Nekromanti Har du någon gång

haltageten

Dum inuti huvudet
... blivit matförgiftad av att äta en hamburgare med pommes, eller möjligtvis något annat roligt?

Jag har inte varit sjuk sen jag gick i åttan, det är ungefär 5½ år sedan och nu skall en förbannad jävla hamburgare förstöra min otroligt fina svit.

- Jocke, bitter som f*n.

magoo

Hero
Det är inte säkert att det är hamburgaren som är boven. Ofta är det jättesvårt att avgöra vad som är orsaken till en matförgiftning, om det inte har tagits prov förstås som visar att det är hamburgaren. Fast salladen på hamburgaren eller dressingen kan innehålla härliga bakterier förstås...

Pommesarna är det då inte eftersom inga bakterier gillar heta oljebad.

Jag har blivit rejält sjuk av räkor en gång och fått en massa läskiga utslag av en amerikansk apelsinläsk som var illorange. Annars har jag klarat mig rätt bra men jag vet också vad jag ska akta mig för.

/Magoo, utbildad hälsoskyddsinspektör

Johan K

Gammal & dryg
Nepps, har faktiskt aldrig blivit matförgiftad. Inte enns lite blurrig i magen av nått jag ätit. Måste ha en mage av stål, eller nått... :gremgrin:

Ulfgeir

Swashbuckler
Oh yes. Kommer inte ihåg om det var årets Gothcon eller förra årets, men den suben med räkor som de hade var tydligen något som min kropp ogillade skarpt.

/Ulfgeir

Hjalle

Swashbuckler
Jag har inte varit sjuk sen jag gick i åttan,
Hey, vad var det där för jekla lögn? Du är juh sjuk, dålig, pissförkyld, febrig och dan var och varannan dag, känns det som! :gremsmirk:

...men till saken, så har jag som mest spytt upp en en mandarin - hel - jag vet att jag tuggade den, men den kom upp som en stor klump av oranga, tämligen intakta spermakonsistensartade mandarinfläskon, eller för den delen skitit ut en champinjonskiva. Men det är också allt.

-Hjalle, kan sin sak.

w176

Förlorad dotter
Otroligt begåvad

Jag drev värdshs på lajvet kejsartemplet tillsamman med vänner samt deras hund. Vi hade haft en bit fläsktill frukosten och under eftermiddagen efter att den fått ligga framme hela dagen i värmen utspelar sig förljande scen:

"Jag tar undan den här nu så att inte Alva (hunden) tar den och blir sjuk"

*Tar upp den för att slänga den håller den i handen kanske 30 sekunder och tar sedan utan att tänka efter en rejäl tugga.*

Nightowl

Champion
Inte direkt en hamburgare, men jag börjar spy om någon tappar en mössa, för att prata som dom gör i Amerika. Att inte kunna behålla maten är dessutom måttligt kul när man är diabetiker och vill ha ett någotsånär balanserat blodsocker.

Potatissallad, dressing och kyckling är några misstänkta bovar de gånger jag kexat mig ned för räkning, men som magoo säger är det svårt att avgöra exakt vad som ställt till det.

Erik

Storuggla

Champion
Ja. Det var när Vulf och jag gick från Anchor på fyllan och villan (tja, man måste ju vara lite på lyset för att få för sig att knalla från Anchor till Hornstull...) och vi stannade och tog varsin burgare med bearaisesås på Södergrillen (Bajenburgare hette den). Den toksabbade mitt matsmältningssystem, för jag väckte Vuld genom våldsam vomering på muggen. Tvi vale. Jäkla skitburgare.

Öh, okej, det kan ha varit groggen också. I så fall har jag aldrig blivit matförgiftad.

Storuggla, smelly grandma

DODswe4

Hero
jag har aldrig blivit riktigt sjuk av något ja ätit (som har varit mat), men jag mår inte så bra efter for mycket Pizza

haltageten

Dum inuti huvudet
Hey, vad var det där för jekla lögn? Du är juh sjuk, dålig, pissförkyld, febrig och dan var och varannan dag, känns det som!
Till att börja med så har jag nästan aldrig feber, i alla fall inte när jag är förkyld. Inte ens nu när jag tömt hela tarmsystemet på allt som kan tänkas ge mig lite styrka i benen. Sen att vara förkyld är inte att vara sjuk, inte i min mening iaf. När man är sjuk är då man ligger hemma och spyr som en galning och kan inte göra ett dyft.

haltageten

Dum inuti huvudet
Fast salladen på hamburgaren eller dressingen kan innehålla härliga bakterier förstås...
Troligtvis så var det så, eller den majs och lökröran jag tog i en liten låda. Majsen och löken hade nog stått framme sen de öppnade på morgonen.

- Jocke

haltageten

Dum inuti huvudet
men jag mår inte så bra efter for mycket Pizza
Min mage brukar skarpt ogilla pizza med musslor på. Konstigt nog så ogillar den inte musslor när de inte ligger på en pizza...

