Rickard
Urverk speldesign
Det är mängder med förmågor i D&D5 som inte följer någon sorts mall, utan de har mest skrivit saker som funnits i huvudet. Det gör det svårt att komma ihåg dem. På level 2 hade min ranger runt 8 förmågor, utöver färdigheter, utrustning och attribut (och man kan ha 7±2 saker i korttidsminnet). Det är väldigt komplext, särskilt när förmågorna är luddigt formulerade så att jag måste googla fram vad sjutton de menar ... och då har jag ändå spelat rollspel i 35 år.Absolut kan det finnas regler som är mer eller mindre svåra att begripa för nybörjare, men jag tycker som du skriver att D&D (med förbehåll för att jag har begränsad koll på femman) är relativt befriat från sånt.
Bra introduktionskapitel, men det är på tok för dumt upplagt för spelande. Sedan håller jag med om att rules light eller fördummade regler sällan är ett tecken på bra nybörjarrollspel. D&D4 var faktiskt mer pedagogiskt spel IMHO.