Nekromanti har nyss köpt dod 6

Bastjeman

Veteran
hur ska jag börja det hela? vi har inte börjat spela en men i veckan ska vi väll börja. Hur ska jag börja med det hela? Ett äventyr eller? vars ska det börja?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ett äventyr är ju en bra början

Ett äventyr är ju en bra början :gremwink: Jag föreslår att du laddar ner något av nybörjaräventyren hos Medusa Games . Pröva Skogshäxan eller Fyrtorps förbannelse. Om det går bra så kan du fortsätta med Eremitens Hemlighet som jag tycker är ett av de absolut bästa gratisäventyren till DoD6 just nu. På ritotminds hemsida HÄR! hittar du bl.a. Vinterskogens Hemlighet som är ett trevligt litet gratisäventyr skrivet av Magnus Seter här på forumet.

Lycka till och grattis till inköpet av Sveriges bästa rollspel!

Bastjeman

Veteran
Re: Ett äventyr är ju en bra början

men liksom jag fattar inte ska jag bara säga ni börjar i en skog. sen börjar äventyren.,

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Ett äventyr är ju en bra början

Har du aldrig spelat rollspel förr? I så fall tycker jag att du skall kolla upp den HÄR! tråden. Annars förstår jag inte riktigt vad du menar med din fråga. Det står ju i äventyret hur det börjar. Om det inte gör det så får du väl improvisera lite.

Bastjeman

Veteran
asså har spelat eon mycket förut men jag började med en stadskampanj då och då blev starten lite lättare. Liksom jag vill inte ha en kass start. Fast när jag tänker efter är det en dum fråga av mig så sorry...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Steg för steg i början (VSH SPOILERS)

Hej!

Mina tips (förutom Vitulvs utmärkta tips):

1. Läs regelboken. Fundera på om det är något du inte förstår. Fråga om det till exempel här på forumet.
2. Sätt dig ned själv och gör en rollfigur på egen hand. Prova om du förstår hur man gör, annars är det bara att fråga här.
3. Sätt er ner hela gruppen och gör varsin rollfigur. SL (du, troligen) gör ingen gubbe, utan hjälper de andra att göra testgubbar. Förklara för dem vad man kan vara och hur man skapar gubbar.
4. Om ni är nöjda med gubbarna, testa att spela en strid (på "låtsas" bara för att testa). Kolla att alla har förstått hur man spelar.
5. Om alla känner sig redo, säg till dem att ni nästa gång ni träffas ska spela ett riktigt äventyr.
6. Välj ett äventyr (se Vitulvs inlägg), och läs det noga. Om det är något du tycker verkar svårt, fråga här på forumet. Märk dock dina frågor med ordet SPOILER så att ingen spelare råkar läsa dina frågor om äventyret.
7. Samla dina spelare och kör igång! Det står oftast i äventyret hur det börjar. Vinterskogens hemlighet, till exempel, har fölljande text om detta:

INLEDNING
Ett äventyr kan inledas på många olika sätt. Som spelledare är det viktigt att du väljer en inledning som passar dina spelares rollpersoner.
Om inte spelarna tycker att äventyret har en trovärdig och engagerande start är det svårt att få rätt stämning att infinna sig kring spelbordet.
Det finns endast ett krav på äventyret, och det är att det inte får utspela sig under vintern. Detta kan tyckas vara konstigt, men eftersom
äventyret kretsar kring att våren försvunnit är det viktigt att våren verkligen kommer tillbaks när rollpersonerna lyckats med
sin uppgift.

Det står dig fritt att välja om äventyret utspelar sig på våren, sommaren eller hösten. Själv rekommenderar jag att du låter händelserna
äga rum under sen vår eller tidig sommar. Resten av äventyret förutsätter denna tidsperiod, men det är lätt att ändra detta om du
så önskar.

