Har Meta tränat sin AI på dina verk?

clarence redd

FrostByte Books
Haha, jag fattar! Era analyser är antagligen helt korrekta. Men om inte Spotify hade startat så hade musiker inte fått betalt alls. Mp3-boomen fick hela min generation att sluta köpa skivor. Men Spotify har verkligen inte varit bra för musiker. Men det beror på ersättningsnivåerna, inte grundidén. (Tror jag).
Eftersom en AI inte kan tränas på AI-genererat material (ironiskt nog), så behöver företagen riktiga människor som skapar nya verk. Det ligger i deras intresse att kreatörer får skäligt betalt.
@krank Jo, du har helt rätt. Min kommentar var menad ur ett idealistiskt perspektiv. Företagen borde tänka så, men de flesta gör ju inte det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Haha, jag fattar! Era analyser är antagligen helt korrekta. Men om inte Spotify hade startat så hade musiker inte fått betalt alls. Mp3-boomen fick hela min generation att sluta köpa skivor.
Jag är inte alls säker på det. Precis som redan påpekats så såldes ju fler skivor under mp3/napster/kazaa-eran än nu. Det är svårare att få pröjs som musiker nu, än då.

Så kontraintuitivt nog så verkar det som att musiker fått mer betalt, om Spotify inte kommit. Det var ju inte så att en hel generatio slutade köpa skivor – folk köpte fortfarande skivor, även om det säkert var färre än innan napster/kazaa. De flesta jag kände köpte fortfarande skivor dels från lokala band, dels från band de var fans av. Man ville ändå ha den där fysiska artefakten, liksom. Sedan hade man också en enorm samling mp3:or som mest var band man tyckte var sådär, eller "okej". Men det är såklart också bara anekdotiskt.

Om det inte finns bra forskning kring det här så borde det göras (och sen länkas i den här tråden =) )

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Logiken är pengar.
De kommer undan med att stjäla från kreatörer för att det är bolag med mycket pengar som stjäl från personer med lite pengar.
Frågan är om man hade kunnat driva ett rättsfall som en grupptalan (class action)? Just för att i det här fallet är så EXTREMT (gissningsvis tusentals) många påverkade att det skulle därför vara potentiellt möjligt.

Frågan är om man hade kunnat driva ett rättsfall som en grupptalan (class action)? Just för att i det här fallet är så EXTREMT (gissningsvis tusentals) många påverkade att det skulle därför vara potentiellt möjligt.
Säkert teoretiskt möjligt, men det är ju väldigt problematiskt att många kreatörer av olika slag saknar starka intresseorganisationer, särskilt globalt. Det skulle behövas ett stort, internationellt SAG-AFTRA som samlar allt från skribenter och kartritare till serietecknare och 3D animatörer.