Re: Hantverk (besserwisservarning)
En som jobbar i grevens källare med att plåga folk, för nöjes skulle eller för nytta, vad skulle man kalla en sådan person?
Frånsett två situationer jag kommer på där det verkligen skulle vara användbart med en heltidsanställd som kräver en egen titel för att sitta i källarn och spänner fast glödande stenar i knäväcken på folk (dessa två lägen är om greven är i ett fullskaligt men utdraget krig eller om det finns väldigt många fiender till greven (möjligt är att denne är sällsynt paranoid och vill klänga sig kvar vid makten till vilket pris som helst)), så skulle denna "tortyrmästare" få ganska lite att göra. Och är inte greven den lagstyrande makten i området, innebär det nog ännu fler timmar av redskapsputsande.
Poängen jag vill framföra är att det kanske inte ens skulle finnas ett helt yrke som bara torterar andra varelser (bortsett från de helt solklara yrkesgrupperna sadisterna och matematiklärarna som Han tidigare påpekat), det jobbet kan lika gärna utföras av bödeln/mästermannen.
Jag kan även citera ett litet stycke om senast nämnda yrkesman, som jag hittade i en bok om Gustav Vasa: "Bödeln skulle kunna hantera sitt rättarsvärd så att han inte högg fel, något som ändå inte sällan hände. Om den dömde överlevde snedhugget kunde han bli benådad. Bödeln och hans drängar skulle kunna hänga människor i kedjor och rep, hudstryka vid kåken, skampålen, förvara fångar i fångkistan, stegla och rådbråka, sätta upp på hjul och vara allmänt förfarna i hemskheter. /.../ I stället för den med döden 'avgångne' bödeln, inträdde en efterträdare, som dömts till döden, men benådats till bödel." (Göranson, 1984) Så bödeln verkar ha kunnat vara lite vem-som-helst, bara han kunde sina knep; det är nog svårt att göra "fel" i den "branschen", bara mer eller mindre "framgångsrikt".