Nekromanti [Haragada] Baksidestext

Sodivra

Champion
Förresten...

Mina spelare vill spela ett "vanligt rollspel" snart. Jag är slapp. Är det lätt att spelleda och skriva till Haragada? Isåfall vill jag ha det. Baksidestexten sålde.

Olle Linge

Snigel
Ja!

Jag är slapp.
Det är vi med. Faktum är att spelformen delvis dykt upp just på grund av detta. Ingen har lust att spendera många timmar utanför spelmötena, så därför byggde vi ett spel där man inte behöver det. Om du känner dig riktigt slapp behöver ni inte ens ha med en spelledare, men det går bra det med om ni tycker att det fungerar bättre.

I vilket fall är Haragada optimerat för att vara lätt att ta till sig och enkelt att komma igång med. Vi har minimerat mängden fluff och så gott som allting i boken är användbart. Dessutom uppmuntrar reglerna till att nabbt komma igång, särskilt om man använder de företeelser som vi redan beskrivit i spelet.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Förresten...

Det är jättelätt att spelleda. Eftersom spelarna tillsammans skapar en massa objekt som berättelsen ska handla om (Areanan med egenskaperna Blodtörstig och Vida beryktad, översteprästinnan Maina med egenskaperna Konspirerar mot härskaren och Trolldomskunnig, samt månen som hotar att falla ned, till exempel) och dessutom kan introducera scener och initiera konflikter för andra spelares huvudpersoner kan spelledaren oftast luta sig tillbaka och låta spelet flyta på. Den viktigaste uppgiften för spelledaren är att se till så att alla spelare känner sig delaktiga, och introducera konflikter och trycka på huvudpersonernas "nackdelar" så att de får det lite hett om öronen.

Man kan också spela helt utan spelledare. Antingen genom att huvudpersonerna har oförenliga agendor, eller genom att varje spelare förutom en huvudperson spelar en skurk eller organisation.

Ändå är det rätt mycket ett "vanligt rollspel" jämfört med rent samberättande.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hur menar du?

är inte Haragada nåt form av berättarspel, och inte rollspel? :gremgrin:
Haragada är faktiskt definitivt ett rollspel. Jag använder termen på flera ställen. Inte ett helt traditionellt rollspel, men definitivt mer rollspel än Universalis och sådant. Själv tycker jag också att Polaris definitivt är ett rollspel: det som krävs är inte en spelledare, utan rollgestaltning, vilket Polaris ger stort utrymme för. (Sedan kan man låta bli att gestalta nästan helt i Polaris också, men det gäller ju i ännu högre grad för till exempel D&D och andra taktiska spel.)

Och det ska tyckas också, det är inte ett litet lulu-spel.
Lulu är också tryck, faktiskt.

/Dimfrost

Arfert

Facit

jag var otydlig, menade offset.

Men hursomhelst gillar jag settingen. Däremot är jag ingen större fan av Universalis... äger det, har läst det, och thats it. Gav inga "ååå det här måste jag spela"-vibbar alls. Ska jag spela nåt vill jag ha lite "sense of wonder" vid genomläsningen.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag vet inte om det är jag eller du som blandar ihop Universalis och Polaris nu. Polaris tycker jag är ett av världens bästa spel medan Universalis är skräp. Bara för att göra min ståndpunkt klar, alltså. :gremgrin:

/Dimfrost

Arfert

Facit

Håller med dig om Universalis... har inte bestämt mig om Polaris ännu... snygga bilder, hyfsad typografi, men jävligt konstigt annars. Men man kanske ändrar sig efter provspel.

peta

Warrior
Attsingen

Påminner om ett idé till ett spel som jag sitter och filar på för tillfället, Ökenlegender. Fast med min nuvarande produktionstakt lär det bara vara en och annan stofil som kommer knarra 'Ja, ja det här påminner misstänkt mycket om Haragada' när Ökenlegender väl är klart :gremlaugh:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Men...

Man kan också spela helt utan spelledare.
... kan man spela helt utan spelare?

/Jenny. Spelarlöst spelande är det nya rosa!

Johan K

Gammal & dryg
Well, denna text fick iaf mig at få et visst intresse iaf. Så att så dålig var det inte.
Kanske lite mer fluff om spelet, men det är inget måste.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Men...

kan man spela helt utan spelare?
Såklart man kan. Det förutsätter dock att man är nästan lika avancerad som Sveriges mest avancerade spelgrupp. Tricket är att spela Carcassonne i stället medan spelet spelar sig självt.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Nytt försök

Ett nytt och något förbättrat försök:

----

Välkommen till Haragada – syndernas stad, tjuvarnas stad, utkastad i den oändliga öknen där karavanlederna möts. I staden mitt vilar den evigt blodtörstande gladiatorarenan; i dess gränder och basarer kan allt köpas för pengar. Styrd av en vandöd och ofta frånvarande häxmästare är staden ständigt hotad av makthungriga slavhandlare, intrigerande stjärnskådare, kringstrykande mördare och invaderande nomadstammar; den sjuder av upprorsstämning och förräderi.

Den här boken är ett komplett rollspel: den innehåller en beskrivning av staden med omgivningar, tillsammans med ett regelsystem för att skapa mörka och stämningsfulla berättelser, fulla av skarpa klingor, dunkla gränder och mäktig trolldom. Ta steget in i Haragada du också!

----

/Dimfrost

Olle Linge

Snigel
Småpet

Generellt mycket bättre! Jag har två mycket små saker. 1) Fungerar det inte lika bra med komma vid första semikolonet? 2) Du använder ordet "gränder" två gånger (ja, det är petigt, men ändå).

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Småpet

1. Tekniskt sett blir det satsradning då, det rör sig ju om två fullständiga satser.
2. Jag vet, jag kom på det när jag ändrade och la in det första "gränder", men jag vet inte vad jag ska göra åt det. Något förslag på ändring?

/Dimfrost