Om 1% av befolkningen älskar Excel, men för att saker och ting ska fungera måste 4% använda Excel, så tycker jag det finns skäl att fundera på ifall man kan designa om Excel så att färre personer lider av att använda det.Jag tycker ju exempelvis excell är en av de bästa uppfinningarna som finns, medan andra på jobbet driver ett program som heter "döda excell".
Och nej, jag köper inte att det "inte går".
På samma sätt som jag inte köper att det inte skulle spela någon roll hur man designar ett system, eller ett spel.
Givetvis finns det alltid tjuriga jävlar som helt enkelt irrationellt bestämt sig för att de ska hata saker, men de är knappast i majoritet, det är inte att ändra deras uppfattning jag pratar om.
För mig låter det här lite som "de flesta elever kommer alltid att hata matte" eller "13% av alla elever kan inte lära sig programmera", vilket är "sanningar" jag stött på i jobbet och som jag tycker säger mer om elevsyn och bristande tilltro till pedagogik än om elevernas faktiska förmåga eller egenskaper.
Självklart kan saker anpassas så att folk tycker annorlunda än vad de tycker just nu.