Nekromanti Har jag kommit rätt?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Bu.

"Nix, men det finns en hel del olika variationer på vampyrtemat. Allt från Nosferatu till Dracula till folklore till Vampyrninjan från Chock."

Det har jag aldrig sagt nåt emot, men jag törs nog påstå att alla ändå har en primär bild av hur en vampyr är. Själv har man ju sett en hel del vampyrrullar i sina dagar, men om nån nämner ordet "vampyr" så tänker jag ändå på nåt från Vampire, trots att jag har sett From Dusk till Dawn (för att ta ett exempel på vampyrer som är radikalt olika dem i Vampire) mer än en gång.

"Men på vilket sätt är vampyren bekant? Dess huvudsakliga modus operandi är känd, och hur man bekämpar den - i alla fall finns det en uppsättning olika tekniker för att ha ihjäl vampyren."

Det kallar jag bekant. :gremwink:

"Och monstrets farlighet är väl ändå sammankopplat med dess läskighet? Jag är dne förste att medge att enkla motståndare kan vara skräckinjagande om de används på rätt sätt (allt ligger i beskrivningen), men vampyrens seghet är knappast något som ligger den i fatet."

Det gör den ju inte mindre läskig, men jag törs nog mena att den inte blir mer läskig tack vare det heller. Marginellt, möjligen, men jag skulle inte tro att det är en avgörande faktor.

"Och minns Lucy från Dracula - hur lätt är det att dräpa sina unga hustru som ber om nåd? Där finns en del i vampyrens farlighet och otäckhet. "it could be someone you love...""

Det där får mig att tänka på filmen Battle Royale, och enligt mig faller det mer in under ångest än skräck. Sen finns det ju folk som gillar det också (själv tycker jag att det funkar ypperligt på film).

"Och överbeväpning och liknande porblemlösningsstrategier kan nog sl undvika genom hänvisningar till rollpersonernas kunskaper och materiella tillgångar."

Fast anti-vampyr-medel brukar vara både billiga och välkända. Jag skulle nog känna mig ganska blåst som spelare i följande scenario:
Spelaren: "Jag plockar på mig en vitlökskrans, ett krucifix och en träpåle."
SL: "Gör du inte alls, du har inget i 'Ockulta Kunskaper', så du känner inte vampyrens svaghet."
(sen kan man ju tycka att spelaren i scenariot ovan är fånig som försöker förvandla hela ståryn till John Carpenter's Vampires, men det är en annan femma)

"Jag tror, till sist, att det bästa är en gyllene medelväg. Använd "Det nya monstret"-tekniken på "Vampyren" så har vi nog en rätt bra lösning."

Egentligen beror det väl lite på hur långt man är villig att gå från arketypen. Exkrement-ätaren från X-Files skulle jag t.ex inte klassa som en variant på vampyrtemat egentligen - den suger inte blod och den är inte vandöd. Däremot är den väl ok som monster (lite för icky för mig). Jag tycker nog att både "Nytt monster", "Nyskapande vampyr" och "Klassisk vampyr" kan funka ganska bra, beroende på hur man använder dem.

Krille

Super Moderator
Re: Bu.

"Fast anti-vampyr-medel brukar vara både billiga och välkända. Jag skulle nog känna mig ganska blåst som spelare i följande scenario:
Spelaren: "Jag plockar på mig en vitlökskrans, ett krucifix och en träpåle."
SL: "Gör du inte alls, du har inget i 'Ockulta Kunskaper', så du känner inte vampyrens svaghet.""

Typ. Då är det mycket roligare när spelledaren gör något annorlunda av den och säger "gick du på den lätte?" - och en verkligt kreativ spelledare gör det dessutom utan att bryta mot traditionen.

Jag läste en skitball serie en gång i tiden, om en vampyrjägare som kom upp till ett slott. I slottet bodde en vacker flicka. Varenda spegel i slottet var övertäckt. Efter en middag, komplett med "jag dricker inte... vin", så fattar vampyrjägaren misstankar, greppar en vässad påle, sliter tag i flickan och rycker ner ett lakan - och ser hennes spegelbild. Flickan sliter sig loss och springer snyftande därifrån. Den nu ångerfulle vampyrjägaren, som uppenbarligen hade fel, sätter efter henne och omfamnar henne och ber om ursäkt - och får sedan ett äkta vampyrbett i halsen. Först när han är döende så lyckas han slita sig loss, och undrar "hur...? spegeln...?"

"Jo, ser du," säger flickan samtidigt som en likadan flicka kommer in och drar bort bort ett lakan från en spegel, och det visar sig att den första inte har någon spegelbild men att den andre har det, "jag är vampyr. Min tvillingsyster, däremot, är likätare, och vi brukar dela systerligt. Jag tar blodet och hon tar kroppen."

Jag läste en skitball serie en gång i tiden, om en vampyrjägare som kom upp till ett slott. I slottet bodde en vacker flicka. Varenda spegel i slottet var övertäckt. Efter en middag, komplett med "jag dricker inte... vin", så fattar vampyrjägaren misstankar, greppar en vässad påle, sliter tag i flickan och rycker ner ett lakan - och ser hennes spegelbild. Flickan sliter sig loss och springer snyftande därifrån. Den nu ångerfulle vampyrjägaren, som uppenbarligen hade fel, sätter efter henne och omfamnar henne och ber om ursäkt - och får sedan ett äkta vampyrbett i halsen. Först när han är döende så lyckas han slita sig loss, och undrar "hur...? spegeln...?"

Coolt... Den iden kanske man ska använda någongång. Ialla fall en lätt modifierad version.

