Som jag tidigare skrev tycker jag att Gladiator funkar bra som brölig dum-action. Men när jag skulle se den hade den vunnit oscar för bästa film och blivit hyllad som bra på riktigt vilket gjorde att jag förväntade mig något helt annat än vad jag fick. Marvel och Star Wars följer ju en viss mall där man vet vad man får så att se någon av de filmerna och sen klaga på att det är brölig dum-action hade varit lite märkligt tycker jag.Det är väl inget fel på Gladiator i kategorin "storvulna och påkostade spektakel-filmer med hyfsat mycket våld"? Väldesignat och snyggt, vettig pacing, bra skådespeleri och något form av mänskligt drama i botten av epiken. Märklig film att ogga över när man sväljer Marvel och nya Star Wars tänker jag.
Låter helt galet: maximus blir skurken alltså?I korthet: Maximus blir tillbakaskickad från dödsriket av de romerska gudarna för att stoppa kristendomen, men lierar sig istället med de kristna. På grund av hans våldsamma handlingar dömer han mänskligheten till en evig cykel av våld och lidande. I slutet ser man Maximus som högt uppsatt militär i Pentagon.
Tror det hade blivit rätt fett faktiskt (Nick Cave själv menar att han visste att manuset skulle bli refuserat, så han tog ut svängarna lite.)
(Om man googlar runt lite kan man faktiskt hitta manuset. I varje fall för något år sedan.)
Nja. Alltså, det var ett tag sedan jag läste manuset, men Maximus väljer helt enkelt att sluta upp bakom de kristna som förtrycks av kejsarmakten. I slutet får Maximus de kristna att sluta "vända andra kinden till" och bjuda väpnat motstånd, sedan avslutas det hela med ett kollage där man ser Maximus i "alla" krig i mänsklighetens historia för att sluta i Pentagon typ. Jag tänker att det handlar om hur Kristendomens pacifistiska potential - eller potentialen till frälsning helt enkelt - går förlorad.Låter helt galet: maximus blir skurken alltså?
Lite urval för att jämföra med andra år:..
1990
Goodfellas
Edward Scissorhands
Dances with Wolves
Le château de ma mère
Misery
1991
The Silence of the Lambs
Terminator 2: Judgment Day
Da hong denglong gaogao gua
JFK
Boyz n the Hood
1992
Unforgiven
Husbands and Wives
Scent of a Woman
Glengarry Glen Ross
Reservoir Dogs
1993
Schindler's List
Falling Down
The Remains of the Day
Carlito's Way
Groundhog Day
1994
The Shawshank Redemption
Pulp Fiction
Forrest Gump
Léon
Il postino
1995
The Usual Suspects
Se7en
Heat
Before Sunrise
Braveheart
1996
Fargo
Trainspotting
Primal Fear
Secrets & Lies
Breaking the Waves
1997
La vita è bella
The Game
Titanic
Good Will Hunting
L.A. Confidential
1998
Saving Private Ryan
American History X
The Truman Show
Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Festen
1999
The Sixth Sense
American Beauty
Fight Club
The Matrix
The Green Mile
Utefter denna lista var 2006 enligt mig det största skitåret (med reservation för att jag bara sett en av filmerna från 2009)2000
Almost Famous
Snatch
Memento
Amores perros
Requiem for a Dream
(...men även Gladiator, Wo hu cang long, Cast Away, O Brother, Where Art Thou?)
2001
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
A Beautiful Mind
No Man's Land
Donnie Darko
2002
The Lord of the Rings: The Two Towers
Cidade de Deus
Minority Report
Road to Perdition
Whale Rider
2003
The Lord of the Rings: The Return of the King
Finding Nemo
Mystic River
Big Fish
Lost in Translation
2004
Crash
Before Sunset
Der Untergang
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Hotel Rwanda
(...men även Million Dollar Baby)
2005
Batman Begins
The Squid and the Whale
Match Point
Brokeback Mountain
The World's Fastest Indian
2006
Letters from Iwo Jima
The Prestige
Das Leben der Anderen
The Departed
300
2007
4 luni, 3 saptamâni si 2 zile
Le scaphandre et le papillon
No Country for Old Men
There Will Be Blood
El orfanato
2008
The Dark Knight
WALL·E
Slumdog Millionaire
The Wrestler
The Hurt Locker
2009
Up
El secreto de sus ojos
Mary and Max.
Hachi: A Dog's Tale
Darbareye Elly
Tycker nog fortfarande 2024 ser ut att bli värre.Utefter denna lista var 2006 enligt mig det största skitåret (med reservation för att jag bara sett en av filmerna från 2009)
Jag har tyvärr bara sett en film från i år så jag kan inte riktigt uttala mig om 2024 som filmår.Tycker nog fortfarande 2024 ser ut att bli värre.