Nekromanti Hantverk

Kaigon

Helmgast
Re: I beg to differ - om äventyrare och hantverk.

hur många av er har nånsin använt färdigheterna Massage
Många gånger... inte jag med SLPs, men en del spelares karaktärer...
Visserligen är det Chronopia som gäller och där är det lättare (enligt mig) att spela med sådana karaktärer och färdigheter...

WhitePaladin

Veteran
Re: I beg to differ - om äventyrare och hantverk.

Jag menade Tämja... inte Tänja... jag kan tro att lejon är lite motsträviga om man försöker tänja ut dom...

Nightowl

Champion
Re: Klart att Han skulle hinna före.

I till exempel EDD har vissa yrken så dyra färdigheter (lärda, vilka rent spelmässigt bör vara förberedda på att använda flera olika dyra lärdomsfärdigehter och språk) att de sällan har råd att köpa oväsentliga färdigheter.
Magiker i EDD är ett ännu bättre exempel. De flesta magiker, om de har tur, kan en till tre besvärjelser med rimlig chans att lyckas, sin magiskola, och kan läsa och skriva.

En krigare, däremot, kan börja som Ung och vara jävelbäst på ett par vapen, och så har han fyllt sin sin nisch. Resten kan spenderas på skojiga vapen.

Erik

hraufnir

Swordsman
Re: Ta dig i kragen själv

Det finns vissa texter i djurskyddsföreningens annaler som säger att Drakar HAR tagit skada vid vissa tillfällen då man berövar dem deras skinn. Däremot är inte djurskyddsföreningens avdelning för magiska djur så utvecklad som den borde vara och har därför inte kommit fram till vad de ska göra åt saken. Rent tekniskt måste ett antal olika fall komma in för att de ska agera, och tyvärr, men det finns itne nog många drakar där ute för att utgöra dessa fall... därav fallet i de olika drakarnas ekonomikriser... bättre att tappa sin skatt till en äventyrare än att tappa den i en börskrasch. (Hände för övrigt Smaug från Tolkiens Bilbo innan händelsen i boken, därför lät han sig bli spetsad av en pil. Skatten i grottan var bara en bråkdel av vad han haft.)

Troberg

Sinister eater

Det finns vissa texter i djurskyddsföreningens annaler som säger att Drakar HAR tagit skada vid vissa tillfällen då man berövar dem deras skinn.
Inte bara det, de plåtrustningar som riddarna har tenderar att ge de stackars pyrena matsmältningsproblem. Jag föreslår därför rustningar gjorda i ett mer naturvänligt material, tex bacon.

Troberg

Sinister eater

MÖRDARE! Tänk på de stackars grisarna!

Riddarna skall naturligtvis ha rustningar av tofu .
Mördare!

Sjögräs är också människor (eller nåt)!

Dessutom så har jag inte sagt något om att döda grisarna. Man kanske kan skära av en liten bit? Använda självdöda grisar? Frivilliga grisar?

Pendragon

Swashbuckler
Re: Visst

Skönt, ytterligare ett argument för att DoD kickar rumpa med så många andra spel.
Herfoir bestämmer att han vill vänta med att hugga tills han vet om det stora trollet som står framför honom träffar eller inte. Om trollet träffar vill han kunna använda första hjälpen på sig själv istället för att hugga mot trollet.
Och jag tror det var allt som behövde sägas...

/Joel - som anser sig rånad på sitt kulturarv av Riotminds och helst hade sett dem straffade för landsförräderi, högmålsbrott, miljöförstöring och trolöshet mot rollspelare.

Evil Peter

Hero
Re: Klart att Han skulle hinna före.

Ja, visst är det så att skapandet av rollpersoner i EDD begränsar en rätt hårt. Min grupp har dock egna regler för hur konstnaderna är vid skapandet av en rollperson samt ett mer utvecklat system för kostnad av besvärjelser så det problemet är åtgärdat, vilket var välbehövligt. Man ska definitivt kunna ha en god yrkesskicklighet samt ha sidokunskaper för att man ska kunna skapa en regeltekniskt intressant karaktär att matcha den personlighet man tänkt ut.

