Nekromanti Har jag glömt nåt (Grundegenskaper)?

Rickard

Urverk speldesign
Här är citat ur mina anteckningar från mina förkastade regler till EDD (sedermera Matiné).

Fysik
Elementresistens: Motståndsslag för vatten, väder och vind, som exempelvis sjösjuka.
Giftresistens: Att motstå okända substanser i kroppen.
Smittresistens: Hur ofta personen blir sjuk.
Skadetålighet: Förändrar rollpersonens tålighet.
Storlek: Förändrar storleken, vilket kan vara bra i vissa situationer.

Smidighet
Balans: Används när personen ska ramla.
Koordination: Öga- och handsamarbete, som jonglering.
Reflexer: Reaktionsförmåga.
Snabbhet: Förmåga vid löpning.
Vighet: Kroppens böjlighet.

Skarpsinne
Förnuft: Har en röst som säger om denne är på väg att göra något dumt.
Inlärning: Intagningsförmåga för att lära sig nya saker.
Kontroll: Förmåga att hantera oväntade situationer.
Logik: Analytisk och gåtlösningsförmåga.
Minne: Kunna komma ihåg detaljer från förr.

Psyke
Fobi: Välj en fobi ur fobitabellen.
Lycka: En person med låg Lycka är den som får första pilen i sig under ett överfall.
Magiresistens: Används situationer där Psyke spelar in för magi.
Orädd: Kan vara genom dumhet, okunskap eller stålsinne.
Viljestyrka: Ger sällan upp.

Karisma
Charm: Socialt beteende bland få personer.
Empati: Läsa av sinnesstämningen.
Ledarskap: Få folkmassor att lyda befallningar.
Respekt: Antingen genom skräck eller genom trovärdighet.
Rykte: Vara känd bland många. Både positivt och negativt rykte adderas till detta värde. Mer om detta i kapitlet om hjältar.

Vaksamhet
Hörsel: Använda hörselsinnet.
Syn: Använda synen för att aktivt spana.
Sonar: Skicka ut högfrekventa ljud och "se" objekt när ljudet studsar tillbaka från dem.
Mörker: Nattsyn.
Vatten: Se under vatten.
Värme: Se värme.
Luktsinne: Välutvecklat luktsinne.

/Han som förkastade reglerna med undergrundegenskaper då speltest visade att de egentligen inte bidrog med någonting

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ah du gjorde precis det jag gjorde i Starchallenge LE men ännu fler underkategorier. Jag gjorde det här mycket för att få en utmejsling av karaktären: Jaha du är smidig och jag är smidig, men jag är vig och du är pricksäker.

I mitt spelsystem är fokus på det filimiska vilket gör att man kan spela ut många olika drag - därav valde jag många grundegenskaper. Men nu inser jag att man faktiskt kan göra klaraktärsdrag av dem.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jo därför Utseende kan skadas fysiskt. Sexighet däremot borde nog vara ett karaktärsdrag som kopplas på utseende men onda ögat tjänar kanske på ett sämre utseende?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
eDet hanteras så här:

1) Du kan inte misslyckas på ett sånt slag. Du kan bara få ett mindre bra kast som iofs kan leda till att realtiden hindrar dig från att hitta det i blocket
2) Ditt Mål är att lösa gåtan och det här är en viktig pusselbit. Varsågod; utöver dina vanliga skills får du lägga till bonustärningar för Mål som är definierat i förväg på din karaktär. DU kommer med största sannolikhet att lyckas. Du skriver ju namnet stort i blocket så klart.

Och vad är skillnaden mot att misslyckas med ett kast för minne på vanligt sätt? Är inte det lika frusterande?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tja Snow Kul att se dig igen. Här har debatterats tärningsmekanik in absurdum. :gremsmile:

Ja tre vore lagom. Men jag tror inte jag fixar det. Jag får se - din uppräkning är bra och snabbhet har jag funderat över, den kan ske äger sin riktighet. Får se över det här.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack Slutlista (och ett erkännande, ändrad)

Det är faktiskt otroligt bra att få feed back på sina system här även om det känns som att man vill bara dyka upp med det klockrena i en tryckt bok men ensam är inte stark i det här läget. Därför är jag mycket tacksam för era svar. Jag frågar inte om allt (det sociala interkationsystemet orkar ingen sätta sig in i om man inte är anmäld som speltestare) men frågor av den här komplexiteten räcker ju bra.

