Hanverksgruppen 28 var sannerligen en session som tänjde på gränserna. Temat var "snusk", och deltagare var jag själv,
@Bunny och
@Lukas. Förspelssnacket var långt; vi pratade i en timme.
@Hellzon deltog också på försnacket, men avvek sedan på grund av mellofinal med familjen. Ett av de huvudsakliga ämnena blev oundvikligen det sociala i att spela sexscener och prata sex runt spelbordet. Det är på gott och ont inte ett ämne som andra. Många har inga som helst problem med att gå in på grisiga detaljer om blod, inälvor och tortyr i rollspel, men så fort någon säger "kuk" så blir stämningen genast stelare, och ska det spelas ut sexscener blir många väldigt obekväma. Att spela roliga scener för att folk ska skratta eller läskiga scener för att folk ska bli rädda är oproblematiskt, men att spela sexiga scener för att folk ska bli kåta är väldigt tabu.
Men vi pratade inte så mycket om, och spelade heller inte för, att spelarna runt bordet skulle bli upphetsade. Istället pratade vi mycket om vilken roll sex har i en berättelse, vad en sexscen kan bidra med, vad vi som historieberättare kan göra med sex som verktyg. Vi pratade om skalan från detaljerade beskrivningar till helt abstrakta skildringar som bara pratar om känslor och attityder och inga fysiska detaljer alls, och om faran som finns i bägge extremerna.
En sak som slog mig väldigt mycket i den här diskussionen är hur otroligt kraftfullt sexscener faktiskt är som verktyg om man vågar använda det. Så otroligt mycket kan uttryckas och utforskas om rollerna och om deras relationer i en sexscen. Vi lär känna dem i det mest intima av sammanhang, och vi ser en väldigt tydlig bild av deras förhållande, och även vad just den här akten, i det här ögonblicket, säger.
Här är försnackslistan:
- Inte snusk för snuskets skull. Det ska ha en poäng.
- Payoff i en romans som vi följt länge.
- Avslöja personerna i sin intimitet, när de är nakna inför varandra
- Prata känslor, relation, tankar, attityder
- https://www.rollspel.nu/threads/sex-i-rollspel-edit.41612/page-2#post-510246
- Sex är lite som skräck
- Sex and Sorcery (Sorcerer)
- Hot Bodies in Space (Vast and Starlit)
- Känslan av att man "avslöjar" något om sina egna preferenser.
- Känner du till något så måste du ha "sökt" den kunskapen.
- Se & göra i Aliatra. Sexregler. Man ska "beskriva"
- Risken att abstrahera bort för mycket om man inte sätter scenen och dess händelser
- Risken att ta bort fokuset och sabba effekten om man pratar för mycket fysiska detaljer
- Vi spelar såpass lite sex att vi inte utvecklar en instinkt för rätt "detaljnivå"
- Man måste inte göra en grej av det (i fiktionen)
- Trygghet i gruppen och i sig själv
- Det finns en större skala än bara själva sexakten
- Flörta
- Status, självsäkerhet, intimitet mellan personerna, bekvämlighet, kommunikation (som teman i fiktionen)
- Utforskandet och erkännandet av den egna sexualiteten inför sig själv och inför andra (som tema i fiktionen).
- Sex som maktverktyg
- Teknik: Turas om runt bordet
- Monologscen
- Beskriv bara ena parten: Dominans?
- Föremål talar med varandra
- Berätta om det efteråt
- Beskriv "fåglarna i buren"
- Bara använda substantiv och substantivfraser, intryck
Som ni ser fanns det mycket att snacka om, och jag har bara skrapat på ytan ovan. Berättelsen vi spelade var på många sätt ganska spretig, men ändå väldigt engagerande. Den hade lite gemensamt med "Spela utan troper"-temat på det sättet. Ett försök till sammanfattning:
Lovisa har just haft tredje dejten med Erik och de har fortfarande inte legat med varandra. Hennes kompis Sandra säger att hon måste vara mer framfusig, att män nuförtiden inte vågar föreslå sex om de inte har ett signerat kontrakt på samtycke. Erik är dock raka motsatsen, och han leker med Lovisa, som till och med är en del av hans vadslagning med hans ex och rumskamrat Malin, som i allt högre grad finner honom motbjudande. När hon söker att flytta ut hamnar hon hos Sandra, som på många sätt är likadan som Erik. Sandra har sin egen leksak, hennes "Fuckboy" Fabian, som är helt besatt av henne. Malin inser snart var hon hamnat när hon ligger vägg i vägg och hör Sandra ligga med Morgan, Fabians bästa vän, och drar kniv mitt under samlaget.
