Rickard
Urverk speldesign
Tittade igenom Hantverksfärdigheten och jag gillade inte riktigt att det enda det står om hantverken är hur bra man kan göra vapen.. Dessutom är de reglerna så stela.. Jag vill att man med ett vapenfärdighetsslag eller hantverksslag ta och se vilka fördelar eller nackdelar vapnet man håller i handen har.. Inte få kommentaren "Ja, du ser att det är mästersmitt" utan istället få förklaringen "Du känner att vapnet är väl balanserat"..
Jag tänkte mig färdighetsbeskrivningen på Hantverk såsom såhär, om man bara ser till vad man har för B-värde:
<PRE>Nivå 1: Föremålet har 1T3 negativa egenskaper.
Nivå 2: Föremålet har en negativ egenskap.
Nivå 3: Föremålet är precis som vilket normalt föremål som helst.
Nivå 4: Föremålet har en positiv egenskap.
Nivå 5: Föremålet har 1T3 positiva egenskaper.</PRE>Vilka egenskaper får spelledaren bestämma.. Det jag vill ha är förslag på egenskaper.. Om de vapenkunniga på forumet kunde svara på frågan vilka egenskaper ett bra vapen vore trevligt (då de har mer erfarenhet av verkligheten).. Finns det inte något sådant som ett bra smitt vapen så poängtera gärna det, men jag vill ändå ha egenskaper till min fantasyvärld.. Att göra på detta viset gör även att man slipper undan "buggen" med dubbla bonusar.. Som när en mästersmed (som är den enda som kan smida mithril) smider mithril, får vapnet då båda bonusarna?
Förslag på egenskaper..
Rustningar
tappar delar, sitter oskönt, bekväm, behöver inte vårdas lika ofta, luktar illa, skrymmande (något för Chronopiarustningar? )..
Pilbågar
Längre/kortare räckvidd, opåverkan av väder, tappar spänsten (sämre räckvidd ju mer bågen används).
Vapen
Mer/mindre skada, lättare för att förlora BV, lättare att dra vapnet, ett annorlunda användningsområde (typ håligheter för gift).
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som här endast inriktar sig på stridsföremål (vilket har en tendens att behövas regler för)
Jag tänkte mig färdighetsbeskrivningen på Hantverk såsom såhär, om man bara ser till vad man har för B-värde:
<PRE>Nivå 1: Föremålet har 1T3 negativa egenskaper.
Nivå 2: Föremålet har en negativ egenskap.
Nivå 3: Föremålet är precis som vilket normalt föremål som helst.
Nivå 4: Föremålet har en positiv egenskap.
Nivå 5: Föremålet har 1T3 positiva egenskaper.</PRE>Vilka egenskaper får spelledaren bestämma.. Det jag vill ha är förslag på egenskaper.. Om de vapenkunniga på forumet kunde svara på frågan vilka egenskaper ett bra vapen vore trevligt (då de har mer erfarenhet av verkligheten).. Finns det inte något sådant som ett bra smitt vapen så poängtera gärna det, men jag vill ändå ha egenskaper till min fantasyvärld.. Att göra på detta viset gör även att man slipper undan "buggen" med dubbla bonusar.. Som när en mästersmed (som är den enda som kan smida mithril) smider mithril, får vapnet då båda bonusarna?
Förslag på egenskaper..
Rustningar
tappar delar, sitter oskönt, bekväm, behöver inte vårdas lika ofta, luktar illa, skrymmande (något för Chronopiarustningar? )..
Pilbågar
Längre/kortare räckvidd, opåverkan av väder, tappar spänsten (sämre räckvidd ju mer bågen används).
Vapen
Mer/mindre skada, lättare för att förlora BV, lättare att dra vapnet, ett annorlunda användningsområde (typ håligheter för gift).
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som här endast inriktar sig på stridsföremål (vilket har en tendens att behövas regler för)