Köp den i butik, för sjutton gubbar!
"Gilla vad ni ser, tryck boken och sälj den till mig (jag lovar att jag kommer köpa den direkt från Neogames så fort den dyker upp i Neoshop)."
Köp den hellre i butik! Köp vilka rollspel som helst i butik! Det viktiga är att de köps i butik! Man kan tycka att förlaget tjänar mer pengar på att sälja direkt till kund, men det är faktiskt att skjuta sig i foten.
Och nej, jag skojar inte, och jag uttrycker mig inte heller av någon illvillig önskan att sänka Neogames vinst. Denna åsikt är helt uppriktig och har mycket seriösa tankegångar bakom sig.
Låt mig förklara. Säg att ett spel kostar mig ca 50 kronor att trycka (ja, jag har låga upplagor), och kostar ca 280 ut till kund. Det hela har med marginaler att göra: jag lägger på en viss marginal och säljer boken till distributör för ett visst antal pengar. Ca 80 kronor torde vara ett rätt bra distributörspris som täcker mina kostnader. Distributören lägger på sina marginaler och säljer spelet till butik för 150 kronor. Butiken lägger på sina marginaler och säljer spelet till kund för 280 kronor. Åkej, det är så man måste göra för att få någorlunda lönsamhet, oavsett bransch. Det är också förklaringen till varför CD-skivor är så hejjans dyra, om ni undrar.
Om jag säljer via distributör så tjänar jag 30 kronor per bok. Om jag säljer till butik så tjänar jag 120 kronor per bok. Om jag säljer direkt till kund så tjänar jag 250 kronor per bok. Det är ju solklart vilket jag väljer. Eller?
Inte så solklart. Det handlar om exponering. Se, varje exemplar som står i en butiks hylla säljer nämligen sig själv och minst ett annat exemplar. Varje exemplar som står i mitt lager säljer inga andra exemplar alls och knappt ens sig själv.
Det handlar också om butiksvälvilja. Butiker tar inte in spel om de inte säljer spel. Så vill man ha kvar spel i sin lokala spelhökare så ska man definitivt köpa spel från honom. Gör man det inte så ser han ingen lönsamhet i att ta hem spel, och då tar han inte hem spel. Köper man spel så ser han lönsamhet i det, och då tar han hem spel.
Slutligen handlar det om nyrekrytering. Som sagt var, ett spel i butik syns. Ett spel i en webbshop syns inte. Ett spel som syns kanske lockar Kalle, 13 bast, att börja spela rollspel. Det gör att det finns fler spelare, som köper fler grejjor och som håller hobbyn vid liv. Ett spel som inte syns lockar inte Kalles intresse. Nettosumman är att när Olle, 25, slutar spela rollspel på grund av villa-volvo-vovve så kommer hobbyns utövare att minska i omfång om man inte fångar in Kalles intresse. Mindre rollspelare är lika med mindre försäljning, vilket är lika med mindre mängd lönsamhet för förlag och butiker, vilket är lika med färre förlag och butiker, vilket i sin tur är lika med färre spel.
Så för hobbyns, butikens och förlagets skull, köp mer spel i butik!
---
För övrigt, av exakt samma anledning så kan jag inte sälja mitt spel till kund för 150 kronor istället för 280, ens i min egen webbshop. Det vore att konkurrera med butikerna som exponerar mina spel och det innebär att de inte har lust att ta in mina spel, och så vidare.