- Jocke, vars mage är ett mysterium.

Rosen

Myrmidon
... blivit matförgiftad av att äta en hamburgare med pommes, eller möjligtvis något annat roligt?

Inte matförgiftad, men jag fick i mig lite skojiga baciller el dyl en gång i Indien (troligen genom ett glas läsk med isbitar - gjorda på kranvatten).
Symptomen var lite mysko, för jag fick ingen "normal" diarré eller så. Det som hände var att all aktivitet i tjocktarmen (tror jag) bara upphörde; allt som var på väg ut stannade nån meter in i de nedre kanalerna och blev kvar där... tills jag åt nånting nästa gång. Då triggade det nån inälvig slussport, och allt som låg uppsamlat gled snabbt igenom den sista biten (utan att tömmas på vätska på vägen).

Effekten var alltså att jag var helt okej så länge jag inte åt. Om jag däremot käkade nåt så började det krampa down there inom ett par minuter, och jag fick snabbt rusa till toan och tömma ut det som jag åt förra gången.

--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral
Mögelförgiftad av oliver

Jag misstänker att jag har plåtmage, med tanke att jag aldrig blir magsjuk trots mina dåliga matvanor, min bristande kökshygien och min förlåtande inställning till Saker Som Legat Allt För Länge I Kylen.

Däremot har jag blivit mögelförgiftad av oliver. Jag är nämligen löjligt förtjust i kalamataoliver och eftersom de bästa bara säljs i plåtkonserv så måste de antingen ätas upp direkt (vilket man som enpersonshushåll näppeligen gör) eller sparas på något vis, t.ex. i en annan burk med skruvlock. När jag nästa gång öppnade burken så hade spadet täckts av ett fint lager mögel. På grund av min förtjusning i dessa oliver förmådde jag inte kasta bort dem, utan tog bort möglet och lagade mig en pizza, av vilken jag åt hälften.

Dagen därpå hade jag en sprängande huvudvärk och kände mig bakfull, vilket jag inte förstod, särskilt som inte en droppe alkohol hade konsumerats på flera dagar.

Ytterligare nästa dag gjorde jag mig en sallad med de sista oliverna. Dagen därpå hade jag en sprängande huvudvärk och kände mig bakfull, även denna gång utan alkohol.

Några dagar senare tog jag ut pizzaresterna ur frysen och åt dem - och gissa vad - dagen efter så hade jag en sprängande huvudvärk...

Efter lite sökande på nätet efter symptom på mögelförgiftning så fann jag att det förmodligen var det jag drabbats av. Mina kompisars kommentar var ett kort "Dumjävel".

Numer så slänger jag alla flytande livsmedel som blivit mögliga.

Ett gammalt tips för att förlänga hållbarheten på oliver är förresten att slå på ett lager matolja på spadet, eftersom oljan lägger sig som ett lufttätt lock och därmed förhindrar mögelangrepp på spadet. Eventuellt är olivolja att föredra, eftersom den dessutom stelnar i kylen likt syltburkarnas paraffinlock.

Dewil

haltageten

Dum inuti huvudet
Effekten var alltså att jag var helt okej så länge jag inte åt. Om jag däremot käkade nåt så började det krampa down there inom ett par minuter, och jag fick snabbt rusa till toan och tömma ut det som jag åt förra gången.
Låter ungefär som det jag lider av nu. Jag kan inte sätta mig ner och göra något för jag vet att jag måste springa mot dass så fort det börjar bubbla i magen. Jävla hamburgare säger jag bara.

- Jocke

Organ

Out of time, out of mind
Sen att vara förkyld är inte att vara sjuk, inte i min mening iaf.
Jag undrar om en läkare skulle hålla med om den definitionen. :gremgrin:

När man är sjuk är då man ligger hemma och spyr som en galning och kan inte göra ett dyft.
Vad kallas det när man ligger hemma med de symptomen pga förkylning då?

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bobbys resetips

Om du någon gång skulle befinna dig i Afrika, åtminstone vid kusten, se till att käka fisk. Fisken är för det mesta relativt nyfångad och dessutom oftast mycket godare än det sega köttet. Därtill är risken för matförgiftning högre när man äter kött. Och om du nu ska äta kött, ät inte kyckling. Den enda gång jag har ätit kyckling i Afrika blev jag matförgiftad, och med tanke på hur känsligt kycklingkött är kan jag knappast förvånas över det i efterhand. Jag befann mig inte i ett område där fläskkött var tänkbart, men jag kan anta att samma sak gäller för det. Men det är ena jävla mediciner de kan skriva ut. :gremwink:

Bara för att jag skrev det här blev jag sugen på att äta fiskarter som simmar runt långt från våra fiskdiskar. Att jag helst vill äta dem där de fångats gör inte saken bättre. :gremfrown:

Rickard

Urverk speldesign
Influensa? [NT]

/Han som tycker förkylning är typ som snuva och "dunderförkylning" inkluderar halsont