Jag har inte så mycket konstruktiv respons att ge. Du anser att Ars Magica har bra stämning som det är, och att det bara behövs små ändringar, samt en pris- och besvärjelselista för att man ska kunna börja spela. Och om det är vad du tycker så har du nog allt du behöver. Vad jag eventuellt skulle kunna ge för råd är att du kategoriserar regelpunkterna tydligare, så att du har alla regeländringar som styr rollpersonsgenerering under en och samma rubrik, och att du har regeländringar kring kvastar på ett ställe, osv.
Det skulle inte minst underlätta om du senare skulle lägga till fler regler.
---
Nå, däremot måste jag ifrågasätta din angrepsvinkel redan från början: Känns det verkligen relevant att skilja på en vaktmästares resp. ett butikbiträdes månadslön? Jag har aldrig upplevt att böckerna inriktar sig på detta. Utrustningslistor med priser har man i rollspel för att skapa avvägningssituationer där rollpersonerna just skall tänka "är det bäst att köpa X eller skulle vi använda pengarna bättre genom att lägga dem på Y och Z?" osv. Så upplever jag inte att karaktärerna i Harry Potter någonsin har gjort. I böckerna tycks betydligt mer fokus läggas på elevernas klass än deras tillgångar i sig. Jag skulle hellre ha sett några övergripande regler som talade om vilken klasstillhörighet rollpersonerna hade; där både mugglarblod och fattigdom sänkte ens status.
Det här menar jag är skillnaden: I ditt spel så säljs ugglor i tre olika prisnivåer beroende på hur bra de är; och så förväntar du dig att rika elever kommer att köpa de dyra ugglorna medan de fattiga håller till godo med budgetvarianten. Jag skulle hellre se att det var tvärtom; att om man var överklass så hade man dyra grejer i allmänhet. Då kunde man själv berätta om hur exklusiva prylar man ägde; albinougglor till familiari och signerade specialutgåvor av märkeskvastar, m.m. och om man var underklass[/i] så kunde man berätta om hur lökiga prylar man hade på samma sätt.
Harry Potter-böckerna handlar väldigt mycket om klasstillhörighet (och ren klasskamp), och inte alls så mycket om resurshantering, så som jag ser det. Så jag tycker att dina prislistor skjuter utanför målet. Inte minst för att du använder de knasiga priserna.
Alltså; att växla galleons till sickles och knuts är asjobbigt, även om du förenklat växelkurserna något. När partiet med valörerna beskrevs i första Harry Potter-boken så var det komedi. De var medvetet tokiga bara för att ge en whimsical känsla. Att faktiskt använda ett system i denna anda vore rent vansinne; jag gissar att det skulle vara galet roligt i ungefär fyra minuter... tops. Sedan tror jag att skämtet blir väldigt enerverande.
Dessa är två exempel på hur jag hellre önskat att man började från början och lade en helt egen grund åt ett Harry Potter-rollspel, snarare än att göra en anpassning av ett annat rollspel (som dessutom har en i mina ögon annorlunda stämning och atmosfär). Men jag har full förståelse för att ett sådant projekt kan verka skrymmande.
Något jag dock efterfrågar är lite hjälp. Jag tror att jag har läst de tre första böckerna eller något, men jag kommer inte ihåg allt i dem. Jag är ingen supernörd. Så när jag läser om att någon är en squib så störs jag i läsningen och får tänka efter väldigt mycket för att se om jag kan erinra mig om vad det betyder. Det känns otacksamt. Så om det är något jag verkligen skulle vara hjälpt av så är det lite beskrivande text som sammanfattar vad som står i böckerna och kanske till och med ger lite inspiration. Liksom, skriv inte bara "The Knightbus (10 knuts)" för priset är knappast det relevanta när det kommer till bussen. Berätta lite om den, istället. Jag kommer nämligen inte ihåg så mycket. Det tror jag att läsaren skulle vara hjälpt av. Men återigen så förstår jag om du vill hålla anspråken lägre än så.