WhitePaladin

Veteran
Drakvänliga rustningar

Den ultimata, drakvänligaste rustningen är nog ett par millimeter honung... bara honung... jag har från obekräftade källor hört att drakar som bjuds på Kanderad Hjälte är lättare att kommunicera med (förutsatt att man inte är den Kanderade Hjälten, förstås)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Moget

Och jag tror det var allt som behövde sägas...
Tja, om syftet med ditt inlägg var att ge dig in i en diskussion utan att tillföra något som helst utan enbart med intentionen att provocera lite DoD-spelare genom att slänga ur dig ett lösryckt citat från DoD6 regelbok som du säkert inte läst själv utan snarare bara plankat från Avatarex signatur. Ja, då har du sagt vad som behövs sägas och behöver således inte öppna käften igen.

Du kan få ett till citat om du vill; "alla spelare drömmer om en superrollperson". Se där, det har använts förr för att såga DoD, så du kan nog återanvända det också. Men sök i så fall upp något annat forum.

Om det faktiskt är så att du på ett åtminstone hövligt sätt vill diskutera bristerna med DoD6 så har du kommit till helt fel tråd. Här diskuterar vi hantverksfärdigheter och deras betydelse för spelet eller (som i denna deltråd) möjligheten att implementera dessa färdigheter i rollpersoners bakgrundshistorier. Du bryter därmed mot både forumsregler och forumskutym. Att du dessutom är dryg i tonen gör ju inte saken bättre.

Är du på humör att skaffa ovänner? I så fall rekommenderar jag att du gör det någon annanstans. Det krävs lite mer än värdelösa inlägg för att reta upp oss. Omotiverade och plumpa kommentarer som saknar all typ av provokativ finess har vi fått ett par genom åren, så inte heller där är du först.

Joel - som anser sig rånad på sitt kulturarv av Riotminds och helst hade sett dem straffade för landsförräderi, högmålsbrott, miljöförstöring och trolöshet mot rollspelare.
Det där var till och med sämre än inledningen (nåja) i ditt (nåja) inlägg (nåja). På vilket sätt menar du att du har blivit rånad på ditt kulturarv av Riotminds? För att de inte rippade den fornnordiska mytologin med asasagan rakt av? För att det inte är historiskt korrekt? (hur det nu skulle kunna vara det när det inte utspelar sig i vår värld) Stackars, stackars dig som har blivit så illa behandlad av Riotminds. Rånad, sviken och lurad. Vilken martyr.
Jag hoppas verkligen att det finns något mått av ironi i det du skriver, för annars är det utan tvekan det löjligaste jag läst på länge. Ett tips till framtiden är att ironi är svårare att framföra på nätet än vad det är i dagligt tal, tänk på det och använd smileys när du skämtar så slipper du att folk garvar sig harmynta åt dig istället för med dig.

Tro nu inte att jag är någon inskränkt DoD-fanatiker som höjer allt Riotminds gör till skyarna. Tvärtom, jag sågar gärna och friskt de saker som jag inte tycker om. Alla rollspel har svagheter och inga rollspel tilltalar alla, men att slänga ur sig sådana inlägg som du gör tyder inte bara på ett omoget forumsbeteende utan även på oförmåga till ett konstruktivt tänkande.

Jag ogillar att namnge forumiter som inte har med inlägget att göra, men Ymir är en DoD6-hatare i min smak. Han har den goda smaken att motivera varför han ogillar spelet på ett sakligt sätt samtidigt som han berättar hur han hellre hade sett att DoD6 skulle sett ut. Det visar på respekt gentemot oss som faktiskt tycker att DoD6 är bra och en kreativ förmåga. Han häver helt enkelt inte ur sig omotiverad skit.

Snälla, tänk efter nästa gång du skriver enbart för att provocera. Är syftet med ditt inlägg enbart provokation - skriv inte. Vill du genom provokation få liv i en diskussion eller på ett kraftfullt sätt markera dina åsikter i något som rör ämnet i diskussionen - skriv gärna, men lämna den dryga tonen hemma.

