Nekromanti Har nån spelat tremulus?

IcarusDream

Anti-populist
Är det någon här som läst/spelat tremulus och har någon åsikt om det? Om ja, dela med er om den.

claes

Swordsman
Jag provade det för ett par år sedan. Det var kul men jag upplevde att det var några småsaker i reglerna som kändes onödigt fippliga. Det är snyggt och det finns många playbooks och flertalet playsets som är välskrivna.

Jag minns att jag tyckte SL:s förberedelse var ganska svårt att förstå. Har för mig att jag hoppade över det och bara körde på.

Skulle jag spela ett skräckspel med AW-reglerna idag hade jag valt Mythos World före tremulus.

Genesis

Ni dés ni maître
Är inte Tremulus allmänt ansett det sämsta PbtA-spelet som gjorts? Jag har inte spelat det, men det är vad jag hört.

Tre solar

Hero
Genesis;n179003 said:
Är inte Tremulus allmänt ansett det sämsta PbtA-spelet som gjorts? Jag har inte spelat det, men det är vad jag hört.
Samma rykte har även nått mig.

gustaf s

Warrior
Av alla de PbtA-spel jag läst (och att läsa PbtA-spel är lite av en besatthet jag har) så tycker jag det är det sämsta. Kanske det enda jag tycker är riktigt dåligt som konstruktion. Jag har spelat det och intrycket består.

I mina ögon är spelet skrivet av någon, som inte fattat vad AW är och vad som gör det bra, utan istället som tänker sig AW som slå 2t6 och få ett av tre resultat.

Basic Moves är lyfta rakt ur AW och jag kan liksom inte se att någon om de tänker efter tycker att det är genrer som är så nära släkt med varandra att det är rimligt på något sätt. Spelböckerna är, för mig, helt intetsägande och jag kan inte se varför jag skulle välja en över en annan. Spelböckernas Character Moves är bara ”byt statX mot statY”, ”du har en lägenhet” eller ”du får plus på Z”, aldrig något som ger dig ett specifikt förhållande till fiktionen.

För någon som är intresserad så hör jag betydligt mer positiva saker om Black Stars Rise, som är gratis, men vilket jag inte spelat själv.

claes

Swordsman
Robert Jonsson;n179024 said:
Dum fråga: PbtA, vad är det? Känner inte igen förkortningen.