Nekromanti Hantverk

Erafic

Veteran
Joined
25 Sep 2008
Messages
15
Location
Skövde
Jag har gått och funderat lite på hur det fungerar med hantverk i eon, med tanke på att det finns så många olika hantverks färdigheter. En i min rollspelsgrupp spelar en vapenmästare och har lagt poäng på just vapensmide, men jag är lite osäker på olika moment.

För att smida ett vapen får han ju slå mot färdigheten, svårare om han även vill göra svärdet bättre på något sätt, men hur är det med material? Finns det någon lista någonstans över vilka material som finns i Mundana? (Och dess priser?)
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
På sidan 66 i Sjöfarare och Pirater finns en lista på olika handelsvaror bland annat gjutjärn och brons men de listorna är till för mer storskalig handel i ton.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
I spelarens handbok så finns det priser på de flesta metaller som kan anses vara användbara för det mesta. Angående vapensmide så har vapenmästaren en hel del vettig info om hur det fungerar i mundana.
 

Erafic

Veteran
Joined
25 Sep 2008
Messages
15
Location
Skövde
Hmm, menade du listan för alkemiska preparat i spelarens handbok?

Något jag är nyfiken på är vilka "ovanliga" metaller som finns, om sådana finns.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Menade metallistan i ägodelar kapitlet där guld,silver,siluna,brons,järn osv står uppradade på kilopris.
Sen skulle jag säga angående konstiga metaller att dom som användes under antiken till senmedeltiden tidig renässans kan finnas i Eon, det hindrar dom såklart inte att använda andra metaller.

Men rakt av finns det tre unika metaller
Siluna för alverna, vilket är en metalic rosa/lila metall som är mjuk och används i alvernas mynt. Om man härdar den på ett väldigt konstigt unikt sätt som bara alverna känner till så får man en skarp svart egg.

Somdia är en mörkgrå dvärgisk metall som är mycket farlig att frammställa och svårframstäld men är väldigt tung och dvärgarna använder den ibland i rustningar och vapen. och då 1 del somdia och 10 delar järn. resultatet blir ett starkt och tungt föremål.

den sista kommer jag inte ihåg i huvudet och kan tyvär inte skriva om

/poseur drar till sälen nu
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
På sidan 69 i vapenmästaren kan man hitta info om åtgång på smidesjärn och kol (hur "rätt" det är rent historiskt vet jag inget om).

Sedan har du "Reparation av Bryt [frivillig regel]" på sidan 196 i spelarens bok, det kan ju bli intressant att se hur man gör för att reparera vapen. :gremsmile:

Metaller: S208 i Spelarens bok.
Tyvärr tror jag att Kol är svårt att hitta, utom i Sjöfarare och pirater, och där är ju som sagt priserna i ton, som inte bara är en viktenhet, utan även en volymenhet vill jag minnas. Så man kan inte bara dela priset på 1000 heller (dessutom skulle pris/1000 bli för billigt tror jag, man får väl mängdrabatt när man köper hela ton)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det finns en bra och lång artikel på Neowikin (googla) om smide i Mundana, historiskt baserad och skriven av Krille, om jag minns rätt. Där finns en hel del bra info.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Om jag får bre ut mig lite så tycker jag att det är viktigt att tänka på hur hantverk bedrevs på motsvarande medeltid - och hur svårt det är för oss idag att sätta oss in hur en sådan ekonomi fungerar. jag utgår förstås från att de flesta på rollspel.nu är hyfsat allmänbildade om dylika frågor, men det finns trots allt en del att tänka på om man vill hålla på med handel och hantverk.

Logistik är en av de övergripande problemen överhuvudtaget. Till att börja med är den tekniska nivån helt, helt annorlunda och kunskapen är låg. Det finns ingen petrokemisk industri och inga motorer eller tekniska lösningar som klarar av att överföra energi på ett effektivt sätt. Vad som finns är la i princip en del vatten- och vinddrivna kvarnar samt ugnar. Förutom de mest uppenbara råvarorna är mycket av materialen olika mer eller mindre äckliga djurdelar som du måste få tag i och bearbeta. Synd att Claes Ohlsson la ner sin butik i Targus va?

