Nekromanti Har inte SL alltid rätt?

Darkly Noom

Veteran
Ok jag börjar bli lite trött på allt tjat om att vissa SL's inte kan reglerna till spelen dom är just SL för. Men detta är ju helt fel. Som SL har man ju rätt i allt man säger. Eller. Nåja jag anser att regel ett och två till alla rollspel borde följas lite bättre. Säger SL att det är så så är det ju så.

Anser ni att det finns vissa undantag llr?

//Darkly

Skäggmisslan

Veteran
Jag har blivit indoktrinerad och hjärntvättad att veta att det finns två regler i rollspel. fast om dessa gäller i eon vet jag inte

1. spelledaren har alltid rätt.

2. skulle spelledaren ha fel, se ovanstående regel.

Skäggmisslan

Helmgast
Regler

Det är svårt att göra en rättvis strid i friform. SL kan gärna skylla ifrån sig "Skyll inte på mig! Det är tärningarnas fel att du dog!".

SL har fel när han gör allt för att förstöra för spelledarna. Läs mer i EON II i slutet.

Krille

Super Moderator
Nej

"Som SL har man ju rätt i allt man säger."

Nej. Som SL har man ansvaret att roa spelarna. Om spelarna inte tycker att SL har rätt och tycker att spelet är tråkigt av den anledningen så har faktiskt SL fel. Att spelleda är ett serviceyrke - man har ett behov att tillfredsställa. Lyckas man inte tillfredsställa det behovet så kan inga regel 1 och 2 i världen ge spelledaren den auktoritet som han behöver för att klara av sitt jobb.

Det hela handlar om förtroende. Spelarna måste ha förtroende för sin spelledare, annars byter de spelledare eller slutar spela. Det innebär att spelledaren faktiskt inte kan ha diktatorisk makt. Jag skulle vilja se spelledarjobbet som att vara VD för ett företag. Så länge man har styrelsens förtroende så kan man fortsätta att leda företaget. För att få och behålla det förtroendet så krävs helt enkelt en kasse kohandel. Man måste helt enkelt ha fel då och då för att ha kunna ha rätt hela tiden.

Så nu tänker jag helt klart definiera om regel 1 och 2 och lägga till en regel 3:

Regel 1: Spelledaren behöver auktoritet för att göra sitt jobb. Auktoriteten kommer från förtroende från spelarna.

Regel 2: Förtroende får man inte gratis. Förtroende kommer från förmågan att tillfredsställa spelarnas behov av att bli roade.

Regel 3: Att tillfredsställa spelarnas behov samtidigt som man berättar sin historia och själv har kul är inget lätt jobb. Det kräver flexibilitet och anpassningsförmåga, och det finns inget behov av att anpassa sig och vara flexibel om man inte kan ha fel.

"Auktoritet genom förtroende, förtroende genom flexibilitet." Hmmm... det lät ju som ett riktigt bra valspråk. Det ska nog användas tillsammans med "Frihet, Jämlikhet, Tärningsslag".

Sabelkatten

Swordsman
NEJ!

Ok jag börjar bli lite trött på allt tjat om att vissa SL's inte kan reglerna till spelen dom är just SL för. Men detta är ju helt fel. Som SL har man ju rätt i allt man säger. Eller. Nåja jag anser att regel ett och två till alla rollspel borde följas lite bättre. Säger SL att det är så så är det ju så.

När det gäller reglerna har SL inte alltid rätt. Reglerna är naturlagarna i spelvärlden - ska de ändras så ska alla vara med på det innan det kommer upp i spelandet!

Vad det gäller andra saker; OK, SL har alltid rätt så länge det gäller SLPs handlingar, och saker som händer i världen så länge det går emot något som RP redan vet! Om RP vet att det bara finns 100 personer i en liten by och det plötsligt dyker upp 50 soldater i den så har SL gjort fel - att säga att "byn har en stor garnision" funkar inte, varför såg inte RP det innan?

