Mögelförgiftad av oliver
Jag misstänker att jag har plåtmage, med tanke att jag aldrig blir magsjuk trots mina dåliga matvanor, min bristande kökshygien och min förlåtande inställning till Saker Som Legat Allt För Länge I Kylen.
Däremot har jag blivit mögelförgiftad av oliver. Jag är nämligen löjligt förtjust i kalamataoliver och eftersom de bästa bara säljs i plåtkonserv så måste de antingen ätas upp direkt (vilket man som enpersonshushåll näppeligen gör) eller sparas på något vis, t.ex. i en annan burk med skruvlock. När jag nästa gång öppnade burken så hade spadet täckts av ett fint lager mögel. På grund av min förtjusning i dessa oliver förmådde jag inte kasta bort dem, utan tog bort möglet och lagade mig en pizza, av vilken jag åt hälften.
Dagen därpå hade jag en sprängande huvudvärk och kände mig bakfull, vilket jag inte förstod, särskilt som inte en droppe alkohol hade konsumerats på flera dagar.
Ytterligare nästa dag gjorde jag mig en sallad med de sista oliverna. Dagen därpå hade jag en sprängande huvudvärk och kände mig bakfull, även denna gång utan alkohol.
Några dagar senare tog jag ut pizzaresterna ur frysen och åt dem - och gissa vad - dagen efter så hade jag en sprängande huvudvärk...
Efter lite sökande på nätet efter symptom på mögelförgiftning så fann jag att det förmodligen var det jag drabbats av. Mina kompisars kommentar var ett kort "Dumjävel".
Numer så slänger jag alla flytande livsmedel som blivit mögliga.
Ett gammalt tips för att förlänga hållbarheten på oliver är förresten att slå på ett lager matolja på spadet, eftersom oljan lägger sig som ett lufttätt lock och därmed förhindrar mögelangrepp på spadet. Eventuellt är olivolja att föredra, eftersom den dessutom stelnar i kylen likt syltburkarnas paraffinlock.
Dewil