Så är det inte med mänsklig SL, eller med en fungerande AI-SL.
Fast det är ju en AI-sl som är långt, långt in i framtiden (om det överhuvudtaget är möjligt med tekniken som används idag, LLMs och generativ AI har ju redan stött på en vägg av minskad avkastning där varje litet steg framåt äter upp enorma resurser). Dessutom, om något som liknar en "AI-sl" någonsin utvecklas så kommer det ju med största sannolikt ske
inom dataspelsbranchen (de har ju jobbat med just denna fråga i drygt 50 år), inte från rollspel.
Nvidia har ju exempelvis visat upp techdemos på NPCs som svarar på tilltal från spelaren och anpassar konversationen efter vad spelaren säger, det är ju tekniskt ganska imponerande med praktiskt fortfarande
extremt wonky och väldigt långt ifrån applicerbart.
Och då är det som sagt
Nvidia vi pratar om, inte WotC. Det är lite skillnad i skala och kompetensområde mellan de två.
Orsaken till frågan är ju i mångt och mycket att det som skrivs i tråden som förhoppningar om vad AI skall kunna bidra med, är sådant som massor av existerande spel redan gör.
Jag ser personligen mycket större potential i AI som ett verktyg av många att använda i en utvecklarprocess.
Vi behöver inte sitta och klippa och klistra ihop våra publikationer för hand längre, för vi har InDesign och Affinity Publisher. AI verktyg kan nog bidra på liknande sätt som andra digitala verktyg, men inom andra områden (speltest, kreativt bollplank, sökning och presentation av information etc).
Men den "digitala spelledaren" finns ju redan, det är hela
datorspelsbranchen.