Nekromanti Har jag migrän?

Storuggla

Champion
Ibland får jag huvudvärk. Inget med det, kan man tycka, oftast är den ganska normal och ger inget väsen av sig om jag slukar två alvedon eller likvärdiga piller. Men sen har vi de kvällar som hela klabbet går åt helvete.
Det börjar tidigt på dagen, oftast vid tolv till två-tiden då jag börjar ana att "nu kommer det något här". Sedan så börjar mitt huvud värka som om Kalcidis spelat calypso på min hjässa, jag får ont av ljus och dofter gör nästan fysiskt ont (när sambon varit ute och rökt känner jag doften väldigt starkt, så jag antar att jag blir mer uppmärksam på dofter också) och det känns som jag vill spy.
Piller hjälper inte. Inget hjälper. Det enda jag kan göra är att lägga mig i ett mörkt och tyst rum med en blöt trasa på pannan och försöka sova bort det hela.
Men det här är väl inte migrän? För jag kommer från en familj där en huvudvärk inte är något man stannar hemma för – man lägger inte ner jobbet för sådant tjafs inte – utan man knegar på bara. Att göra annat vore ren lathet.

Nå, är det migrän?

Storuggla, frammanar kunskap med en sharonfrukt

hraufnir

Swordsman
Antingen det eller en tidsinställd Pottersk Cruciatusförbannelse... snacka med läkare!

Lambi

Swordsman
Låter som migrän.

Ljus och ljud ska spela in extra mycket då har jag fått för mig. Hmm...

Rotade lite, saxar in från Susning.nu (migrän):
"Migrän är ett tillstånd av kraftig huvudvärk, flimmer för ögonen och illamående som oftast kommer plötsligt och kan hålla i sig i flera timmar och ibland dagar. Huvudvärken brukar vara koncentrerad till en del eller sida av huvudet, men kan ibland kännas i hela huvudet. Ibland kan symtom dyka upp före själva huvudvärksattacken och man kan få syn eller talbesvär eller känna sig yr. Smärtan kan variera avsevärt i styrka, från ett obestämt malande till ett outhärdligt bultande. Det finns många utlösande faktorer för migrän, såsom ost, vin, väderförändringar mm.

Det finns två huvudtyper av migrän:

1. Migrän med aura. Tidigare kallades denna form klassisk migrän. Anfall av den här typen inleds med något som kallas aura. Den vanligaste är synstörningar, oftast som zick-zackmönster i delar av synfältet. Man kan även ha andra aurafenomen som domningar i ena ansiktshalvan eller i halva tungan, till exempel. Andra ovanliga aurafenomen kan vara förlamningssymptom eller talstörningar. Auran släpper för det mesta inom 10 till 30 minuter och följs då av själva migränhuvudvärken.

2. Migrän utan aura. Tidigare kallades denna form för vanlig migrän. Vid migränanfall av den här typen har man, precis som namnet säger, ingen aura utan huvudvärken kommer direkt. Trots att man inte har någon aura kan man ibland ändå känna på sig att ett anfall är på gång, till exempel genom att man blir ovanligt irriterad, trött eller överaktiv. "

Fast det vi alla undrar nu är just OM Kalcidis faktiskt spelat calypso i fontanellen på dig...

Lindenius

Swashbuckler
Andra förslag

Vätskebrist. Drick tjotiflöjt liter om dagen.
Synfel Ett mindre som inte är så stort att det märks men efter många timmars titande framför teve eller dator framkallar huvudvärk. Uppsök optiker.

//erik. dricker vatten och har linser

Ceram

Hero
1+1=migrän

Det där är några av många ingidienser som kan leda till migrän. Jag har möjlighet till migrän ärvt för från min far och även på mammas sida. Jag har analyserat fenomenet en hel del.
Så som jag tolkar det uppkommer det hela om jag kombinerar två eller flera av följande.

- Stress
- Vätskebrist
- Sömnbrist
- Kraftig fysisk ansträngning
- Större folkmassor jag förväntas vara social med.
- Förväntningar
- Kraftig värme
- Tidsperiod med högt tempo som just avslutats.
- Mycket dåligt ljus (typ flimrande)

Jag lärde mig hantera det hela någorlunda så nu blir det inte mer än nån gång om året. Huvudvärksknark fungerar inte om jag inte drar i mig två direkt när första tecknet visar sig. Det går dock alltid bort av sådär en tio timmars sömn. Min variant är dock mycket lindrigare än min moster som kan vara utslagen i mer än en dag ibland.
Även min pappa har numera migrän mycket sällan. Han skärpte till sig med arbetsbelastningen och hanteringen av sitt äktenskap.

/Ceram, hobbyanalyserar

Demiurg

Warrior
I min erfarenhet låter det som migrän. Om du dessutom ibland får synrubbningar och värken främst är ensidig eller mestadels koncentrerad kring tinningen/arna så vågar jag satsa min t-shirt på att det är migrän. I övrigt, läs "1+1"-posten nedan, jag känner igen mig i den helt och hållet. Kanske du kan lära dig att undvika migrän du med. Det är värt ett försök iaf.