Har dator- och tv-spel avstannat i utvecklingen? Vad är nästa steg?

En sån sak blir ju bara intressant om det får gensvar från andra system. Om jag hör några svartklädda typer i hörnet viska om en stöt mot draktemplet så är det ju föga intressant om det inte finns något draktempel att hinna före dem till. Det förvandlar ju bara bakgrundskaraktärer till kroniska mytomaner. Så att bara ha en röstsyntes som blir försedd med data från en stokastisk papegoja som pluggat in sig på en miljon fantasyromaner är ju bara intressant på ett väldigt ytligt plan.
Varför skulle draktemplet inte finnas? Och varför skulle man använda slumpvist innehåll? Med tanke på hur mycket tid som använda till att t.ex. generera texter till böcker som ingen jävel orkar läsa så skulle det väl inte vara någon konst att skriva vettigt innehåll till de röster som hörs över sorlet.

Om man sedan låter en AI generera även content till skitsnacket så går det ju bra. Där behöver man ju inte ens urskilja hela meningar utan det kan bara vara ett sorl med enstaka namn/ord som kan uppfattas.

Min misstanke är att det kostar rätt mycket tid och pengar att använda röstskådespelare (speciellt bra/kända sådana). De resurserna kan istället användas till att skapa en större mängd röstinnehåll i spelet. Med rätt verktyg så skulle nog en ljudtekniker/sound director/whatever kunna skapa en mer ett komplett ljudlandskap (inklusive röster) vilket faktiskt vore ett lyft för spel. Speciellt vissa typer av spel.

Kanske kan man även fundera på om det skulle kunna gå att få rösterna på flera språk.

RasmusL

Champion
Varför skulle draktemplet inte finnas? Och varför skulle man använda slumpvist innehåll? Med tanke på hur mycket tid som använda till att t.ex. generera texter till böcker som ingen jävel orkar läsa så skulle det väl inte vara någon konst att skriva vettigt innehåll till de röster som hörs över sorlet.

Om man sedan låter en AI generera även content till skitsnacket så går det ju bra. Där behöver man ju inte ens urskilja hela meningar utan det kan bara vara ett sorl med enstaka namn/ord som kan uppfattas.

Min misstanke är att det kostar rätt mycket tid och pengar att använda röstskådespelare (speciellt bra/kända sådana). De resurserna kan istället användas till att skapa en större mängd röstinnehåll i spelet. Med rätt verktyg så skulle nog en ljudtekniker/sound director/whatever kunna skapa en mer ett komplett ljudlandskap (inklusive röster) vilket faktiskt vore ett lyft för spel. Speciellt vissa typer av spel.

Kanske kan man även fundera på om det skulle kunna gå att få rösterna på flera språk.
Medhåll. Jag tänker att vi snackar om framtid och inte nutid och när sånt här maskinellt genererat innehåll blir bra nog att kunna vara ett komplement till och bygga vidare på mänskligt skapat innehåll så ser jag liksom inget negativt i det. Yrkesgrupper kommer att försvinna över tid, jag hoppas exempelvis att det jag gör om dagarna kommer att bli helt obsolet inom några årtionden så att jag kan få leva på att använda min kunskap för att leda och "beställa" snarare än manuellt skapa. De som vigde sina liv åt att vara hejare på att smida köksredskap blev säkert ledsna av den industriella revolutionen men utan det steget hade världen varit en helt annan plats som jag inte hade valt framför vår samtid.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Varför skulle draktemplet inte finnas? Och varför skulle man använda slumpvist innehåll?
Min poäng är inte så mycket det egentligen som att text, spelvärld, spelsystem, gameplay, etc., inte automagiskt kommer sitta ihop tack vare en LLM. Så helt oavsett om vi skrivit texten själva eller lånat den från fantasyromaner så är det ju två olika världar vi pratar om: den textvärld som en LLM utbildats på är fundamentalt separerad från den värld som byggts upp (i 3D, kod, etc) för spelet. Kort och gott: för att det ska finnas kontinuitet mellan att någon nämner draktemplet och att draktemplet finns så behöver det finnas en brygga av något slag mellan simulationen och LLM:en. Något som gör hela skapandeprocessen långsam.