Nedan finner du en inledning i två delar som du kan använda till nästan vilka rollpersoner som helst. Du använder dem då i den ordning
de står; först Rop på hjälp och sedan Snöstormen. Du kan också plocka de delar av inledningen som passar dig och dina spelare,
eller rent av hitta på en egen inledning.

Rop på hjälp
Rollpersonerna är på resande fot och passerar en landsände de inte tidigare besökt. Plötsligt hör de rop på hjälp och när de undersöker
saken närmare hittar de en ung man som ligger halvt medvetslös en bit in i skogen. Det konstiga med mannen är att han är svårt förfrusen, trots att det snart är sommar. Mannen är uppenbarligen svårt medtagen och mumlar något om att hans bror behöver hjälp och att trollen tagit
honom (detta är en ledtråd att rollpersonerna kommer att träffa på troll i äventyret. Uppmärksamma spelare kan därför redan nu
vara beredda på vad som komma skall). Mannen pendlar mellan att vara vaken och medvetslös och han uppfattar inte rollpersonernas
eventuella försök att kommunicera med honom. När rollpersonerna börjar se efter mannens skador kommer två
präster förbi. De tillhör Nidendomen och kommer genast att ta hand om den skadade. De knuffar vänligt men bestämt undan
eventuella hjälpsamma rollpersoner, och ber dem istället att leta efter mannens bror. Själva använder de sina åsnor till att frakta
den medtagne mannen till närmaste helgedom gör vård. Det är relativt lätt att spåra mannens färd genom skogen, och ju
längre in bland de svarta träden rollpersonerna kommer, desto kallare blir luften. Plötsligt blåser en kall och hård vind upp, och natten faller på.

Snöstormen
När mörkret faller känner rollpersonerna en kyla som sakta tränger igenom deras kläder och biter hårt i skinnet. Vinden tilltar och
snart är de tvingade att söka skydd. Om de inte har med sig egna tält kan de efter en stunds letande finna skydd under en enorm
gran vars täta grenar bildar en liten koja stor nog åt rollpersonerna. När de till slut slår läger har himlen täckts av moln och vinden
tilltagit i styrka. Innan de kryper i skydd inser de att det har börjat snöa, vilket är mycket ovanligt för denna tid på året. Vindarna tilltar och snart faller tunga snöflingor över rollpersonernas provisoriska läger.

Under hela natten tjuter vinden och trädens kronor brusar i mörkret. Framåt sextiden på morgonen dör till slut stormen ut och
landskapet blir kusligt tyst. När rollpersonerna vaknar på morgonen är hela omgivningen täckt av snö. Det är klart och kallt, och
solen gnistrar i snön. Det är öde och tyst, men vid horisonten ser de en rökpelare som stiger upp mot himlen. Denna kommer från Vinterskogen och äventyret tar sin början.

Om spelarna trilskas
Det kan hända att dina spelare inte vill bege sig till Vinterskogen. Ibland kan det hända att de inte tycker om att bli pekade i en riktning
som de sedan förväntas följa. Istället försöker de använda alla trick i världen för att inte gå i den uppenbara riktningen. Det finns några olika sätt att hantera detta på. Inget är bättre än det andra och då får själv välja vilket som passar dig och din spelgrupp.

Vilse: Efter snöstormen är rollpersonerna vilse. De kan inte hitta tillbaks till stället de startade och den enda riktning där det verkar finnas folk är mot skogen.

Skyll er själva: Låt rollpersonerna återvända till stället där äventyret började. Antingen kan du fortsätta med ett annat äventyr eller helt enkelt avsluta spelkvällen. Spelarna kommer garanterat att bli nyfikna på vad Vinterskogens Hemlighet egentligen handlade om, och kommer snart att återvända till
skogen. Om de inte gör det får de helt enkelt skylla sig själva.

Det är ett sätt du kan inleda ett äventyr, och alltså så som Vinterskogens hemlighet inleds. Lycka till!

Magnus