Vi hade totalt ett handjobb, två regelrätta sexscener och inte mindre än tre onaniscener, plus ett antal scener där rollerna pratade om sex med varandra. Fanns det en poäng med allt detta snusk, eller satt vi bara och hetsade upp varandra med egenkomponerade erotiska noveller? Jag tycker att samtliga scener hade en poäng i berättelsen (även om vi naturligtvis styrde berättelsen så att vi skulle få in mycket sex) och att vi genom ämnet kom alla personerna i berättelsen otroligt nära inpå livet. Just den totala personliga intimiteten i sex (och ännu mer i onani), där rollerna står både bildligt och bokstavligt nakna inför varandra och inför oss, tar nästan automatiskt dramat till en djupare nivå. Kontrasten mellan å ena sidan Eriks och Sandras bild av sex som en lek och en kamp om dominans, och å andra sidan Malins, Fabians och Lovisas mycket mer bräckliga och osäkra relation till sex blev otroligt tydlig och indikerade något fundamentalt om deras personligheter. Jag hade nog såhär i efterhand gärna haft med någon mer sexpositivt obekymrad roll också, men man kan inte få med allt i en kort enkvällsberättelse. Åh, och i slutet fick Malin och Fabian ihop det, och Lovisa fick reda på hur Erik fortsatt att ragga och ligga runt medan de utvecklade sitt förhållande, så det slutade väl mer eller mindre lyckligt.
Men de dekadenta utsvävningarna höll sig inte bara på det sexuella planet! Utan min och Bunnys vetskap fanns ett sekundärt tema på Hantverklklubbens agenda: Lukas hade beslutat sig att testa alkoholens inverkan på rollspel och satt och drack sig mer och mer berusad under spelet. Han sade efteråt (visserlign på fyllan) att han ville att jag skulle vara ärlig om detta, så det tänker jag vara. Var detta en svinig grej att göra, att sitta och dricka sig full under rollspelskvällen? Hade det varit ett "vanligt" parti rollspel, som en del av en kampanj eller liknande så hade jag sagt ja. Hade vi haft någon i gruppen som inte varit med i Hantverksklubben tidigare så hade jag tvekat. Som det var nu var det jag, Bunny och Lukas, vi känner varandra väl och har spelat ihop många gånger, och det var i Hantverksklubben som explicit är en plats för experimentation. Så nej, jag tycker inte att det var svinigt beteende; jag tycker att det var en kul idé.
Hur påverkade detta spelet? Lukas hade sagt innan och efter att han ibland kan känna att han kan ha lite svårt att släppa lös i sexuella scener och beskrivningar, och inget sådant märktes under spel. Ord som "slida" och "penis" gled över hans läppar utan någon synlig tvekan. Så alkoholen hade säkerligen en avslappnande och hämningsbefriande effekt. På det sättet fungerade det väl. Någonstans under kvällen började det dock övergå till "för mycket" på den nivå att det inverkade menligt på spelet. Lukas tappade lite kollen på berättelsen, och även beskrivningar och dialog började lida. Det märktes tydligt i två av de sista scenerna han deltog i.
I den första av dem satte jag en retrospektiv sexscen. Lukas skulle spela Malin där hon vaknade bredvid Fabian efter att ha legat med honom kvällen innan, och jag och Bunny bröt in med lösryckta substantivfraser från kvällen innan, som började med saker som "Smaken av riktigt bra arabica på läpparna" och slutade med väldigt explicita könsord. Tanken var att Lukas skulle beskriva hur Malin såg på sin älskare, kanske gick runt i hans lägenhet, och tänkte tillbaka på kvällen. Han gick istället in i ett lite svamlande monologläge och började prata om den kristna sexmoralen. Det funkade och blev en rätt fräck scen. Jag och Bunny fick avbryta honom för att kunna slänga in våra könsord i samtalet, men det bara förhöjde effekten. På det stora hela en väldigt underlig scen.
Den allra sista scenen började med att Fabian vaknar, påbörjar en onanisession med en bild på Sandra på telefonen när hans kompis Morgan ringer (skitsnygg reinkorporering av Bunny som vanligt, då jag satt den första scenen med Lovisa onanerande tittandes på en bild på Erik och avbryts av att Sandra ringer). Morgan erkänner under samtalet att han legat med Sandra och Fabian blir alldeles förstörd, till den grad att han går ut i badrummet och spyr. Till sist ringer han Malin, som här spelas av Lukas. Lukas var vid det här laget redigt på lyset och jag tror inte att han riktigt kom ihåg vem Malin var och hur hennes relation med Fabian såg ut. Samtalet blev ganska konstigt, med Malin talande i en väldigt avlägsen och nästan formell ton med Fabian, antagligen en konsekvens av att Lukas försökte spela nykter.
Så, vad är kontentan av detta? Är jag sur på Lukas? Inte det minsta; både jag och Bunny var överens om att han inte sabbat något. Resultatet av experimentet får väl Lukas själv kanske ge, om han kommer ihåg något, men min åsikt är nog, som den varit tidigare, att en viss mängd alkohol kan hjälpa till att lätta på tungan och göra att man släpper på hämningarna, med liten påverkan på ens skarphet i spelet, men att det finns en gräns där alkoholens inverkan på tankeprocesserna går över till att vara skadlig för spelet. Sedan beror det nog mycket på vad man ska spela. Ett spel som Nerver av stål eller Anatman, där man måste ha hjärnkoll på en komplicerad ståry, lämpar sig nog inte alls för substansbruk, medan ett mer drömskt spel som Prosopopée eller ännu mer Dragonfly Motel nog kan gifta sig ganska väl med alkohol eller något annat. Och i ett spel där det är viktigt att kunna släppa sina hämningar, som snusk i Hantverksklubben eller Sea Dracula, ja, där kanske det kan vara till hjälp.