Som hantverkare måste allt i princip göras från grunden med lokala eller regionala råvaror som du ofta får bearbeta själv. Detta på grund av logistiska begränsningar. Det är dyrt och svårt att transportera varor några längre sträckor och det mesta måste produceras och konsumeras på den lokala marknaden. Kostnaden med att föra varor från en plats till en annan är helt enkelt så hög att priset på den exporterade varan inte kan konkurrera med den lokala varan. Produktionskostnaden för Nike-skor är bara en tiondel i Kina men i och med att de transporterades med Kogg till Bananpiren i Göteborg kostar de 30 000 kr!

Eftersom marknaden är liten finns det sällan något underlag för någon effektivisering genom arbetsdelning eller stora serier. Kapitalmarknaden är minimal och en hantverkare har inte möjlighet att bygga upp något lager med till exempel kläder utan tillverkar oftast på beställning. Det finns ingen standardisering i hantverksproduktion så allt som inte är beställt just för ett specifikt syfte måste modifieras och anpassas. Du har köpt ny spis till din fina lägenhet på Östermalm, synd att den är tio centimeter högre än bänken. Du får ta och rycka loss något själv eller bygga om hela diskbänken.

Undantag kan förekomma för producenter som tillverkar för en större köpare, som vapen eller de som producerar mycket, mycket eftertraktade globala varor. Då kan det uppstå ett system med underleverantörer och förlagssystem. En del hantverkare köper av varandra (boskapsskötare-->garvare-->körsnär...) men de sitter nästan aldrig inom samma företag och med detta följer höga transaktionskostnader, alltså kostnader som hänger samman med överförandet av varor, pengar eller tjänster mellan olika parter. Idag är detta enkelt eftersom alla accepterar pengar och mått och vikter är allmänt accepterade.

I en medeltida ekonomi måste du kontrollera allt själv. Samtidigt finns det få möjligheter att själv kontrollera mått och vikter eftersom det inte finns något allmänt och universellt accepterat mått i en monter hos Kejsaren av Jargien. En pund eller fot i Camard är troligen inte densamma som i Nimto. Du köpte en liter mjöl på Willys där en liter bara är 1/9 av en ICA-liter. På en större marknadsplats finns det troligen offentligt tillsatta tjänstemän - vägare och mätare - som kan lösa er tvist, men det kostar förstås. dessutom kanske de inte accepterar dina pengar rakt av, det ser la lite ut som du hyvlat ner dem för att spara undan lite guld och efter att vi vägt våra varor så måste ni börja väga mynten också - om ni nu ens har tillgång till mynt i tillräcklig omfattning. Anledningen till att du köpte mjölen på Willy's är att ICA inte var intresserade av fler kycklingar i utbyte.

Att sitta och försöka rollspela sådana problem kan givetvis bli mycket, mycket tröttsamt om man inte är en inbiten grisodlare. Däremot kan problemen vara intressanta att beröra emellanåt för att ge en viss känsla för att allt inte är som nu. Dessutom kan en SL ta problemen på rätt sätt och istället för att förvandla det hela till en jobbig sifferlek uppmuntra interaktion och relationer med andra än värdhusvärdar, onda nekromantiker och stråtrövare och även belamra den med lite banala problem. Nej, vi kan inte följa efter den jargiske spionen, jag måste vänta på att skomakaren lagat min dojjor!
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Undrar om det finns något legendariskt möbel i eon? Te.x nån som har 22 i hantverk i att göra möbel o gör något så underbart möbel så det kunde jämföras med nutidens skönaste möbler ? hehe
iofs kanske det man ska göra nästa gång..vara toffelhjälte o tillverka möbler o mörda monster?
 
Top