luddwig
Lawful evil
Blod & bly är ett regellätt västernrollspel som jag håller på att skriva. Det är nästan klart men de regler jag hade gjort för hasardspel var usla så nu försöker jag göra något bättre. Till att börja med kan det vara bra att känna till lite om reglerna:
Synpunkter så långt?
Vidare skulle jag vilja att det fanns en möjlighet för personerna att försöka fuska (och riskera att bli avslöjade), lämpligen kopplat till egenskapen Fingerfärdighet. Jag lyckas dock inte komma på någon snygg regellösning för det.
Så, några förslag på listiga regellösningar för fuskande?
Som alternativ till pokervarianten med kort har jag även en tanke om en yatzyliknande tärningsvariant. Något för den som verkligen gillar att rulla tärningar, eller spelar online med inbyggd tärningsfunktion.
- Pölsystem. Slå T6:or, omkring 3-9 stycken. 5-6 på en tärning är en framgång. Fler framgångar är bättre.
- Spelledarpersoner har fasta värden, ofta 1-3.
- Spelarna slår alla slag.
- Till vissa moment används även en kortlek.
Synpunkter så långt?
Vidare skulle jag vilja att det fanns en möjlighet för personerna att försöka fuska (och riskera att bli avslöjade), lämpligen kopplat till egenskapen Fingerfärdighet. Jag lyckas dock inte komma på någon snygg regellösning för det.
Så, några förslag på listiga regellösningar för fuskande?
Som alternativ till pokervarianten med kort har jag även en tanke om en yatzyliknande tärningsvariant. Något för den som verkligen gillar att rulla tärningar, eller spelar online med inbyggd tärningsfunktion.