Att Hasbro säger sig omfamna AI i en Goldman Sachs konferens är rätt självklart. Det skulle alla stora amerikanska firmor göra, det handlar om att positionera sig för att kunna ta in riskkapital. Om ett stort företag idag säger sig vara emot AI så kommer riskkapitalet att sina eftersom ingen vill investera i bolag som är emot AI.
Vidare säger de: "We will deploy it significantly and liberally internally as both a knowledge worker aid and as a development aid."
Det är inget märkligt i det påståendet heller. Det är snart svårt att hitta verktyg som inte innehåller AI-komponenter på ett eller annat sätt. Vilket redigeringsprogram som helst idag har rättstavning, auto-korrigering och de föreslår formuleringar. Antagligen siktar man ju högre en så och har någon företagsintern GPT-version som de använder sig (det gör ju typ alla företag idag). Om de har matat den med kunskap om hela sin produktportfölj så kan den nog vara till stor hjälp. Frågan är om de kommit så långt dock (oavsett vad de säger), kan vara att de bara använder den för att bolla sina texter med.
Att de använder AI för att ta fram bilder är väl inte heller konstigt. Men med tanke på mina experiment med pilbågarna så tror jag inte det är utan rätt mycket mänsklig handpåläggning
Men det kommer säkert att bli bättre med tiden.
Men det är väl inte det som är kontroversiellt utan citatet: "The themes around using AI to enable user-generated content, using AI to streamline new player introduction, using AI for emergent storytelling — I think you're going to see that not just our hardcore brands like D&D but also multiple of our brands," och kanske speciellt delen "...
using AI for emergent storytelling..."
Här handlar det om Hasbros framtid inom rollspel. De ser antagligen framför sig att det här är något som kommer, det är oundvikligt. De verkar då också förutse att det kommer vara den största delen av rollspelsmarknaden. Då har de valet att antingen försöka ta på sig ledartröjan och överleva eller vara konservativa och bli överkörda av någon ny spelare som dyker upp på planen. Smart nog så väljer de att försöka överleva och försöka sig på att bli rollspelsvärldens Netflix istället för Blockbuster.
Min killgissning är dock att de inte klara av det. Stora konservativa företag som Hasbro har sällan lyckats förnya sig på det sättet. Det finns för mycket tröghet inbyggt i organisationen. Det jag tror kommer att hända är att det kommer att dyka upp ett eller flera mindre företag som tar fram något oväntat och populärt för rollspelsmarknaden (de produkterna håller säkert redan på att utvecklas någonstans) och sedan kommer en av två saker att hända:
- Mest troligt är att Hasbro köper upp företaget eller ingår ett partnerskap och överlever på det sättet
- Mindre troligt är att det nya företaget helt enkelt växer om Hasbro och kanske köper upp Hasbros rollspel
I vilket fall så är jag 100% säker på att AI kommer att spela en roll inom rollspel. Att det är just i samband med DnD känns rätt naturligt, det är nog ett spel där det lämpar sig ovanligt bra. I alla fall är det min känsla.
Det kommer dock inte på något sätt att förminska marknaden för spel som är AI-fria. Tvärtom, det kommer bara att öka mängden rollspelare och även om en stor andel kanske låter sig spelledas av AI'n eller använder AI på andra sätt så kommer det ändå resultera i att det blir fler spelare än idag som även testar på att spela AI-löst (en ny kategori inom rollspel
).