Intressant med dina åsikter. Jag håller med en del av dem. N2 är exempelvis enligt min mening inte särskilt Cyberpunk. Men det är kanske inte heller meningen? Problemet är bara att jag gillar Cyberpunk, och det tror jag många andra som spelar framtidsspel också gör. Ett exempel är de photoshopade fotona som ytterligare tar bort illusionen av Cyberpunk och istället ger en bild av att det är en mycket nära framtid. Har förstått att fotona har varit ett hjärtebarn för Neogames och att de inte vill ha illustrationer istället. Kanske kommer detta ändras i och med den nya ledningen?
Modulerna som kommit har inte varit innehållslösa däremot kan man diskutera nyttan av dem. Hur mycket roligare blir ett speltillfälle av att man kan välja mellan 300 olika vapen? Vissa kanske tycker det är jättekul men i längden ger det inte särskilt mycket mer spelglädje. Modulen om Europa känns också lite menlös. När jag läste igenom den lite snabbt fick jag i alla fall inte några spännande äventyrsuppslag eller så mycket mer motivation att spela N2. Man får veta en hel del o statsskick, invånarantal o.s.v. Men inte så mycket mer känsla för världen.
Reglerna däremot tycker jag är mycket bra. Har spelat nästan alla större svenska spel samt en hel del utländska under de 15 år jag spelat rollspel, och Neotechs regler är några av de bästa och mest genomarbetade. De är kanske inte alltid jätteenkla eller snabba. Men spelledaren kan rätt lätt modifiera och förenkla om han/hon vill. För att vara konstruktiv så är mina tips till Neogames följande: Jobba mer med världsbilden och beskrivningar av olika städer, platser, personer osv. Reglerna är bra och behöver inte ändras. Ett större äventyr skulle inte heller sitta fel. Kort sagt ge Neotechvärlden mer kött på benen och ge ut moduler som spelledaren direkt kan använda för att lättare beskriva Neotech-världen för sina spelare.
Modulerna som kommit har inte varit innehållslösa däremot kan man diskutera nyttan av dem. Hur mycket roligare blir ett speltillfälle av att man kan välja mellan 300 olika vapen? Vissa kanske tycker det är jättekul men i längden ger det inte särskilt mycket mer spelglädje. Modulen om Europa känns också lite menlös. När jag läste igenom den lite snabbt fick jag i alla fall inte några spännande äventyrsuppslag eller så mycket mer motivation att spela N2. Man får veta en hel del o statsskick, invånarantal o.s.v. Men inte så mycket mer känsla för världen.
Reglerna däremot tycker jag är mycket bra. Har spelat nästan alla större svenska spel samt en hel del utländska under de 15 år jag spelat rollspel, och Neotechs regler är några av de bästa och mest genomarbetade. De är kanske inte alltid jätteenkla eller snabba. Men spelledaren kan rätt lätt modifiera och förenkla om han/hon vill. För att vara konstruktiv så är mina tips till Neogames följande: Jobba mer med världsbilden och beskrivningar av olika städer, platser, personer osv. Reglerna är bra och behöver inte ändras. Ett större äventyr skulle inte heller sitta fel. Kort sagt ge Neotechvärlden mer kött på benen och ge ut moduler som spelledaren direkt kan använda för att lättare beskriva Neotech-världen för sina spelare.