Nekromanti Har någon spellett Death Frost Doom? I så fall, har du tips till mig?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Har precis köpt Death Frost Doom. Najs Cthulhu-stämning, påminner mycket om det klassiska Black Devil Mountain till just CoC. Så jag gillar det jag läst hittills (cirka hälften).

Här du något tips till mig om/när jag ska spelleda äventyret?

/Magnus

anth

Vetefan
Magnus Seter;n75078 said:
Har precis köpt Death Frost Doom. Najs Cthulhu-stämning, påminner mycket om det klassiska Black Devil Mountain till just CoC. Så jag gillar det jag läst hittills (cirka hälften).

Här du något tips till mig om/när jag ska spelleda äventyret?

/Magnus
Eksem spelledde mig och Stövelkatten. Det var riktigt trevligt.
Mitt tips är att du ska spelleda äventyret NU.

God45

#PrayersForBahakan
Det finns en massa tomma eller tillsynes tomma rum på vägen ner som spelarna inte kan göra något i. Ta inte bort dem och lägg inte till något där för allt du gör! Det förstör äventyret eftersom det bryter paranoia och känslan obehag och sammtidigt säkerhet.

Håll inte igen, den här modulen kan mycket väll inte bara TPK:a gruppen men också fucka upp hela din kampanj värld. Låt den och gå hårt med det!

Och slutligen, det är inte en one-shot. Äventyret är inte komplett om det inte fuckar upp hela din kampanjvärld,

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
God45;n75083 said:
... men också fucka upp hela din kampanj värld ...
Ja, hmmm, kanske, den ligger mycket nära det jag själv har hittat på i mina svartaste ögonblick. Skulle funka asbra i min WFRP-kampanj ... om inte jag förbjudit spelarna att lämna Altdorf.

Tack för tipset om rummen!

/Magnus

Eksem

Champion
God45 har synnerligen rätt i att man INTE ska justera det här med de "tomma" rummen, äventyrets absolut största styrka är tempot. Låt saker och ting dröja, låt spelarna bygga upp en paranoia och rädsla, fokusera på det lite långsamma och låt känslan av uråldrighet och död dominera intrycket. Och när det väl går åt helvete, lägg tyngd på spelarnas ansvar för det.

Tre solar

Hero
Jag tänker att du köpte DFD 2014.

Då är tomma rum-diskussionen inte meningsfull. Däremot är modulen lite ostrukturerad och pratig (det är skitkonstigt att samma människor gjorde RPL ungefär samtidigt) så den funkar ganska dåligt att köra rätt upp och ned - jag markerade text och strök annat för att hitta det viktiga. Mycket av informationen är rolig att läsa men sen helt irrelevant eftersom det aldrig kommer hända om man inte spelar med idioter.

Äventyret är ganska stressigt. Mina spelare uppskattade det, men stressen jobbar emot känslan av uråldrighet och död. De utforskade ungefär hälften innan de drog. Om du vill ha ett längre spelmöte bör du justera "nedräkningen".

Äventyret kan lätt få en känsla av amerikansk b-film. Man kan vilja tona ned antalet döskallar och spikar och göra om namnen till saker som folk faktiskt heter. Om det är skräck man är ute efter kan det förstöra stämningen lite när nån spelare som är mer insatt än en själv plötsligt inser att huset på toppen är exakt som det och det huset från det och det stället (hände mig).

DFD 2014 är mycket lättare än DFD original. Det finns en logik i vad som händer som inte riktigt fanns i ursprungsäventyret, och dessutom känns den mindre linjär (även om kartan är typ den samma) vilket gör det lättare att "överlista" modulen. Mina spelare kom ut med guld värt en level efter att ha besegrat en boss, utan att något hemskare hänt än att en cup-bearer dött i en area effect-fälla.

Bossarna är skitspexiga, men det kan vara värt att förbereda deras specialmanövrar. På grund av en magisk tids-fluktuation hände det sig så att en av mina spelare var ensam med the Exalted Interrogator i en orimligt lång tid och således bestämde sig för att gömma sig och hålla sig undan tills de andra kunde komma till undsättning. Jag blev själv förvånad över hur snabbt mina frågor blev skitdåliga.Om jag skulle spelleda det igen skulle jag göra en lista.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tre solar;n75107 said:
Om det är skräck man är ute efter kan det förstöra stämningen lite när nån spelare som är mer insatt än en själv plötsligt inser att huset på toppen är exakt som det och det huset från det och det stället (hände mig).
Huset från Evil Dead?

/M

Jocke

Man med skägg
Tre solar;n75107 said:
Om det är skräck man är ute efter kan det förstöra stämningen lite när nån spelare som är mer insatt än en själv plötsligt inser att huset på toppen är exakt som det och det huset från det och det stället (hände mig).
Jag upplevde bara att det höjde stämningen när vi konstaterade det.