Dranolir
Veteran
Säg mig, är det här alla skräcknissar håller till? I så fall undrar jag hur man bäst sätter skräck i spelarna på ett vanligt fantasy-rollspel. Vore kul om någon hade något tips.
- Låt inte spelarna ta initiativet. De söker inte upp ondskan, ondskan söker upp dem.
- Låt dem inte inse hur allt hänger ihop och vad som händer, men låt dem få känslan att ondskan är steget före dem hela tiden. Om de kommer för nära sanningen drar ondskan sig bara tillbaka och omgrupperar. Tänk X-Files.
- Spelarna gör inga lyckade bakhåll. De hamnar i dem.
- Ovisshet. Det är inte så otäckt att se ett stor monster som att höra något massivt röra sig i mörkret när facklan blåst ut.
- Maktlöshet. En tuff strid är inte skrämmande. Det är skrämmande att tro att man inte kan överleva en konfrontation.
- Förvirring. Om spelarna har en plan som de försöker följa, strö lite grus i maskineriet. Låt något gå snett så att de helt plötsligt befinner sig på olika ställen och inte har en aning om vad som händer.
- Vem kan man lita på. Ingen. Låt bybor och liknande vara mer rädda för ondskan än vad de litar på spelarna.
- Isolering. Skräck funkar bäst när man inte kan hämta hjälp.
- Mer ovisshet. Om gruppen delas upp, skicka ut icke närvarande spelare ur rummet (oavsett om du brukar göra så eller inte). En ensam spelare blir mer ensam och de andra vet inte vad som händer honom, de bara hittar släpspår i blod på golvet.
- Det finns alltid mer ondska. När de tror att de knäckt fienden så visar det sig att de bara skalat av yttersta skalet på löken, i själva verket finns det något ännu otäckare bakom.
- Gör djupare karaktärer. Kör inte standardarketyperna, de funkar dåligt för skräck. Satsa på bakgrund, satsa på mindre "äventyrartyper", satsa på lite mörkare bakgrund och karaktärer som har anledning att vara lite mer lättskrämda.
- Fastna inte i utforskar/investigator/vampyrjägar-fällan. Ondskan jagar karaktärerna. Karaktärernas motivation är i första hand att överleva, att bekämpa ondskan är i bästa fall ett medel för att uppnå det.
- Gör inte världen svart-vit. Ha kolsvart ondska, men gör inte spelarna till hjältar som är så goda att de lyser i mörkret. Gör dem till vanligt folk, med fel och brister. Gå på en grå-svart skala.
- Ge spelarna familj och annat sådant som du kan använda som hållhake och som tvingar spelarna att oroa sig för andra än sig själv.
- Ha ett laddat hagelgevär och ett galet leende medan du spelleder.
Se några skräckfilmer som skrämmer dig och försök se hur de bygger upp stämningen. Tänk efter hur de tricken kan göras i ett rollspel. Hitta på ett koncept och försök maximera skrämselpotentialen i det. Välj vilken värld du vill köra i. Välj system. I den ordningen.
Dock tycker jag att skräck bättre än de flesta andra genrer kan spelas med nästan vilket system och vilken värld som helst.
Det viktigaste jag ser i ett system för skräck två saker. Dels ska det inte göra för kraftfulla karaktärer, det bryter skräckkänslan. Viktigare ändå är att det ska lämna bra möjligheter att beskriva karaktären, med egenheter, fobier, bakgrund och så vidare.
Det som inte behövs i ett skräcksystem är realism. Skräck behöver inte vara exakt. Den får inte förklaras. Systemet kan gärna vara lite överskådligt och lämna utrymme för spelledaren att beskriva i stället.
Något mycket viktigt som jag glömde i förra inlägget är att i skräck är det viktigare att man kan dölja regelmekaniken och i stället koncentrera sig på vad som händer. Blir det för mycket räknande på modifikationer och färdighetsslag så försvinner skräcken.
Råd till spelaren:Ett trick jag kör med är att om spelarna själva klarar att spela skrämda så använder jag inte någon skräcktabell eller liknande (undantag om de utsätts för skräckbesvärjelser).
Detta har flera fördelar:
Om de spelar rädda så överförs den känslan lite till spelaren och man får ökad inlevelse.
Mer naturliga skräckreaktioner.
Bättre rollspelande.
Spelarna brukar vara så rädda för att jag ska plocka fram tabellerna att de går mycket längre i sitt spelande av rädslan än vad tabellerna gör.
Reaktionerna är mer situationsanpassade än vad tabeller kan åstadkomma.
Andra småtrick kan också hjälpa för att skapa en skräckstämning. En idiot med en banjo och "Låt som en gris!" funkar fint...
Jaja, jag vet att alla hatar best of-plattor, men om artister kan göra massor av stålar på att rapa om sådant som råkat hamna på topplistorna så kan väl jag också få fuska?Min erfarenhet är att om man bara spelar rädd så läcker den känslan snart över i verkligheten också. Det brukar sköta sig själv.
Överdriv gärna lite i början, om inte annat skrämmer du de andra spelarna när du sitter skakande i ett hörn med en hagelbössa och stirrar hysteriskt omkring dig.
Hjälp spelledaren med stämningen. Om det är tänkbart att någon smyger i mörkret utanför, tänk inte bara det tyst utan säg "Tänk om det är någon utanför!". Tillräckligt mycket sådant kryper in i det undermedvetna och sätter en bra grundstämning.Ta inte i så mycket att det blir parodi bara.