P.S. Och du, det där citatet du använde, det är inte från DoD6 Expert, det är från grundregelboken. Jag talade om Expert, även om det jag skrev i det här inlägget kan tillämpas även på grundreglerna. Men kolla gärna upp vilka citat du använder så att de kommer från rätt källa. D.S.

/Vulf - som sällan tar rollspel på så stort allavar att han känner sig rånad på sitt kulturarv av företaget som skrivit spelet och vill döma det för en massa brott som de inte begått.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Moget

Tja, jag trodde det var uppenbart att det dröp av ironi...

Nåja.. mina huvudargument mot DoD6 (jo jag har faktiskt läst igenom grundboken) är att det har plankat de sämsta sidorna av Dungeons and Dragons och liknande spel. Hur de (Riotminds) kunde göra bort sig så katastrofalt när de hade en hyfsad utgångspunkt (DoD4-5) som enbart hade behövts poleras lite övergår mitt förstånd.

Och när jag syftar på mitt kulturarv menar jag det jag växte upp med dvs EDD och DoD4/-91. I mitt tycke pissar DoD6 på deras minne genom att vara en taskigt ihophafsad D&D klon som till och med lyckas vara mindre trovärdig än orginalet. Till och med Dungeons and Dragons visar ju tecken på framsteg medan DoD6 var ett gigantsikt steg i fel riktning. Märk väl att detta först och främst är gnäll på regelsidan, då jag överlåter kunnigare personer (som t ex Ymir) att gnälla på taskigt rippad fornnordisk mytologi med inslag av de klassiska grekiska mytologiska varelserna vi aldrig kommer ifrån (jag vet att Eon har dem också).

För mig är Drakar och Demoner en institution jämförbar med något i stil med svenska flaggan för dig (jag gör en vild gissning/generalisering med tanke på din militära karriär, ber hemskt mycket om ursäkt om jag har fel). Jag blir givetvis förbannad när nån pissar på den.

Å andra sidan, så verkar av allt att döma min och din spelstil skilja sig markant från varandra, och därmed också den värdegrund vi utgår från när vi bedömer rollspel. Därför räknar jag iskallt med att vilka argument jag än drar fram, kommer du ändå att föredrar DoD6 över Eon, och vice versa. Likaså kommer vi bägge tycka vår egen värdegrund och spelstil överlägsen den andres fram till dess vi möjligtvis övertygat varandra genom praktisk erfarenhet av varandras spelstil, dvs att bevista och medverka i varandras spelmöten.

Fram till dess kommer vi med största sannolikhet vara lika överens som en fundamentalistisk mullah och en ärkeortodox rabbi. Dvs inte.

Och angående
Skönt, ytterligare ett argument för att DoD kickar rumpa med så många andra spel.
så är det ett av de infantilaste argument jag sett, då massor av spel ger fria enheter/uppvätfärdigheter för att man ska kunna brodera ut sin karaktärs stats i enlighet med deras bakgrund. Eon, Västmark och Khelataar är de som jag först drar mig till minnes. Att DoD har nåt liknande är knappast ett bevis på att de sparkar rumoan på tidigare nämnda spel. Snarare att Riotminds har vett nog att haka på en bra ide när de ser den.

Så... hade du nåt mer att gnälla över? :gremwink:

/Joel - som tycker Vitulv nog bör ha lite mer distans till sitt forumande om han blev hälften så upprörd som han lät.

P.S. Märk väl, jag håller dig för en av de vettigare personerna på forumet och ifrågasätter inte din intelligens eller ditt förnuft... bara din smak :gremwink: D.S.

Krille

Super Moderator

"Hur de (Riotminds) kunde göra bort sig så katastrofalt när de hade en hyfsad utgångspunkt (DoD4-5) som enbart hade behövts poleras lite övergår mitt förstånd."

Dock inte mitt.

För det första, varför bara polera lite? Kommer det polerade spelet att sälja i någon större mängd? RiotMinds tänker plöja ner några hundra kilokronor i ett spel - enbart polerande kan inte garantera return of investments lika bra som en ny och egen profil.