Troberg

Sinister eater

Typ. Då är det mycket roligare när spelledaren gör något annorlunda av den och säger "gick du på den lätte?" - och en verkligt kreativ spelledare gör det dessutom utan att bryta mot traditionen.
Påminner om en stämningstext i Nightlife. Kommer inte ihåg exakt, men det var något i stil med den välförberedde vampyrjägaren som sliter fram sitt krucifix. Vampyren tar några steg tillbaka, drar fram en pistol och säger "Crosses don't turn lead.".

Nightowl

Champion

Vampyren tar några steg tillbaka, drar fram en pistol och säger "Crosses don't turn lead.".
'Silver don't turn lead, Herd!' snäser varulven och skjuter honom. :gremwink:

Nightlife är underskattat.

I den lätt vrickade animén Phantom Quest Corp stöter hjältinnan på en 'etisk vampyr'. Det visar sig att genom ihärdig terapi har han gjort sig immun mot kors, solsken och vitlök, men han är fortfarande beroende av små doser blod då och då...

...och de måste komma från en ren och vän flicka som är jungfru och inte röker eller dricker eller... ja, han har dietföreskrifter helt enkelt, som är ytterst svåra att uppfylla i en modern storstad. Lyckligtvis är den väna jungfrun han hittat en sådan vansinnigt snäll flicka att hon donerar blod till honom vid behov...

(Men då blir det väl ingen action? Jodå, en än äldre och mycket mer hänsynslös vampyr är i staden, och går på samma diet...)

Erik

Ghoulz

Swordsman

En annan variant är den judiske värdshusvärden i Polanskis "The Night of the Fearless Vampire Killers, or Excuse me, but your teeth are in my neck!". När han blir vampyr försöker den unga pigan hålla honom på avstånd med ett kors varpå han gemytligt kluckande säger på bruten engelska: "that won't work on me..."

Ghoulz

Swordsman
Den gyllene medelvägs-sutran...

Jag tycker nog att både "Nytt monster", "Nyskapande vampyr" och "Klassisk vampyr" kan funka ganska bra, beroende på hur man använder dem.

Ah. Så var vi överens.

Men apropå det där med att folk utrustar sig till tänderna när de hör ordet vampyr - påminn spelaren om att rollpersonen existerar i en annan rationalitet än han själv gör. Vad ska han med vigvatten och kors mot sekulära vampyrer? Tror inte att jag skulle ha någon lust att spela med folk som agerar utanför mitt puritanska sätt att spela. Pålar, vitlök och så vidare kan användas utifrån den "allmänkunskap" som folklore i en fantasyvärld och Hollywood i en samtida setting pressat in i folk, men det är ingen ursäkt för dåligt spelande. Dåligt spelande är dåligt spelande och när det väl dyker upp finns det inget monster i världen som är otäckt.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Den gyllene medelvägs-sutran...

"Men apropå det där med att folk utrustar sig till tänderna när de hör ordet vampyr - påminn spelaren om att rollpersonen existerar i en annan rationalitet än han själv gör. Vad ska han med vigvatten och kors mot sekulära vampyrer? Tror inte att jag skulle ha någon lust att spela med folk som agerar utanför mitt puritanska sätt att spela. Pålar, vitlök och så vidare kan användas utifrån den "allmänkunskap" som folklore i en fantasyvärld och Hollywood i en samtida setting pressat in i folk, men det är ingen ursäkt för dåligt spelande. Dåligt spelande är dåligt spelande och när det väl dyker upp finns det inget monster i världen som är otäckt."

Självklart, men nybörjare gör ofta småkorkade saker (ingen är perfekt från början), och jag menade mest att just detta var en sån uppenbar grej. "En varulv? - Silverkulor. - Slemmigt Cthulhu-monster? - Öööh..."
Sen kan jag ju hålla med om att spelaren mest förtjänar en örfil om han beter sig sådär, som sagt. Men trots att problemet är lätt att lösa så hade det ju onekligen varit bättre om det aldrig dykt upp från början. :gremsmile:

Nåja, vi är nog överens på den punkten också - ingen gillar dåliga spelare.

Buzzhawk

Veteran
Löständer som ramlar ut kan vara bra. Liksom en mörk skräckstämning. Använd flera skuggor i bakgrunden. spela musiken baklänges. Låt spelarna komma in med ögonbindel osv.

Ghoulz

Swordsman
Skjut tillbaka...

Apropå cthulhumonster och deras slemmighet så har ju CoC det bästa rådet till spelare i regelboken: om monstret attackerar er fysiskt har ni en chans att döda det fysiskt, annars måste ni antagligen använda magi. Kom ihåg det när ni spelar CoC! Fullkomligt vansinne.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Skjut tillbaka...

Geez, jag som alltid trott att tumregeln för monster encounters i CoC var nåt i stil med: "run, Forrest, run!!!" :gremwink:

Erufailon

Swordsman
få de andra att känna sig obekväma i situationerna, och då menar jag inte att alla ska sitta så dåligt som möjligt :gremwink:
obehag e alltid bra i skräck enligt mig, konstiga, psycho varelser och personer är bra.
stämmning i rummet ni spelar i e ju oxå viktig när det gäller skräck, ha det mörkt, kanske bara någon pyttelampa som är vinklad mot ett hörn, det bästa är ju om naturen oxå hjälper till (åskväder, storm mm.), annars kan man ju spela stämningsfull bakgrundsmusik oxå.
annars kan man ju köra tricket med att ha det helt mörkt och kanske komma med någon ljuseffekt när nåt speciellt händer, en ficklampa eller liknande.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Konventioner? Bu eller Bajs?

Dessvärre är min enda kontakt med "(The) Ring" en taskig malaysisk biografinspelning. Jag måste säga att den svagt blågröna halvmonokroma färgen gav en extra nyans åt filmen, så länge man körde utan textremsor...