Jag måste be om ursäkt för att jag trodde du sökte medspelare till CoC, men nu inser jag att du ville ha tips om själva spelet.
Mina tips om att vara spelledare till CoC är följande:
1. Gör en lista över dom (generella) ställen som karaktärer kan gå till för att hitta bakgrundsmaterial som gör det lättare att lösa fallet. Jag har gjort en sådan och den inkluderar polisen, tidningar, obducenter, kyrkor, nära och
kära till dom drabbade, bibliotek, universitet etc.
Denna lista gör att du kan ge snabba tips till lite osäkra spelare, naturligtvis på ett smygit sätt, säg inte rent ut:
"Ni kanske skulle gå till polisen?", utan "Din PC känner
en av mordutredarna i fallet för att du brukade gå i samma kvällskurs som han på universitetet. Du ser honom av en händelse på speak-easyn (=en illegal pub) sent en kväll."
2. Håll alltid i minnet att karaktärerna nästan aldrig hajar exakt vad dom bör göra i den och den situationen för att lyckas följa den röda tråden i äventyret. Ge dom så mycket chanser du kan i början av spelandet, för att dom ska möta, hitta, se eller lista ut viss mycket viktig information som dom måste ha. Skriv upp alternativa vägar till den informationen om du kan, för att snabbt kunna använda den om det andra inte funkar.
3. Var inte FÖR taskig med Sanity-loss i början, det är inte bra för rytmen i äventyret om folk hela tiden måste bli intagna på psyk i flera månader eller t.o.m. slå fram helt nya karaktärer mitt i spelandet för ett eller två äckliga liks skull. Sanity-loss är bra i kritiska skeden för känslan i CoC, inte i en liten sido-strid i början.
4. Låt dom inte hitta formelböcker etc. för tidigt i spelet, PC:s måste först få en känsla av att det är mycket farligt och exotiskt med magi, innan dom själva börjar försöka dabbla i det. Likadant gäller med varelser och andra världar. Släpp på det successivt, det hjälper för att bygga upp en mycket hemsk stämning i spelet. Tycker jag alltså.
Signing off. D.