Southmountain
Veteran
- Joined
- 22 Dec 2015
- Messages
- 50
Jag kände att jag bara ville skriva av mig lite. Kort sagt så är det länge sedan jag blivit så här glad av att läsa en regelbok, eller för den delan faktiskt orka läsa en regelbok från pärm till pärm. Jag har inte haft möjlighet att spela detta med min grupp ännu, så jag vill inte kalla detta en rescension ännu (mer ett axplock av intryck).
Layout/Design. Jag läste inte preview pdferna så noga så detta var min första exponering för reglerna i sin helhet. På ett övergripande plan så gillar jag valet av färg, rubriker och typsnitt. Jag tycker det känns lättläst och överblickbar. Extra bonus är att vissa #termer fetmarkeras så det är lätt att hitta information i ett textblock. Jag gillar särskilt tabellerna så visar hur olika värden skall räknas ut, de syns föredömligt väl i texten.
Valet att skriva med slangtermer och att regelboken till stor del är "in character" tycke jag initialt verkade besvärligt, men jag har ändrat mig när jag nu har den färdiga produkten. Nu känns det som att det internt hänger ihop och förmedlar en ton på ett bra sätt. Det lyfter arbetet med att läsa reglerna för mig som SL, och jag tänker mig att det hjälper spelare att komma in i världen. Bra jobbat!
Kontrakt/yrke. Jag har inte spelat några lifepath system tidigare, så att sätta sig in i detta var nytt för mig. Vad jag spontant gillar är urvalet av möjliga kontrakt och vilka möjligheter det öppnar upp i spel och äventyrsväg. Det faktum att det finns yrken som inte alls har med strid att göra känns väldigt bra. Faktum är att jag en hel uppslag av idéer bara genom att bläddre igenom dessa sidor; anställda av en advokatbyrå i inbegripen i smustiga företagsaffärer, rentacops, grisodlaräventyr (vad kallas det i framtiden? Basarblues?) samt det mer klassiskt cyberpunkiga med krom, kulor och hacking för att nämna några uppslag. Min känsla är att vissa rollspel har ett väldigt styrt fokus vilken typ av äventyr och karaktärer som skall spelas (vilket inte behöver vara dåligt alls, vara riddare i Pendragon känns ju rimligt), men här känns det som jag har en levande värld uppdukad framför mig. Snyggt!
Downtime, livsstill, sfär, nätverk, €€€. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det här, men reglerna har ett flertal system som samverkar på ett fantastiskt spännande sätt för sätta rollpersonen i ett sammanhang och samtidigt informera om världen. Jag känner att jag kan förstår vad min rollperson gör när den inte är ute på ett uppdrag. Jag gillar att jag har räkningar att betala. Balansen mellan tillgänglig € samt önskad status och service gillar jag (att missa sin betalning av lageracess för sin medicinkunskap, just när en skjuten kompis knackar på dörren känns dystopiskt bra!)
De faktiska reglerna. Nu har jag ju inte spelat detta ännu, så mina tanka här får nog tas med en nypa salt. Men, jag tycker system känns logiskt, tydligt och väl presenterat. Jag gillar att allt fokus inte ligger på strid (stort tack till systemet för battles), men att även stridreglerna känns rimliga utifrån hur det borde vara i framtiden. Snyggt att systemet med autotärningar och lagaracess från utrustning och liknande fogats in på ett smidigt sätt i det allmänna färdighetssystemet. Sammanlagt är min känsla att regelstommen är enkel nog att kunna förklara för en nybörjare, men med djup för den som vill optimera. Snyggt!
Ni får ursäkta den här något osammanhängande väggen av text, men jag kände att jag ville ge lite positiv feedback. Det är som sagt inte varje dag jag blir så här glad av att läsa en regelbok. Nu ska jag öppna upp Anon och PRD!
edit: formattering
Layout/Design. Jag läste inte preview pdferna så noga så detta var min första exponering för reglerna i sin helhet. På ett övergripande plan så gillar jag valet av färg, rubriker och typsnitt. Jag tycker det känns lättläst och överblickbar. Extra bonus är att vissa #termer fetmarkeras så det är lätt att hitta information i ett textblock. Jag gillar särskilt tabellerna så visar hur olika värden skall räknas ut, de syns föredömligt väl i texten.
Valet att skriva med slangtermer och att regelboken till stor del är "in character" tycke jag initialt verkade besvärligt, men jag har ändrat mig när jag nu har den färdiga produkten. Nu känns det som att det internt hänger ihop och förmedlar en ton på ett bra sätt. Det lyfter arbetet med att läsa reglerna för mig som SL, och jag tänker mig att det hjälper spelare att komma in i världen. Bra jobbat!
Kontrakt/yrke. Jag har inte spelat några lifepath system tidigare, så att sätta sig in i detta var nytt för mig. Vad jag spontant gillar är urvalet av möjliga kontrakt och vilka möjligheter det öppnar upp i spel och äventyrsväg. Det faktum att det finns yrken som inte alls har med strid att göra känns väldigt bra. Faktum är att jag en hel uppslag av idéer bara genom att bläddre igenom dessa sidor; anställda av en advokatbyrå i inbegripen i smustiga företagsaffärer, rentacops, grisodlaräventyr (vad kallas det i framtiden? Basarblues?) samt det mer klassiskt cyberpunkiga med krom, kulor och hacking för att nämna några uppslag. Min känsla är att vissa rollspel har ett väldigt styrt fokus vilken typ av äventyr och karaktärer som skall spelas (vilket inte behöver vara dåligt alls, vara riddare i Pendragon känns ju rimligt), men här känns det som jag har en levande värld uppdukad framför mig. Snyggt!
Downtime, livsstill, sfär, nätverk, €€€. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det här, men reglerna har ett flertal system som samverkar på ett fantastiskt spännande sätt för sätta rollpersonen i ett sammanhang och samtidigt informera om världen. Jag känner att jag kan förstår vad min rollperson gör när den inte är ute på ett uppdrag. Jag gillar att jag har räkningar att betala. Balansen mellan tillgänglig € samt önskad status och service gillar jag (att missa sin betalning av lageracess för sin medicinkunskap, just när en skjuten kompis knackar på dörren känns dystopiskt bra!)
De faktiska reglerna. Nu har jag ju inte spelat detta ännu, så mina tanka här får nog tas med en nypa salt. Men, jag tycker system känns logiskt, tydligt och väl presenterat. Jag gillar att allt fokus inte ligger på strid (stort tack till systemet för battles), men att även stridreglerna känns rimliga utifrån hur det borde vara i framtiden. Snyggt att systemet med autotärningar och lagaracess från utrustning och liknande fogats in på ett smidigt sätt i det allmänna färdighetssystemet. Sammanlagt är min känsla att regelstommen är enkel nog att kunna förklara för en nybörjare, men med djup för den som vill optimera. Snyggt!
Ni får ursäkta den här något osammanhängande väggen av text, men jag kände att jag ville ge lite positiv feedback. Det är som sagt inte varje dag jag blir så här glad av att läsa en regelbok. Nu ska jag öppna upp Anon och PRD!
edit: formattering