Re: True Bloods vampyrer
Våldsam nekro här kanske men det är trots allt det system som jag spelat mest de senaste 15 eller så.
krank said:
Och om White Wolf inte hittar ett sätt att exploatera detta... Då tycker jag synd om dem. Jag undrar vad en licens att bygga rollspel på True Blood skulle kosta?
Det verkar som om folk här inte är så familjära med nWoD men det kom ganska nyligen en bok till nWoD som heter Mirrors som handlar om hur man kan customisera sin WoD-kampanj och ett av uppläggen var extremt likt True Blood där Vampyrer (eller varulvar eller magiker eller changelings eller ja ni fattar) har outats och vilka konsekvenser det skulle få på settingen.
Nu lirar jag inte nWoD för tillfället så jag läste inte på asmycket kring det här utan noterade bara att de kunde sätta en check i checkboxen för "kapitalisera på True Blood"
För att ge mig in i lite andra delar av diskussionen så känns det som om WoD (i allmänhet även om jag tycker att diskutera oWoD är lite meningslöst med tanke på hur gammalt det är) är ganska splittrat i att vara pretto (eller inriktat på story, theme, mood osv.) och regeltungt (eller inriktat på detaljerad strid, specifika regler för social strid osv.). Dels har du hela biten med mood, setting, theme osv. som det pressas ganska hårt på.
Här är min gissning att man försöker fånga in så många som lutar mer åt friform hållet och som inte är så regelintresserade (kalla det tjejigt om du vill men jag tycker det mest är fånigt, och nej inte att Åsa är fånig utan att tycka att den delen av rollspel är tjejigt).
Andra sidan på myntet är där man försöker fånga in så många D&D typer som möjligt (ja, jag generaliserar grovt här men jag antar att ni fattar vad jag menar) med mängder av koola krafter (Discipliner, Gifts osv.), stor möjlighet att customisera sin RP med Merits (nWoD, i oWoD så är det Backgrounds + Merits) samt ett relativt detaljerat stridssystem som man kan permutera duktigt med dels olika hacks från Armory (nWoD åter igen), Armory Reloaded, Mirrors och en uppsjö av andra supplement och av Merits är Fighting Styles den här typen av spelares (som jag ser det) våta dröm.
Alltså, tror jag, försöker man kasta ett så stort nät som möjligt för att fånga upp olika typer av rollspelare (manliga som kvinnliga) för att kunna prångla sina prylar.
Jag hade annars hoppats på att mycket av det här genusanalyserandet var något som var lämnat bakom oss. I mina ögon är detta ett överanalyserande men jag kan ju ha helt fel och precis som någon annan skrev tidigare så är jag man, vit, snart medelålders, har stadigt jobb och tjänar över medelsnittet så jag är ett ända stort gigantiskt problem. Det är möjligt att Åsa har slagit an på något som är väldigt sant men det är inte så i min verklighet i varje fall för där jag sitter har WoD inte låg status utan snarare tvärt om. Detta baserat på den mängd av internationella forum jag hänger på där WoD tillsammans med kanske GURPS och Warhammer är det spelsystem som det skrivs mest om förutom det stora flaggskeppet D&D.
Sen kan man ju inte förneka att rollspel som hobby mest utövas av män och därav formas av män. Men jag ser inte så många analyser av hur killar trycks ner i mer kvinnliga hobbies som kanske ridning eller dans. Jag, som de allra flesta jag har läst om i den här tråden, uppmuntrar och ser gärna mer tjejer i hobbyn. Och för att få till det så tror jag säkert att man behöver designa spel på andra sätt och att man bör göra det. Men att tjejer på något sätt motverkas i hobbyn kan jag inte skriva under på för det tror/tycker jag helt enkelt är fel. Och om något så leder det till hög status i den rollspelsvärld som jag lever i om ett spel lyckas locka många kvinnliga spelare för det är något som jag läser om i stort sett varje vecka på olika forum och borde därför ses som extra eftersträvansvärt.
Puh, det blev långt och ganska rantish. Jag kommer säkert få förklara mig många gånger om men jag varken orkar eller har tid att granska hela inlägget så jag ber i förhand om ursäkt för ev. stavfel eller om jag uppenbart har förolämpat någon. Det var inte min mening!
Cog.