Nekromanti Har rollspel.nu och rollspel i allmänhet börjat dö av?

Status
Not open for further replies.

Rangertheman

Myrmidon
Arfert;n200508 said:
Jag tror att svenska rollspel, som det ser ut nu med crowdfundade glassiga produkter kanske håller i sig några år till. Tre år kanske. Vi har nått toppen. Men sen är det slut för den här gången. När nostalgi-generationen har fått annat för sig. Sen kanske de kommer tillbaka om en 15-20 år igen.

Produktlivscykelkurvan ni vet.

(Men hoppas jag har fel.)
Jag tror tyvärr att du har rätt. Trots att många i nostalgigenerationen har en hyfsad inkomst och plats att förvara sina spel, orkar man bara backa X antal kampanjer och köpa in Y antal spel. Tiden att spela dem alla finns ju oftast inte och en hel del av spelen kanske egentligen inte passar ens spelstil. Då blir det att man koncentrerar sig på ett, eller några få spel, som man fortsätter köpa. Men eftersom utbudet är så stort, kommer varje spel bara få en liten del av kakan.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Arfert;n200510 said:
Alla känner sig inte hemma längre.
Alla har aldrig känt sig hemma här. Det är inte superbra att låtsas som det efter så många vittnesmål på hur toxiskt forumet varit och ibland fortfarande är för personer som tillhör en del utsatta grupper :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Äsch, det känns bara som att forumet dör eftersom folk man känner och gillar har lämnat forumet av olika anledningar.

Om man tittade sig lite omkring skulle man snart se att det i gengäld dykt upp en massa nya personer.

Och tänker man efter lite gran så ser man kanske att ett par av de där som lämnade för ett tag sedan har kommit tillbaka.

Det sker bara lite ruljans.

Arfert

Facit
Xhakhal;n200518 said:
Alla har aldrig känt sig hemma här. Det är inte superbra att låtsas som det efter så många vittnesmål på hur toxiskt forumet varit och ibland fortfarande är för personer som tillhör en del utsatta grupper :)
Jag formulerar om mig:
Få känner sig hemma här.

Fler och fler försvinner. Det måste bero på något.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Arfert;n200520 said:
Jag formulerar om mig:
Få känner sig hemma här.

Fler och fler försvinner. Det måste bero på något.
Jag tittar på vilka det är som försvinner på grund av sådant här, och det är inte sällan människor som spridit otrygghet. Det är ibland bra att titta på vilka det är som upplever vilken slags klimatförändring när man funderar över ifall det är ett problem eller inte.

Arfert

Facit
Då skulle jag påstå att forumet lider av dålig sjukdomsinsikt. Men nöjer mig med det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En stor faktor är det som kallas "churn rate".

https://en.wikipedia.org/wiki/Churn_rate

Ingen produkt har en evigt stigande kurva av kunder/användare. Och om man vill ändra det måste det till marknadsföring och/eller radikala förändringar i produkten. Men även om man gör sådana insatser så är det inte säkert att en produkt får en nystart. Det hör snarare till undantagen.

Det har också pratats om vilka alternativ som finns, och det är väl typ inget. Det flockas ju inte folk till andra svenska rollspelsforum som Sveroks forum heller.

Om det finns ett behov av ett annat diskussionsforum, där de som inte känner sig hemma här kan hitta ett utrymme de trivs med, är så stort att det känns som en bra investering i tid och pengar för någon, så kommer det att komma ett sådant. Jag har närt förhoppningar om att ett sådant är på gång, men har inte hört nått om det på ett tag tyvärr.

Oavsett kommer rollspel.nu att puttra på.

/M

CapnZapp

Myrmidon
Rollspel.nu skiljer ut sig från engelskspråkiga rollspelsforum genom att det diskuteras en hel massa annat än just rollspel.

Och mycket av det som kallas "diskussion om rollspel" är egentligen bara lätt förklädda diskussioner om diverse politiska agendor.

Inte konstigt att folk känner sig missnöjda. Det ligger en hemsk stämning fylld av ångest vanmakt och grälsjuka över detta forum, som jag inte hittar på rpg.net eller enworld.

Men så har dessa forum sedan länge hårt svingat banhammaren och kastat ut allt och alla som inte pratar rollspel.

Alla de som trycker ner minoriteter? Hej då.

Alla de som klagar över att de är nedtryckta? Också hejdå. Den frågan har måhända ett godare syfte, men är lika lite rollspel.

CapnZapp

Myrmidon
Magnus Seter;n200525 said:
Oavsett kommer rollspel.nu att puttra på.
Du uppvisar noll sjukdomsinsikt nu, Magnus. Din post ignorerar ju fullständigt alla de inlägg som tar upp det dåliga debattklimatet, och de (väldigt spretande, inklusive mitt) förslag till lösning.

Vad jag tolkar ditt svar som är ju nämligen "alla de som vill ha förbättringar är välkomna att starta något eget, här kommer inget att ändras". Trots att i princip ingen är nöjd, vare sig folk som Rasmus eller folk som jag.

Om du vill att wrnu mer ska vara demokratiexperiment eller hands off vrållåda än rollspelsforum, säg då det rätt ut.

Du kanske tror att du inte behöver välja, men att inte välja är också ett val. Antagligen det sämsta.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Jag låser den här tråden nu eftersom diskussionen spretar iväg till att handla om helt andra saker än om rollspel börjat dö av. Om någon vill fortsätta den nuvarande diskussionslinjen går det att skapa en ny tråd i rollspel.nu-forumet, men jag tror att vi alla blir glada om ni låter bli.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag stryker texten i detta inlägg eftersom det skrevs utan att jag märkte att Gurgeh låste tråden.

Status
Not open for further replies.