Det är väl inget fel på Gladiator i kategorin "storvulna och påkostade spektakel-filmer med hyfsat mycket våld"? Väldesignat och snyggt, vettig pacing, bra skådespeleri och något form av mänskligt drama i botten av epiken. Märklig film att ogga över när man sväljer Marvel och nya Star Wars tänker jag.
Som jag tidigare skrev tycker jag att Gladiator funkar bra som brölig dum-action. Men när jag skulle se den hade den vunnit oscar för bästa film och blivit hyllad som bra på riktigt vilket gjorde att jag förväntade mig något helt annat än vad jag fick. Marvel och Star Wars följer ju en viss mall där man vet vad man får så att se någon av de filmerna och sen klaga på att det är brölig dum-action hade varit lite märkligt tycker jag.
Men om vi låtsas att jag aldrig sett en Marvelfilm, om
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings vunnit oscar för bästa film, om alla kritiker och alla i ens omgivning beskrivit den som något slags mästerverk, då hade jag också blivit rätt paff när jag sett den och haft ungefär samma inställning till den som jag har till
Gladiator.