Wow...snacka om old news. Klart som fan vi är barnsligare; men det gäller kvinnor med. I bondesamhället var det snarare praxis än undantag att man gifte sig och fick barn i sena tonåren, liksom. Den genomsnittliga ålder då man gifte sig har alltid varierat i olika tidsepoker, att vi för tillfället har en högre giftasålder än vad 70-talet hade säger egentligen rätt lite. (Att döma av historien borde det skvallra mer om demografiska och ekonomiska förhållanden än kulturella, iallafall). Det sena 1800-talet, i sin tur, hade mig veterligen högre giftasålder än 70-talet, till exempel.
Sedan faller ju artiklarnas hela resonemang på en punkt. Jag citerar:
For whatever reason, adolescence appears to be the young man's default state, proving what anthropologists have discovered in cultures everywhere: It is marriage and children that turn boys into men.
Jag vet inte...men om vi utgår från de här artiklarnas smått fördömmande definitioner, så är intresse för datorspel etc typiskt 'barnsliga' ting. Är det bara jag som kan räkna upp dussintals vuxna, gifta och ansvarsfulla män som fortfarande pysslar jättemycket med rollspel, figurspel, datorspel, etc? Att man ynglar av sig verkar definitivt inte vara någon större faktor där.
På samma vis köper jag inte riktigt idén att tjejer skulle vara mindre barnsliga. Å, det går säkert att argumentera för att unga kvinnor av idag är inne i nån sorts revanschfas gentemot partirarkatet, och är ambitiösa, driftiga etc...men jag citerar igen:
gle women in their 20s and early 30s are joining an international New Girl Order, hyper-achieving in both school and an increasingly female-friendly workplace, while packing leisure hours with shopping, traveling and dining with friends.
På vilket sätt är det mognare att bete sig som Ebba von Sydow, än som huvudpersonen i Scrubs?
Nej, jag tycker det här, särskilt artikel nummer två, var värdelösa, obildade och fördomsfulla resonemang. Det finns liksom inget nytt här, egentligen - Den unge Werther var precis samma slags man som de som de här artiklarna beskriver. Det är bara historien som upprepar sig; människor, oavsett kön, vill ofta vara unga så länge de kan.
- Ymir, dissar