Om att dra igång något.
"Kul" att så många har svarat på något man själv skriver för en gångs skull. Sedan lite svar på frågor i tråden och kommentarer till det som är skrivet:
Vilka kretsar rör jag mig i? Vi begränsar oss till rollspelkretsar för relevansens skull och då skulle jag nog säga: konvent och konventscenariokonstruktörskretsar, åt avantgarde friform stuket. Mest Mora/Umeå, dvs SillyCon - SnöKon men har även varit på LinCon några år i rad. Diskuterar mycket rollspelsteori men mest med de övriga i Frispel och med Nisse Nytt, det gammla fansinet ni vet. Känner och pratar ibland även ASF:s personer även om inte så hemskt mycket.
Sedan termen som sådan så syftar den till att dra igång spelarna, likt en hare i exempelvis ett maraton drar igång löparna. Tekniken är inte jätteförekommande men jag har själv använt den några gånger och jag har sett några andra som också har gjort det och jag tyckte att det var av relevans att påpeka att detta fenomen fanns i rollspels sverige. Inom Frispel har vi en längre tid kallat det Hare och jag skulle misstänka att även personer vi pratat med kan hålla med om att det är en term i rollspel, men den är nog inte sprid på nationell nivå(, förrän nu då). Termen har väl synonymer med "extra spelledare" som även används men jag tycker Hare är bättre då den poängterar meningen med spelledaren.
Mullvad är å andra sidan en väldigt vanligt förekommande sak inom konventsscenarion och ofta när jag pratar med konstruktörer om scenarion där sådant förekommer så förstår de termen "mullvad" instinktivt vilket kanske har fått mig att tro att det varit mer sprid än vad den är.
Själv så var det ganska många termer som jag inte kände igen, fast jag ändå läst en del på forumet (exempelvis "gubba"), och som kändes väldigt skapade men som man ändå, efter man läst beskrivningen förstod vad som menades. Det är väl bara just termen Gubba som jag mindes som kändes helt onödig, men det kan vi nog diskutera någon annanstans.
Som ytterligare diskution kan man ju ta upp varför ordlistan skall finnas där, om den bara skall ta upp termer som redan är fastslagna eller om man skall försöka ge rollspelet ett levande nomenklatur där man kan finna nya termer som kan diskuteras så att hobbyn och terminologin kan utveckals. Skall den bara gjuta alla nya forummedlemmar i samma inrutade formar som de gammla redan har, eller skall nya personer få förnya och utveckla terminologin? Fenomenet Hare och Mullvad finns i rollspel och även om de flesta (här) inte har haft de namnen om de fenomenen förut så är det adekvata namn så länge inget annat är mer vedertaget. Dessutom att ge namn på namnlösa fenomen kan komma att fylla en funktion genom en lättare kommunikation rollspelare imellan, och ett ökat nörderi som obönhörlig följd. Skulle vara roligare med en diskution om fenomenet Hare respektive Mullvad än den kartläggning över hur många som inte känner igen uttrycken som det hittils varit.
"Det är ett spiondrama med hare och två mullvader, där slutet beror på respektive mullvads agerande."
"Det är ett spiondrama med en hjälpspelledare som försöker få lite tempo i spelet och som lämnar spelet efter en timme och två spelare som har andra agendor än spelgruppen, där slutet beror på hur dessa två "förrädare" i spelgruppen agerar."