare som du skapade en aningen mer praktiska regler för hur man använder, skapar och modifierar vapen, rustningar m.m. Du är kanske inte den rätta, men du har ju gjort många bra moduler till Eon och verkar vara insatt i medeltida hantverk så... (fylld av förhoppningar på ännu en modul)"
Jag har inte några planer på att skriva en sådan modul, och jag tror inte att Neogames har några planer på att ge ut en. Liksom med språk så tror jag inte att "Hantverkarens väg" skulle sälja så där jättebra, så ur Neogames synvinkel är det inte intressant att lägga krutet där.
Ur min synvinkel som frilansare så är det inte heller särskilt intressant. Det skulle krävas megaresearch i ämnet. Den lilla artikeln om svärdssmide är resultatet av att ha varit exponerad för svärdskunskap från Björn Hellqvist i något tiotal år eller så. Betänker man varje annan form av hantverk som finns så får man en förbaskat massa tid som går åt till research. Det finns andra saker jag hellre skriver.
Slutligen, ur min synvinkel som spelare är det föga intressant alls. Att tillverka en pryl tar ett tag och kräver ett slag för lämpligt hantverk med svårighet Ob3T6. Vill man göra något extraordinärt så blir det svårare och tar längre tid. I en agrar ekonomi så är det dessutom bra mycket enklare att det helt enkelt anta att hela faderullan går jämt upp. De råvaror som man inte skaffar själv byter man till sig från lämplig inkomstkälla (dagsverken eller åkrar eller produkten man tillverkar). Jag ser två stora fördelar med att anta att ekonomin helt enkelt fungerar.
1) Varför krångla till det mer än så? Blir det verkligen roligare?
2) Man slipper allt ämlans krångel med missbrukade ekonomiregler och absurda inkonsekvenser av dem.
Summan av kardemumman är väl att jag inte har något behov av en sådan modul och definitivt inte någon önskan att skriva en. Ett slag mot en hantverksfärdighet räcker rätt långt.