Låt säga att någon tänker, "fan vad ballt om den här drakstatyn var en enhörning istället", bygger om den, och sedan är din LLM-data utdaterad. Om du inte utbildar om din AI vill säga—vilket kostar tid och compute. ("Compute" är den stora flaskhalsen för LLM:er redan nu.)

Visst kan det gå att föreställa sig att allt är genererat av en LLM istället, men då är det ju spekulativt på en helt annan nivå än att ersätta röstskådisar med AI-röster.

Last edited:
Min poäng är inte så mycket det egentligen som att text, spelvärld, spelsystem, gameplay, etc., inte automagiskt kommer sitta ihop tack vare en LLM. Så helt oavsett om vi skrivit texten själva eller lånat den från fantasyromaner så är det ju två olika världar vi pratar om: den textvärld som en LLM utbildats på är fundamentalt separerad från den värld som byggts upp (i 3D, kod, etc) för spelet. Kort och gott: för att det ska finnas kontinuitet mellan att någon nämner draktemplet och att draktemplet finns så behöver det finnas en brygga av något slag mellan simulationen och LLM:en. Något som gör hela skapandeprocessen långsam.

Låt säga att någon tänker, "fan vad ballt om den här drakstatyn var en enhörning istället", bygger om den, och sedan är din LLM-data utdaterad. Om du inte utbildar om din AI vill säga—vilket kostar tid och compute. ("Compute" är den stora flaskhalsen för LLM:er redan nu.)

Visst kan det gå att föreställa sig att allt är genererat av en LLM istället, men då är det ju spekulativt på en helt annan nivå än att ersätta röstskådisar med AI-röster.
Du missförstår mig från början. Min grundpoäng hade inget med LLM att göra, content kan skrivas helt eller delvis av människor.

Cyberhest

Konträr kverulant
Som en sann shitstarter postade jag den här tråden och försvann sedan i en vecka, medan folk fortsatte att bråka. Win!

Vill bara säga att KCD2 är mer avancerat än du tror. Fogdens dotter behöver inte dö… Du kan påverka extremt mycket i KCD2. Men visst, i övrigt är det rätt barockt att man kan mörda en hel by och fogden kommer fortfarande prata om banditer i skogen eller nygrävda gravar etc.
Ja alltså jag tycker att KCD2 är imponerande på många sätt, men min poäng är att även ett så dynamiskt spel som KCD2, som stoltserar med att erbjuda så mycket frihet och så många olika sätt att tackla händelserna, fortfarande visar sig vara en kuliss så fort man skrapar lite på den.

Det är just detta jag vill mena är enklare (och bättre!) utan GenAI. Att förlita sig på en svart låda är dyrare, mer komplicerat, sänker graden kreativt ägande som du har som utvecklare, och kommer ändå inte ge konsekvent bra resultat.
Du har uppenbarligen mycket bättre koll på det här än jag, och du kan säkert ha rätt. Mitt syfte med den här tråden var inte att övertyga folk om att GenAI är lösningen för att ta nästa kvalitativa steg inom digitala spel, utan att försöka lyssna in hur andra resonerar kring de här sakerna, särskilt vad gäller hur man gör spel mer inlevelsefrämjande och dynamiska och minskar känslan av välpyntad kuliss.

Om GenAI nu inte är lösningen för att göra ett spel som KCD2 mer dynamiskt i hur det responderar på spelarens handlingar osv, vad är då en bättre lösning? Du har varit inne på det lite när du pratar om spelarens fantasi och komplex design, men kan du inte utveckla dina tankar lite på hur det skulle kunna se ut i praktiken?