Nekromanti Hantverk

Rickard

Urverk speldesign
Tittade igenom Hantverksfärdigheten och jag gillade inte riktigt att det enda det står om hantverken är hur bra man kan göra vapen.. Dessutom är de reglerna så stela.. Jag vill att man med ett vapenfärdighetsslag eller hantverksslag ta och se vilka fördelar eller nackdelar vapnet man håller i handen har.. Inte få kommentaren "Ja, du ser att det är mästersmitt" utan istället få förklaringen "Du känner att vapnet är väl balanserat"..

Jag tänkte mig färdighetsbeskrivningen på Hantverk såsom såhär, om man bara ser till vad man har för B-värde:
<PRE>Nivå 1: Föremålet har 1T3 negativa egenskaper.
Nivå 2: Föremålet har en negativ egenskap.
Nivå 3: Föremålet är precis som vilket normalt föremål som helst.
Nivå 4: Föremålet har en positiv egenskap.
Nivå 5: Föremålet har 1T3 positiva egenskaper.</PRE>Vilka egenskaper får spelledaren bestämma.. Det jag vill ha är förslag på egenskaper.. Om de vapenkunniga på forumet kunde svara på frågan vilka egenskaper ett bra vapen vore trevligt (då de har mer erfarenhet av verkligheten).. Finns det inte något sådant som ett bra smitt vapen så poängtera gärna det, men jag vill ändå ha egenskaper till min fantasyvärld.. Att göra på detta viset gör även att man slipper undan "buggen" med dubbla bonusar.. Som när en mästersmed (som är den enda som kan smida mithril) smider mithril, får vapnet då båda bonusarna?

Förslag på egenskaper..
Rustningar
tappar delar, sitter oskönt, bekväm, behöver inte vårdas lika ofta, luktar illa, skrymmande (något för Chronopiarustningar? :gremsmirk:)..

Pilbågar
Längre/kortare räckvidd, opåverkan av väder, tappar spänsten (sämre räckvidd ju mer bågen används).

Vapen
Mer/mindre skada, lättare för att förlora BV, lättare att dra vapnet, ett annorlunda användningsområde (typ håligheter för gift).

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som här endast inriktar sig på stridsföremål (vilket har en tendens att behövas regler för)

Renfield

Swordsman
Angående mightril coh smide..

..så brukar jag "nollställa" differenskravet för att det skall räknas som mästersmide vid differenskravet för att kunna smida mithril.

Säg att det krävs FV 20 i smide för att smida mithril, så skulle det enligt min variant krävas 40 i differens för att det skall få dubbla bonusarna. Inte stor chans, men om man [som jag ibland gör] blandar in högre stående varleser, väsen och kreatur än bara de vanliga fjantasyraserna, så..

Eventuellt kan man väl bara köra halva eller så?

Idéen låter bra i mina öron. Du jobbar verkligen på att utveckla ditt EDoD du :gremwink:

Nåja. Jag ska försöka hjälpa dej, trots att min brainstorming inte är på topp just nu.

Rustningar:
Rostar snabbt (alt. dåligt råmaterial), mer/mindre hållbara, förhindrar rörelseförmågan.

Pilbågar:
Mer/mindre skada, skört material (risk för att bågen går av när man spänner den), dålig bågsträng (okej, den va lite lam...)

Vapen:
Mer/mindre hållbart, (o)balanserat vapen.

Det var allt från mig just nu, over and out!

/BD, trött.

Berserk

Warrior
Ful/smäcker, konstiga detaljer som är i vägen och fastnar, tungt/lätt, varm/sval (behaglig), respektingivande, eftertraktat = bra andrahandsvärde :gremsmile:.

Kanske inte så väldigt regelmässiga grejer, men det är svårt att komma med något nytt. Det mesta är redan sagt, misstänker jag.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Hantverk [OT]

"Du jobbar verkligen på att utveckla ditt EDoD du :gremwink:"
Schhhh.. :gremwink: Jo, det är nästan klart.. Jag behöver bara göra lite efterforskning på vapen (det kommer att ta tid då jag inte är intresserad av vapen) och [/i]kanske[/i] göra om magisystemet så är det klart..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tackar finska eliten för förslagen [color:"green"]

Rickard

Urverk speldesign
Re: Angående mightril coh smide..

"..så brukar jag "nollställa" differenskravet..."
Hur menar du? Själv brukar jag aldrig slå för Hantverk, då jag tycker att man ska uppnå samma resultat alla gånger man använder färdigheten..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker diff. 40 låter som väldigt mycket [color:"green"]

Renfield

Swordsman
Re: Angående mightril coh smide..

Iofs, kanske skulle förklarat lite närmare hur jag gör.. :gremsmile:

När jag slår för hantverk har jag hittills slagit som vanligt, och om det inte blir fummel har jag en miniminivå beroende på FV för resultatet av hantverket.
Om man sedan får en differens över det blir det bättre än så.
Och vid perfekta slag ger jag helt enkelt en differensbonus. Så om du har FV 22 i smide, är det 10% chans att du slår perfekt och därmed får plus 10 i differens. Om du då slår en 2a, då hamnar du på 30 i differens.
Börjar det klarna?

ZeveruZ

Veteran
här kommer lite, ehhhhh hjälp?

blir snabbt slött/behöver aldrig slipas
krokar på svärdet som gör det extra skräckinjagande samt ger skadeplus

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krokar på svärdet som gör det extra skräckinjagande samt ger skadeplus
Snarare förstör svärdet eller gör det obalanserat, svåranvänt och fånigt. Det finns en anledning till att folk inte smider svärd med krokar på.

/Vulf

ZeveruZ

Veteran
kanske det var bara en idé ur min sjuka fantasi, men det är ju lite som det där med hjälmar med horn. vilket är livsfarligt egentligen. Man kan använda fantasi och i fantasin är det bra