Jag vill kunna köpa Orient Expressen, alla spelare har mikrofoner och pratar med AIn precis som en vanlig mänsklig SL, den svarar på frågor, kan äventyret och säger åt oss när det är dags att plocka fram handout 14. Vill man ha det kopplat mot en skärm som visar stämningsbilder och kartor är det kanske en bonus men det är inte det primära.
Jo, jag förstod att (iaf vissa) föreställer sig en exakt replikation av den traditionella rollspelsupplevelsen med en AI istället för en SL. Följdfrågan på det blir ju då kanske inte
vad vill man göra utan
varför? Är det för att fylla en eventuell brist på spelledare?
Behovet av berättande fylls ju absolut redan av datorspel, finns mängder av spel med fantastiska berättelser där ens val som spelare spelar stor roll. Men det finns ju inget datorspel som
exakt replikerar rollspelsupplevelsen, och det finns ju ingen AI på horisonten just nu som kommer kunna göra det heller.
Tja, varför spelar vi rollspel och inte bara datorspel till att börja med? Om svaret är något mer än mänsklig interaktion (som friheten att göra saker utanför vad som tänkts, eller hur man nu vill formulera det) så finns det uppenbarligen något där.
Jag tror att den
mänskliga interaktionen är helt avgörande i varför vi väljer rollspel framför datorspel*. Jag tror också att det är orsaken till varför multiplayerspel dominerar det digitala spelutbudet trots att de erbjuder upplevelser som i många fall är högst mediokra om de
inte spelats tillsammans med andra människor. Även brädspel, kortspel, figurspel mm erbjuder mänsklig samvaro trots att alla dessa spelformer har digitala motsvarigheter. Utan mänsklig interaktion så dör det analoga spelandet.
Ökad frihet, ökad agens, mer interaktiva världar, mer responsiv AI etc, är någonting som datorspelsbranchen jobbat på sedan den grundades och som de fortsätter att jobba på. Som sagt, Nvidia (som utvecklat mycket av den teknologi som moderna spel bygger på) är ledande inom AI. Naturligtvis så kommer vi se en fortsättning på det.
Men sitter vi fyra kompisar framför varsin dator och interagerar med en responsiv digital värld som styrs av ett komplext system så spelar vi
datorspel.
Hela diskussionen om "AI-spelledare" är liksom ett sätt att återuppfinna datorspelet, och det finns ingen teknologi eller kompetens som WotC (eller något annat rollspelsföretag) har tillgång till som inte etablerade datorspelsföretag har tiodubbel. Det är datorspel, att ha en AI-sl är att spela dator.
*Vi som den
minoritet av spelare som faktiskt gör det.
Vi måste komma ihåg att rollspelsbranschen och rollspelshobbyn är den
minsta och
ekonomiskt svagaste sett till alla etablerade spelformer. De
flesta väljer redan bort rollspel till förmån för datorspel, brädspel, kortspel, figurspel etc. Alla som
ändå väljer rollspel (alla som spelar rollspel idag 2024 har direkt tillgång till tusentals andra underhållningsformer) gör det av en anledning. Vad är det anledningen?
Jag vet inte, men det kreativa utloppet och den mänskliga interaktionen tror jag är
helt avgörande i det, alltså
precis det som man tänker sig att AI skall
ersätta.