Vad det gäller tolkningar av RPs handlingar är det SLs ansvar att vara säker på att han förstått det rätt, och om det blir fel så ska han ändra sig (typsituation: efter lite snack så öppnar en RP en dörr stående bakom den. SL: "Vakten med armborstet skjuter dej!". Hur då?).

/Henrik

Kameli

Warrior
Sanningens halvsekund..

"Jag har blivit indoktrinerad och hjärntvättad att veta att det finns två regler i rollspel. fast om dessa gäller i eon vet jag inte

1. spelledaren har alltid rätt.

2. skulle spelledaren ha fel, se ovanstående regel."

Det stämmer ganska bra, desa brukar faktiskt stå på förstasidan nästa.
Sen beror det på vilken sorts SL man har..

1)TYRANNEN:
Han ÄR gud, ingen har vare sig rätt att ifrågasätt dennes beslut eller klura ut hans elaka planer för snabbt.
Världen är lika ond och ombytlig som en Sverigedemokrat i ett debattprogram.
Han är även sugen på att utlysa "vasaller" som belönas med diverse lustigheter, medan de som inte passar in i mönstert brutalt och skoningslöst trampas ned..
Gud nåde dig ifall du komenterar något, risken är isåfall stor att just DIN säng bebos av ett köttätande överkast.

2)SUMPRÅTTAN:
En nära släkting till TYRANNEN. Han arbetar nästan på samma sätt men i det fördolda.
Ofta enligt "tom form" pricipen. Om spelarna dräper hans monster lite väl enkelt så fyller han på med mer stridsvärde och vips så får han en mysig kännsla av makt.
En speciellt älskad spelare kan "råka" hitta/möta alla sjyssta grejjerna medan de andra matas med skrot så de håller sig lugna.
SUMPRÅTTAN brukar även vara en mästare på att slingra sig ur alla möjliga sittuationer.

3)BAKSMÄLLAN:
Ofta inte en permanent SL utan bara en fas efter rejäla fester men undantag finns.
Den här typen talar som om han hade gröt i näsan och en raggsocka i pannan.
"Äventyren" har en lustig likhet med vissa amerikanska presidenters presstal.
En salig röra av ologiska cul del sac som knyts ihop på ett ännu värre sätt i slutändan..
Eftersom BAKSMÄLLAN ofta har lite mysigheter kvar i blodomloppet har hans "äventyr" en bred chans att vara helt på improvisation.

4)NEKROFILEN:
NEKROFILEn är perverst förtjust i att åtranvända saker. En sansad SL lånar lite ditt som datt och använder det sparsamt.
Det gör inte NEKROFILEN, hela hans VÄRLD är uppbygd på lånade saker kan det tyckas. Och han återvänder dem gång på gång på gång, i en aldrig sinande ström...
Har han väl fastnat för ett koncept så måste du bryta det ur hans likstela hand EFTER att du klubbat ihjäl honom med hans sönderbläddrade anteckningsblock..

5)STUDSBOLLEN
Den här typen har en otrolig tendens att aldrig bli nöjd. Då en sansad SL skulle hålla sig till en kampanj åt gången och två, max tre system så sysslar STUDSBOLLEN med att varva varenda helg med olika system och iderligen starta nya kampanjer så att man snart inte vet ifall man måste Hacka Prinsessan innan Solen går upp eller Avrätta Skatten och frita Monstret..

6)VIRRPANNAN:
Den hä typen är läskig. Iregel anser VIRRPANNAN att anteckningar är för mesar och han försöker hålla allt i huvudet. Vidare brukar hans äventyr gå på ren improvisation och i väfsta fall kan han inte reglerna ordentligt..
VIRRPANNAN brukar kasta in i väventyret vad fasen som helst som faller honom in beroende på Sinnesstämmning, Trötthet & Fylla...

