Nekromanti Har någon sett en fånigare Skill?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
CoC har även en mycket underhållande förkärlek att ge NPCs karaktärsförklarande tramsskills, som t.ex. "Ramble incoherently 85%" eller "Look stupid 60%". Förutom att man drar lite på smilbanden när man ser dem så är de faktiskt ganska användbara, då man omedelbart förstår hur personen beter sig i vissa situationer, något som annars skulle ta flera rader med förklarande text i anspråk.

/Anders
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Humorlösa fantasyrollspelet Rolemaster blir ofta ofrivilligt komiskt, t ex i några av de oändliga Rolemaster Companion-volymerna, där härligt meningslösa färdigheter som Surfing, Stiltwalking och Clamming (leta musslor) introduceras, synbarligen med största allvar.

Första upplagan av Skyrealms of Jorune har också helt nödvändiga färdigheten “Slap hands”.

Annars är ju särskilt nya Hero Wars (som flera redan påpekat) en outsinlig källa till roliga färdigheter/egenskaper. En personlig favorit är färdigheten alla Lunarer har: Know Place in Society.

mvh
Örnie
 

Vivid

Veteran
Joined
20 Apr 2002
Messages
16
Location
UPPSALA
Jag är nog av det torftigare slaget och tycker bara att det är konstigt att karaktärsdanande saker skall beskrivas som skill's.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Några stycken från Ghost Busters RPG

En polis har
Justifty acts of ubelievable brutality 5
Shott .44 so that blood and gore splatters averywhere 7
Narrow eyes menacingly 9

En annan polis
Remember good old days 6
Save youngster from a life of crime 5
Whack hoodlum with nightstick 5

En FBI-agent
Claim federal jurisdiction 6
Blame mistakes on local law-enforcement agencies 6

Oh så vidare
Den kan verka skojigt, men det ger faktiskt ofta en riktigt bra bild av hur
figuren skall spelas. Jämför t.ex. de båda poliserna. Man målar liksom upp
en inre bild för sig hur de ser ut och uppträder, även om man inte
använder deras skills.

-W
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Några stycken från Ghost Busters RPG

Är det här skills som man måste slå med tärning för att lyckas med? Annars hade det väl inte stått siffervärden? Vad händer då om man misslyckas? Skillsen är ju trots allt ganska konstiga och ett misslyckande kan producera en del märkliga resultat.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Re: Några stycken från Ghost Busters RPG

Man har fyra stats;
Brains
Cool
Moves
Muscles

Varje stat har ett värde

Brains 2
Cool 6
Moves 4
Muscles 5

Varje stat har en designated skill

Brains 2 Justify acts... 5
Cool 6 Narrow eyes... 9
Moves 4 Shoot .44... 7
Muscles 5 Bust heads... 8

Samt en kort beskrivining
Real tough detective who has taken the law into his own hands

ett "career goal"
Teach those punks a lesson

Och en "distinnctive mannerism"
Face never changes expression

Tanken är (imho) att skillsen aldrig slås. Däremot slås stAtsen beroende på vad man försöker göra. Vilket stat man vill använda är upp till spelaren att föreslå och motivera, och för spelledaren att gotkänna. Designated skills är mest en vägledning för hur figgen skall spelas. På det hela tage måste jag säga att GhostBusters RPG är ett av de bättre fungerande rollspelen jag stött på. Lagom galet. Snabbspelat, och med en stor känsla för sättningen.

-W
 
Top