För det andra, det regelmässiga: blöja! DoD4-5 är ungefär samma härva av inkonsekventa BRP-baserade regler som DoD6. Skillnaden är marginell. Skulle jag "polera" lite så skulle det vara med vinkelslip och till något helt annat.

För det tredje, varför skriver man rollspel? Tja, inte är det för att göra om någon annans tio år föråldrade härk. Det är för att föra fram sin egen vision. Ska jag skriva till Ereb Altor - eller något annat som inte är mitt - så vill jag ha betalt! Och då kommer man in på det där med rollspelsskapande och lönsamhet igen: det finns ingen. Så det är bara att konstatera att det inte finns något enda skäl för RiotMinds att göra det: det är inte deras och ger således ingen "konstnärlig" tillfredsställelse, och det ger inte några pengar.

Nä, jag säger som jag säger tidigare. Reglerna i DoD är ungefär samma halvtaskiga härva som tidigare, men världen Trudvang har stil!

Pendragon

Swashbuckler

För det andra, det regelmässiga: blöja! DoD4-5 är ungefär samma härva av inkonsekventa BRP-baserade regler som DoD6. Skillnaden är marginell. Skulle jag "polera" lite så skulle det vara med vinkelslip och till något helt annat.
Visst polera gärna med vinkelslip, och få DoD4 reglerna att funka bättre. Varför man skulle ersätta det med nånting ännu sämre (eller i dina ögon, lika dåligt) system är väl bara korkat. En ny utgåva är väl dels till för att eliminera problemen med den gamla?

För det tredje, varför skriver man rollspel? Tja, inte är det för att göra om någon annans tio år föråldrade härk. Det är för att föra fram sin egen vision. Ska jag skriva till Ereb Altor - eller något annat som inte är mitt - så vill jag ha betalt! Och då kommer man in på det där med rollspelsskapande och lönsamhet igen: det finns ingen. Så det är bara att konstatera att det inte finns något enda skäl för RiotMinds att göra det: det är inte deras och ger således ingen "konstnärlig" tillfredsställelse, och det ger inte några pengar.

Nä, jag säger som jag säger tidigare. Reglerna i DoD är ungefär samma halvtaskiga härva som tidigare, men världen Trudvang har stil!
Nu har jag förvisso inte klagat på trudvang (vilket förvisso inte betyder att jag gillar den). Ville Riotminds göra nånting eget skulle de inte köpt DoD-varumärket överhuvudtaget. Hade de gett ut DoD6 som det sprillans nya rollspelet Trudvang hade jag inte klagat hälften så mycket. Att kalla det för DoD är lumpet försäljningstrick som släpar ett anrikt namn i smutsen.

Visst, jag är medveten om att jag överdriver, men EDD är vad jag växte upp med och började rollspela med för en herrans massa år sen, och EDD/DoD4 var som bekant (inte alltid lyckade) försök till ett trovärdigare system. Klart man blir irriterad när en hafsig D&D-klon ska vara den senaste utgåvan!

Nåja det är mest jag som är sur och konservativ. :gremwink:

Vad det gäller Trudvangs stil så, visst, bilderna är snygga och Jorges är nog en av de snyggaste om inte den snyggaste rollspelsmodulen jag sett. Jämför man den med t ex Monster och Varelser till Eon blir det ju bara pinsamt för Neogames.

MEN, Jorges lider av samma problem som resten av Trudvang. Det finns helt enkelt för mycket. Trudvangs ska ju vara en mer enhetlig värld och mindre lapptäcke än Ereb Altor, vilket betyder att saker rasinflation blir alldeles för tydligt. Fornnordiska myter trängs med grekiska och högmedeltid med vikingatid. Så länge de inte sållar mer bland vad som ska vara med, kommer DoD fortfarande dras med lapptäckesstämpeln till sin värld, och den stora skillnaden mellan DoD4 och DoD6 blir lite finare teckningar och sämre regler.

Jösses vad det här blev mycket... jag tror jag klipper här eftersom jag flummar mer än vad jag argumenterar nu. Min åsikt lär vara rätt klar vid det här laget. :gremtongue:

/Joel - vars största problem med DoD6 nog är att det inte är DoD4. :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Visst polera gärna med vinkelslip, och få DoD4 reglerna att funka bättre."