Sådärja, slåny 2t6 i olika färger ock kombinera de två SL typerna så vet du hur du skall vara nästa gång du leder.
Mycket nöjje..

MVH David Kamali & hans onödiga tråd

Darkly Noom

Veteran
Re: NEJ!

Men när det gäller småsaker som tex beskrivningar eller regler som kan uppfattas som helt omtroliga som senare anpassas för spelgruppens bästa...

Krille

Super Moderator
Re: Nej

"Jag säger bara att det fortfarande finns två regler som jag tänker följa. Ettan och Tvåan..."

Varför det? Om du obstinat hävdar att du har rätt även när du har fel, och dålig stämning blir följden, tänker du fortfarande obstinat hävda att du har rätt?

Spelledande är ett serviceyrke, oavsett vad spelledarfascister säger.

Sabelkatten

Swordsman

Jag sa inte att SL aldrig kan ha rätt. Han har inte alltid rätt, och det är en helt annan sak.

Om SL säger att en RP gör en sak som spelaren har sagt att han inte gör, då har SL fel. Om SL modifierar några tärningslag för att det som RP gör inte är till 100% täckt i reglerna, då gör SL rätt.

/Henrik

Martin Eriksson

Veteran
Nej Darkly...

SL har bara rätt att avgöra i frågor där reglerna inte gäller. I dom flesta fall finns det regler, och då är det SL's uppgift att hålla reda på och tolka reglerna. När SL ska gå ifrån reglerna eller tveksamheter i regeltolkningen uppstår så måste han rådgöra med all spelarna så att de är införstådda med vad som ändras. Annars spelar ju spelarna efter de regler som de tror gäller och när SL sen inte följer dem så blir resultatet oftast en eller flera sura spelare och dålig stämning.

Ett bra exempel i vår spelgrupp är när Kwon lägger till moment: Undvika i en stridskonst och utnyttjar det i flera månader utan att de övriga spelarna ens visste att det var möjligt.

Freelancer

Warrior
Ni har både rätt o fel!

Det står ju i både Spelarens Handbok samt Eon II regelboken, att SL bestämmer.
Men Krille har rätt att det måste ju vara på ett sånt sätt att alla spelarna är med på noterna.
Sen att det finns nån som ALLTID ska opponera sig och följa reglerna blint, oavsett vad SL säger. Att denna spelare inte heller kommer med förslag o dyl är sen en annan sak. Vi är fler spelare i gruppen som kommer med bra förslag till SL. Eftersom vi inte följer regelboken blint.
Nu är det väl en del som tycker att vi är dödskobolder och sånt, men va tusan, regelboken är för oss ett sätt att hänvisa till rätt sätt mer eller mindre.
Ta det här som ett ex: Alla svenska medborgare har som skyldighet att kunna svenska lagen! Hur många finns det som tänjer på den regelboken samt skiter fullständigt i den.
Kanske ett väldigt dåligt ex men jag tycker det funkar.
So in my book: SL bestämmer! vi kan komma med bättre förslag om vi vill ändra på nåt....

Invändningar??????

Freelancer

Warrior

Där kan man dra en liten jämförelse.
Ta Star Wars Episode 5, när dom kommer till Cloud City. De haringen aning om att Imperiet är där förrens Darth Vader står vid andra sidan av en dörr... De märker inte ens nåt när Threepio blir till skrot...

Det kan ju vara så enkelt att dom gömde sig utanför staden..

Sabelkatten

Swordsman

Ta Star Wars Episode 5, när dom kommer till Cloud City. De haringen aning om att Imperiet är där förrens Darth Vader står vid andra sidan av en dörr...

Runt tusen imperiesoldater i en stad med en million plus invånare. En bättre jämförelse vore att SL plötsligt talar om att hälften av alla personer de ser är stormtrupper - ett par timmar efter de landat!

De märker inte ens nåt när Threepio blir till skrot...

De var nog bara tacksamma.../images/icons/laugh.gif

/Henrik