Om jag får bre ut mig lite så tycker jag att det är viktigt att tänka på hur hantverk bedrevs på motsvarande medeltid - och hur svårt det är för oss idag att sätta oss in hur en sådan ekonomi fungerar. jag utgår förstås från att de flesta på rollspel.nu är hyfsat allmänbildade om dylika frågor, men det finns trots allt en del att tänka på om man vill hålla på med handel och hantverk.
Logistik är en av de övergripande problemen överhuvudtaget. Till att börja med är den tekniska nivån helt, helt annorlunda och kunskapen är låg. Det finns ingen petrokemisk industri och inga motorer eller tekniska lösningar som klarar av att överföra energi på ett effektivt sätt. Vad som finns är la i princip en del vatten- och vinddrivna kvarnar samt ugnar. Förutom de mest uppenbara råvarorna är mycket av materialen olika mer eller mindre äckliga djurdelar som du måste få tag i och bearbeta. Synd att Claes Ohlsson la ner sin butik i Targus va?
Som hantverkare måste allt i princip göras från grunden med lokala eller regionala råvaror som du ofta får bearbeta själv. Detta på grund av logistiska begränsningar. Det är dyrt och svårt att transportera varor några längre sträckor och det mesta måste produceras och konsumeras på den lokala marknaden. Kostnaden med att föra varor från en plats till en annan är helt enkelt så hög att priset på den exporterade varan inte kan konkurrera med den lokala varan. Produktionskostnaden för Nike-skor är bara en tiondel i Kina men i och med att de transporterades med Kogg till Bananpiren i Göteborg kostar de 30 000 kr!
Eftersom marknaden är liten finns det sällan något underlag för någon effektivisering genom arbetsdelning eller stora serier. Kapitalmarknaden är minimal och en hantverkare har inte möjlighet att bygga upp något lager med till exempel kläder utan tillverkar oftast på beställning. Det finns ingen standardisering i hantverksproduktion så allt som inte är beställt just för ett specifikt syfte måste modifieras och anpassas. Du har köpt ny spis till din fina lägenhet på Östermalm, synd att den är tio centimeter högre än bänken. Du får ta och rycka loss något själv eller bygga om hela diskbänken.
Undantag kan förekomma för producenter som tillverkar för en större köpare, som vapen eller de som producerar mycket, mycket eftertraktade globala varor. Då kan det uppstå ett system med underleverantörer och förlagssystem. En del hantverkare köper av varandra (boskapsskötare-->garvare-->körsnär...) men de sitter nästan aldrig inom samma företag och med detta följer höga transaktionskostnader, alltså kostnader som hänger samman med överförandet av varor, pengar eller tjänster mellan olika parter. Idag är detta enkelt eftersom alla accepterar pengar och mått och vikter är allmänt accepterade.
I en medeltida ekonomi måste du kontrollera allt själv. Samtidigt finns det få möjligheter att själv kontrollera mått och vikter eftersom det inte finns något allmänt och universellt accepterat mått i en monter hos Kejsaren av Jargien. En pund eller fot i Camard är troligen inte densamma som i Nimto. Du köpte en liter mjöl på Willys där en liter bara är 1/9 av en ICA-liter. På en större marknadsplats finns det troligen offentligt tillsatta tjänstemän - vägare och mätare - som kan lösa er tvist, men det kostar förstås. dessutom kanske de inte accepterar dina pengar rakt av, det ser la lite ut som du hyvlat ner dem för att spara undan lite guld och efter att vi vägt våra varor så måste ni börja väga mynten också - om ni nu ens har tillgång till mynt i tillräcklig omfattning. Anledningen till att du köpte mjölen på Willy's är att ICA inte var intresserade av fler kycklingar i utbyte.
Att sitta och försöka rollspela sådana problem kan givetvis bli mycket, mycket tröttsamt om man inte är en inbiten grisodlare. Däremot kan problemen vara intressanta att beröra emellanåt för att ge en viss känsla för att allt inte är som nu. Dessutom kan en SL ta problemen på rätt sätt och istället för att förvandla det hela till en jobbig sifferlek uppmuntra interaktion och relationer med andra än värdhusvärdar, onda nekromantiker och stråtrövare och även belamra den med lite banala problem. Nej, vi kan inte följa efter den jargiske spionen, jag måste vänta på att skomakaren lagat min dojjor!