Nekromanti Har du roligast som spelare eller spelledare?

Kropotkin

Warrior
Beror på spelledaren

Jag skulle nog i första hand välja rollen som spelledare. Även om det tar en del tid och energi så tycket jag om att skapa äventyr, konflikter och miljöer.

Men till en del beror det på spelledaren i det här hypotetiska valet. Får jag en spelledare (och även medspelare) som ger mig utrymme för min kreativitet och skaparglädje (i motsats till att sjunka ner i en soffa och äta chips tills mån karaktär skall slå ihjäl nåt monster så att jag måste ta upp tärningarn) kanske jag skulle kunna välja att bli spelare för alltid.

Rickard

Urverk speldesign
Spelare. Då slipper jag anstränga mig lika mycket och jag behöver inte ta på mig ansvaret om det blir ett "dåligt" speltillfälle. Just den här pressen (som jag möjligt lagt på mig själv) att man måste prestera något gör att jag föredrar att vara spelare. Då kan jag lattja när jag vill och ändå få utlopp för min skaparlust.

/Han som nu mest är spelledare för att testa spelsystem eller tankeexperiment

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Tillspetsat
Spelleda

Mycket för att jag som spelare är dålig på att leva mig in i min rollfigur/karaktär. Det är sant helt enkelt.
I andra hand för att jag som SL kan styra och ställa vad som händer och basera det på vad mina spelare hittar på... sedan älskar jag att skapa såpoperor och intriger som nästlar sig in i varandra i det oändliga... hm, jag är nog för mycket berättare för att vara i responsläge. :gremsmile:

Men intressantare skulle vara att höra vad de andra i min spelgrupp känner, föredrar de mig som spelledare eller som spelare. Detta blir en hypotetisk fråga eftersom ingen av mina spelare är aktiva här... ja, med undantag av Ulvtands sporadiska visiter. ;(

Dimfrost

Special Circumstances
Jag säger som Genisis och Dnalor: helst spelare i spelledarlösa spel, där man ändå för utlopp för sin kreativitet när det gäller att hitta på balla grejer men ändå inte har det ensamma eller ens huvudsakliga ansvaret för handlingen. I annat fall får jag väl säga spelledare, helt enkelt för att jag annars skulle få svårt att speltesta mina egna grejer. Fast Krille har också en poäng.

/Dimfrost

neowyn

Swordsman
ganska enkelt...

Spelleda. annars skulle det inte vara mycket till hobby för mig. Då 99,9% av allt "spelande" för mig är ensamt klurande hemma på kammaren så skulle jag inte få utlopp för så mycket.
Då alla jag spelar med beffiner sig väldigt olika i livet och jag själv har löjligt lite tid i ett sträck att lägga på rollspel så blir det nästan inget "spelande".
Jag får helt enkelt hoppas på att det blir bätre om några år och då kanske jag kan säga spelare men antagligen inte

MrG

Swashbuckler
Spela!

Fast med brasklappen att en del grupper är så attans roliga att spelleda att jag inte skulle kunna låta bli... och å andra sidan finns en del spelledare som är så grymt bra att jag skulle kunna spela med dem för jämnan (och har även stött på enstaka sl:s som fått mig att känna att jag hellre spelar brädspel)

-Gunnar (spelar i två kampanjer, spelleder två, spelar på vart annat konvent och arrar på vart annat, så jag tycker väldigt mycket om att mixa)