Då skulle det bli DoD2 av det.

Och nej, jag skojar inte - det är så mycket som jag skulle slipa bort av DoDs regler för att få något jag skulle trivas med.

Som bisats, T10-systemet kom till i och med Västmarks föregångare Lejonhjärta, som direkt reaktion på alla problem som jag upplevde med DoD4.

"Att kalla det för DoD är lumpet försäljningstrick som släpar ett anrikt namn i smutsen. Visst, jag är medveten om att jag överdriver, men EDD är vad jag växte upp med och började rollspela med för en herrans massa år sen, och EDD/DoD4 var som bekant (inte alltid lyckade) försök till ett trovärdigare system."

EDD kan jag väl hålla med om, men inte DoD4. Det var mer EDD i ny och bättre förpackning och ännu mer och "nyttigare" tillsatser.

Kul att du använder samma argument om Trudvang som jag använder om Catastrophia, för övrigt. :gremwink:

"vars största problem med DoD6 nog är att det inte är DoD4."

Du är inte helt ensam om den åsikten, har jag märkt. Nostalgi är en alldeles dominerande egenskap hos rätt många folk.

Pendragon

Swashbuckler

EDD kan jag väl hålla med om, men inte DoD4. Det var mer EDD i ny och bättre förpackning och ännu mer och "nyttigare" tillsatser.
Ja och nej. Jag sätter DoD4+ Krigarens handbok (den mest omfattande regelmodulen) på ungefär samma nivå som Mutant 2's regelsystem. Bra ideer, men inte tillräckligt speltestade och väl utförda för att de ska funka i praktiken.

Min idealversion bli nånstans runt 3.5. Vissa steg tillbaks mot EDD och ett visst omarbetande av främst Krigarens handbok och magisystemet (mest besvärjelserna i sig).
Sen tror jag att jag är lite mer detaljfreak än dig också i de flesta lägen. :gremwink:
Vilket inte alls är sant förresten, hade aldrig kunnat drömma om att använda ett detaljerat system som t ex Eon i en Star Wars-kampanj t ex.

Kul att du använder samma argument om Trudvang som jag använder om Catastrophia, för övrigt.
Tja, det är ju inte som jag gillar Catastrophia heller, men där behöll de iaf regelsystemet. :gremwink:
Dessutom är det ju ett bra argument. :gremlaugh:

Du är inte helt ensam om den åsikten, har jag märkt. Nostalgi är en alldeles dominerande egenskap hos rätt många folk.
Mjo, jag gillar ju playelf också. :gremwink:

Kom att tänka på en annan sak efter att ha bläddrat i Västmark. Jag har fått intrycket av att du ägnade lika mycket tid åt kasta bort saker (bardiskar, tvåhandssvärd etc.) som att lägga till dem. Hade Riotminds haft den inställningen och slängt ut saker som högmedeltid och grekisk mytologi så hade Trudvang varit en mycket intressantare värld.

Så vid närmare eftertanke hade jag nog kunnat tänka mig spela DoD6, allt som hade behövts hade varit att kapa ungefär 50% av världen & varelserna och ersatt regelsystemet helt.

/Joel - som faktiskt bara kan komma på två spel han inte vill modifiera alls, Västmark och All Flesh be Eaten. Antagligen för att han inte har läst dem tillräckligt noga.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att släpa namn i smutsen

Hade de gett ut DoD6 som det sprillans nya rollspelet Trudvang hade jag inte klagat hälften så mycket. Att kalla det för DoD är lumpet försäljningstrick som släpar ett anrikt namn i smutsen.
Konstigt nog verkar inte Fred Malmberg som skapat och byggt upp namnet Drakar och Demoner att Riot släpar det i smutsen. Han är nog glad att det fortfarande är ett av de populäraste rollspelen i Sverige.

Han ser troligen Drakar och Demoner som ett varumärke, primärt. Att det är ett regelsystem är sekundärt. Att det är en värld är tertiärt.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Själv är du skyldig till...

...överdrift på astronomisk nivå.

Vad är straffskalan?

M.