I alla fall. Nu har jag abstraherat era förslag och kommit fram till följande:

1. Symmetri och symmetri... Det är snyggt. Jag gillar snyggt. Även om jag har typ 5 system inbyggda i mitt spel (inte snyggt men jag lovar - hoppas jag - att det blir kul) och jag gillar enkelt och faktum är att speltester visar att mycket inte ger den där "paletten" av möjligheter jag trodde (speltest Starchallenge Light Edition). Vi kör på tre egenskaper per kategori och de är väldigt övergripande (kolla jag har gått från detaljist till minimalist - rollspel.nu har ändrat mig på många rollspelsfrågor - det finns trådar med mig och Krille fightandes om BRP tex).

2. Vi skiter i underkategorier/expertiser. Ni har rätt. Onödigt bjäfs. Allt som ligger i underkategorier är faktiskt Karaktärsdrag så det är vad de får bli.

Så här blev listan:

Fysiska Grundläggande Egenskaper
Styrka
Fysik
Kroppskontroll

Sociala Grundläggande Egenskaper
Utseende
Empati
Retorik (Snow: I detta ingår Kvicktänkthet)

Interpersonella Grundläggande Egenskaper
Välmående
Intelligens (får sammanfatta rubbet)
Viljestyrka (måste vara med så är det bara)

Karaktärsdrag
Fysisk Konfliktvilja
Fysisk Konfliktmoral
Social Konflikthantering
Intryck (____________)
Charm
(Minne) får finnas som extraregel om man vill
Vighet
Precision
Snabbhet (Reflexer är struket. Och det har hängt med sen 198 fuckin 4) Får skåla för Reflexer i afton.
Immunförsvar
Kroppsbyggnad
Uthållighet

PS
Minne är inte speltestat. Men jag tror det blir kul.

Snow

Swashbuckler
Tja Snow Kul att se dig igen.
he... tack. Min frekvens här (och min vilja att diskutera saker) varierar stort. Mestadels med vad jag själv håller på med. På sistone har det blivit mycket 3D, svavelvinter, måla små metallgubbar, dvs inte så mycket rollspelsmakande.

Hoppas att jag bidrar med något. Hela frågan beror såklart väldigt mycket på inriktningen på spelet. Som jag tolkar dig har spelet inget starkt tema såsom action, detektivarbete eller intriger. Och då passar det bra om man har ungefär lika många grundegenskaper inom samma område. Men man kan absolut ha fyra kroppsliga.

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
I mitt spelsystem är fokus på det filimiska vilket gör att man kan spela ut många olika drag - därav valde jag många grundegenskaper. Men nu inser jag att man faktiskt kan göra klaraktärsdrag av dem.
Jaha, är det vad som menas med "filmiskt"? Jag som tänkte hur Han Solo hade för ideal och motton, snarare än att han var vig istället för bara ha bra balanssinne.

Jag har gjort ett filmiskt rollspel och jag behövde inte särskilja Smidighet. Det filmiska pulpspelet Spirit of the Century behövde inte heller det.

Så för mig, när du skriver "därav valde jag många grundegenskaper" så låter det som att det handlar mer om dina preferenser än att spelet i sig ska vara »filmiskt«. När jag läser något ett system som utger sig för att vara något vill jag få aha-känslor och tänka "Ja, det där var verkligen filmiskt". Exempelvis när jag läste följande förmåga så var det ett perfekt exempel på förmåga ur slasher-genren.

/Han som dock kan säga att Matiné har regler för vad som gör just den rollpersonen utmärkande, precis som SotC har sina aspects

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Temat är nog fokuserat på action även om jag har påbörjat en rätt episk kampanj som kommer innehålla hemskheter... Vi får se hur det går.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Good point (jag antar att du var ironisk).

Nej många egenskaper är inte synonymt med filmiskt. Så klart!