Nekromanti Hantverk

samiis

Warrior
Jag skumläste igenom det, och hittade inget om svårighetsgrader på att göra svärd...

Jag har SLat en vapensmed, och jag lät honom tillverka ett kortsvärd om han klarade ob4 t6 mot FV...

Mer info om sådana slag vill jag gärna ha, säg till om jag missat liknande saker på Foxtail...

leoron

Veteran
Vad kostar det att tillverka ett svärd och hur kan man räkna ut hur mycket det kostar?

Om man är alv och kan smida vapen från det att man gör gubben kan man göra alvsvärd då? :gremsmirk:

Krille

Super Moderator
"Vad kostar det att tillverka ett svärd och hur kan man räkna ut hur mycket det kostar?"

Det finns två sätt.

Den krångliga metoden är att titta på den här sidan och räkna ut hur mycket kol och järn som behövs. Sedan slår man upp det i Eons prislistor. Därefter tittar man på samma sida och letar upp hur lång tid det tar. Därefter multiplicerar man en hantverkares lön med tiden. Summera hela faderullan och du har hur mycket det kostar att tillverka prylen. Du kommer dock att bli varse att Eons prislistor utgår från en helt egen ekonomisk teori (läs: är totalt knas).

Den enkla metoden är att ta priset i vapentabellen och dela med två.

"Om man är alv och kan smida vapen från det att man gör gubben kan man göra alvsvärd då?"

Ja, men inte människovapen (som är en annan kultur) eller lyfali (som kräver alkemi och besvärjande, inte smide).

w176

Förlorad dotter
Vet inte riktig kostand, men smides tiden för ett svärd av någonlunda kvalitet ligger väl uppåt en 100 timmar (Sen har jag för mig att slirningen tar nästan mycket tid.

/Elin egentligen ganska okunning på det gär med svärd

Favelan

Veteran
Hantverksmodul?

Din sida är bra när det gäller en utförlig beskrivning, tyvärr är den nog lite väl tun om du inte uppdaterat den sedan jag sist lästen den. Därför undrar jag om det inte vore lämpligt att någon på NG lr frilnasare som du skapade en aningen mer praktiska regler för hur man använder, skapar och modifierar vapen, rustningar m.m. Du är kanske inte den rätta, men du har ju gjort många bra moduler till Eon och verkar vara insatt i medeltida hantverk så... (fylld av förhoppningar på ännu en modul)

/Favelan

Krille

Super Moderator
Re: Hantverksmodul?

"Därför undrar jag om det inte vore lämpligt att någon på NG lr frilnasare som du skapade en aningen mer praktiska regler för hur man använder, skapar och modifierar vapen, rustningar m.m. Du är kanske inte den rätta, men du har ju gjort många bra moduler till Eon och verkar vara insatt i medeltida hantverk så... (fylld av förhoppningar på ännu en modul)"

Jag har inte några planer på att skriva en sådan modul, och jag tror inte att Neogames har några planer på att ge ut en. Liksom med språk så tror jag inte att "Hantverkarens väg" skulle sälja så där jättebra, så ur Neogames synvinkel är det inte intressant att lägga krutet där.

Ur min synvinkel som frilansare så är det inte heller särskilt intressant. Det skulle krävas megaresearch i ämnet. Den lilla artikeln om svärdssmide är resultatet av att ha varit exponerad för svärdskunskap från Björn Hellqvist i något tiotal år eller så. Betänker man varje annan form av hantverk som finns så får man en förbaskat massa tid som går åt till research. Det finns andra saker jag hellre skriver.

Slutligen, ur min synvinkel som spelare är det föga intressant alls. Att tillverka en pryl tar ett tag och kräver ett slag för lämpligt hantverk med svårighet Ob3T6. Vill man göra något extraordinärt så blir det svårare och tar längre tid. I en agrar ekonomi så är det dessutom bra mycket enklare att det helt enkelt anta att hela faderullan går jämt upp. De råvaror som man inte skaffar själv byter man till sig från lämplig inkomstkälla (dagsverken eller åkrar eller produkten man tillverkar). Jag ser två stora fördelar med att anta att ekonomin helt enkelt fungerar.

1) Varför krångla till det mer än så? Blir det verkligen roligare?

2) Man slipper allt ämlans krångel med missbrukade ekonomiregler och absurda inkonsekvenser av dem.

Summan av kardemumman är väl att jag inte har något behov av en sådan modul och definitivt inte någon önskan att skriva en. Ett slag mot en hantverksfärdighet räcker rätt långt.